[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Stabiliastorstangetjes, steekassen : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 06:48

Stabiliastorstangetjes, steekassen

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Stabiliastorstangetjes, steekassen

Berichtdoor Erik1 » 20 mei 2011, 17:19

Beste Benzers

Ik had ook last van een hard bonkend geluid in een flauwe bocht naar links. Het werd steeds erger en begon ook bij rechte stukken op lage snelheid hoorbaar te worden. Blinde paniek dus...Steekassen, wiellager??? Het forum goed doorgespit en net even het kunststof stabilisatorstangetje rechtsachter vervangen. Het was gelijk raak, ze rijd weer als vanouds! Soms is het leven mooi, wat een wagen is het toch! (gifgroene 240D uit 1982). Hoe is het mogelijk dat zo'n stukkie plastic zo'n kabaal kan maken.

Wel zit er zo'n 1 a 2 cm speling in radiale richting op m'n steekas. Als je een beetje met gevoel schakelt heb je hier totaal geen last van maar ik zou ze t.z.t toch misschien wel willen vervangen. Ook zit er een beginnend scheurtje in een ashoes. Ik was van plan dit tijdelijk te fixen met wat vloeibaar rubber of is dat zinloos? Nou heb ik hier en daar gelezen dat Wiebren nog wat steekassen had liggen maar dit waren vrij oude posts. Dus ik weet niet of hij ze nog heeft. Ik woon zelf in zeeuws vlaanderen dus misschien is er ook wel iemand wat dichter in de buurt waar ik terecht kan. Hoe dan ook wat een geweldig forum is dit toch, heeft me weer eens een hoop zoeken bespaart.

Groeten Erik
Erik1

Re: Stabiliastorstangetjes, steekassen

Berichtdoor Brijn » 20 mei 2011, 18:40

Ik hanteer voor mijzelf een gouden regel: alles wat ronddraait en/of warm wordt koop ik niet tweedehands. Nou vertrouw ik Wiebren met mijn leven, die zal je echte geen rommel leveren, maar ik heb slechte ervaringen met gebruikte steekassen (niet van Wiebren), het kan goed en kan ook niet goed aflopen, uiteindelijk heb ik twee keer betaald en zitten er nu goede gereviseerde (ruil) assen onder. En als de hoezen afscheid aan het nemen zijn, vergeet het maar dat je die repareren kan.

Suc6 Bert
Brijn
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Re: Stabiliastorstangetjes, steekassen

Berichtdoor Veluwe240 » 20 mei 2011, 21:31

Ik heb de hoezen in het begin na aankoop al eens vervangen. Voor 1 as was het te laat, een klein lekje in de hoes en de olie was al een tijdje weg, dus beschadigde kogels en beginnend geklop. Je hebt van die slappe rubberhoezen die je met een spreider over je homokineet kan monteren, maar ik heb de homokineet aan de wielkant van de as gemept, oude hoezen er af, nieuwe met extra molikote-vet (?) en wat cardanolie weer gemonteerd en de homokineet er weer op gemept. Officieel kun je deze niet demonteren, voor zover ik weet, maar het kan wel met wat moeite. De as met de beschadigde kogels er voor nood een tijdje onder gezet en na een paar maanden vervangen toen ik een sloopas te pakken kreeg en de andere meer lawaai begon te maken.

Als je geen enkel risico wil lopen, geef ik Bert gelijk, nieuw of gereviseerd en je kan weer jaren probleemloos rondrijden.

Groeten,
Reinier.
Als het niet wil zo als het moet, moet het maar zoals het kan.
Veluwe240
Junior Boarder
Junior Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1969
Automaat: Nee
LPG: Nee

Keer terug naar Techniek