[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Beurt : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 06:42

Beurt

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Beurt

Berichtdoor Raytheman » 20 mei 2011, 08:28

Goedemorgen,
Volgende week ga ik mijn 'nieuwe' 200D van 32 jaar oud halen.(1979)
Nu wil ik haar eerst eens verwennen met wat vervangende onderdelen. Dit is waar ik aan zat te denken:
oliefilter
olie (welke?)
dieselfilter
luchtfilter
V-snaar
Gloeibougies (wederom welke?)

Ben ik nog zaken vergeten?

Alvast bedankt,
MvG,
Ray
Die Schwaben bauen die besten Auto's der Welt
Raytheman
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee

Re: Beurt

Berichtdoor Hans230CE » 20 mei 2011, 08:44

Ik denk dat je hier een betere respons krijgt Ray

Wat betreft olie, ik zou eens de zoekfunctie gebruiken, en zorg dat je genoeg koffie op voorrad hebt, want met het lezen ben dan wel ff zoet. Hetzelfde geldt voor de gloeibougies
_________________________________________________________________________________

A car takes you from A to B, A Benz takes you everywhere and beyond.

Gtn van ant zeetje, Hans
Hans230CE
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor The White Rider » 20 mei 2011, 09:07

Als je naar de dealer/autoparts gaat en je je autogegevens doorgeeft, weten ze precies wat je hebben moet.

Ivm de olie: als je nog de originele motor hebt rij je best voort op minerale olie of ten hoogste half-syntheet.
Vol-synthetische olie heeft de eigenschap om intern vuil los te weken met mogelijk verstoppingen en/of lekkages tot gevolg. Dit is de enige reden waarom je bij een oude motor best op mineraal blijft. Laat je niets wijsmaken over dat synthetische olie dunner is en zo van die zever, allemaal fabeltjes.
Het enige verschil tssn 0W40 en 15W40 is de viscositeit bij koudstart (0 tov 15) . Bij bedrijfstemp zijn ze even vloeibaar (40). Dit wil dus zeggen dat je met 0W40 veel minder koudstartslijtage zal hebben dan bij 15W40.

Mijn M110 motorblok (280E) is gereviseerd en zal daarmee draaien op 0W40, omdat er geen vuil meer inzit dat kan losweken en alle dichtingen vervangen zijn dus ook geen kans op lekkage's.

In jouw geval zal het 10W40 of 15W40 worden.
The White Rider

Berichtdoor Govert » 20 mei 2011, 09:17

Er zijn waarschijnlijk twee v-snaren, ook een voor de stuurbekrachtiging.

Van de dieselfilters zijn er twee: het hoofdfilter en het voorfilter, allebei vervangen.

Als de gloeibougies gewoon werken, hoef je ze niet te vervangen. Het is geen serviceonderdeel.

Is de 200D een trekstarter? Dan moet ook de olie in de dieselpomp en het luchtfilter vervangen worden.

Er zit ook nog olie in de versnellingsbak en het differentieel die je kan vervangen.

De remmerij kan je ook nakijken: dikte schijven, dikte remblokken en gangbaarheid klauwen. Remvloeistof moet je sowieso vervangen.

Eventueel de olie en het filter van de stuurbekrachtiging vervangen.

De spanningsregelaar van de dynamo er even afhalen en controleren kan ook geen kwaad. Je kan dan ook voelen hoe de sleepringen er aan toe zijn (dit doe je uiteraard met stilstaande motor).
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Raytheman » 20 mei 2011, 16:39

Bedankt voor het meedenken en de reacties! Ik ga vast naar een goeie onderdelenleverancier speuren!
Raytheman
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor SgtPeppers » 20 mei 2011, 18:03

Vlak na aanschaf van mijn W123 heb ik ook de thermostaat en radiateurdop preventief vervangen. Tevens is het een goede om de koelwaterslangen, brandstofslangen en remslangen te controleren: opeens al je koelwater verliezen is vervelend, brandstoflekkage ook, rotte remslangen zijn zelfs erg gevaarlijk.

De onderdelen zou ik persoonlijk bij de dealer halen, weet je ook dat je het juiste spul krijgt en veel duurder is het niet, soms zelfs goedkoper.
SgtPeppers
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Raytheman » 21 mei 2011, 16:53

Goeie tip!
Ik zal eens kijken hoe de staat van die rubbers en slangen is.
Moet in ieder geval ook een deurrubber hebben zag ik al..want die is zo droog als gort en de scheurtjes zitten erin
Raytheman
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Brijn » 21 mei 2011, 18:09

Deurrubbers? Dealer! Dan maar een fiks stuk duurder dan de eBay aanbiedingen, want die waren bij mij na een jaar ook uitgedroogd en gescheurd alsof ze al twintig jaar meededen. Your mileage may vary natuurlijk.
Brijn
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980

Berichtdoor Raytheman » 21 mei 2011, 19:05

Ja, maar ik zie dat jij in Frankrijk woont; daar is het véééél warmer! Hahaha

Je hebt gelijk hoor. Ik ga eens bij de dealer informeren wat ze kosten :)
Raytheman
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:

Keer terug naar Techniek