Als dat in de diepvries leggen het enige is wat je hebt geprobeerd, dan zegt dat nog niet dat hij echt kapot is. Misschien is ie alleen maar defect (niet functioneel). Zoals in de link van boven kan je lezen dat je deze kan doormeten met een multimetertje en dan moet je een waarde hebben van tussen de 30 en 50 Ohm (48 Ohm is standaard bij W123), hier mag je dus waarschijnlijk wat afwijking meenemen.
Meet je niks is de spoel degelijk doorgebrand meet je veel te weinig maakt ie waarschijnlijk ergens kortsluiting (ook aangebrand dus).
Wanneer die waarde correct is zal de klep wel vast hangen en vervuild zijn door de jaren heen. Ik ken niet alle gebruikte ZLS types en mijn kennis is ook hoofdzakelijk theoretisch van wat ik zo lees op internet en logisch probeer te interpreteren (vooral bei unse Deutsche freunde)
.. Maar neem aan dat er bij jou ook dat stelboutje aanwezig is, draai die eens los en kijk of de schuif nog gangbaar is, zo niet spuit hem eens in met wat kruip olie. Heb ook al eens gelezen dat uitkoken kan helpen.
Is ie gangbaar, wat wil zeggen dat je de schuif (met los stelboutje open kan schuiven, gooi hem dan een tijdje in de diepvries, haal hem eruit duw de schuif open en draai het boutje aan. Wacht of zet er 12 volt op. Met 12 volt op de contacten moet hij ongeveer in een minuut dichttrekken.
Die dingen zijn nieuw echt Schweine teuer en kosten relatief een klein vermogen.. Dus baat het niet schaad het niet, maar er is een groot verschil tussen Kaput en Defect
. Ik lees zelfs dat er Benzrijders ZLSn hebben gebruikt uit andere merken met K jet tronic systeem, zolang de waardes overeenkomen en het passend is kan het goed functioneren. Eigenlijk is het een heel simpel ding, hij staat open of dicht, that's it meer doet ie niet.. Het is dus totale waanzin om daar over de € 300 aan te spenderen..