door jafeth » 18 aug 2010, 19:55
LS,
Bij deze neem ik even de gelegenheid om mezelf voor te stellen
Mijn naam: Jafeth van de Veen
Leeftijd: 21 jaren jong
Provincie: Utrecht
Interesses/hobbies: Oldtimers, Elektra&elektronica, computers hard-&software, muziek (dj/luisteren) etc.
Werk/School: Havo N&T diploma. Werkzaam op kantoor van loodgietersbedrijf. Vanaf 17november2011 begin ik aan m'n opleiding tot verkeersvlieger (EPST vliegschool)
Auto: Mercedes Benz 240D 1982 sedan rood (bordeau)
Ik ben erg geinteresseerd in Mercedes oldtimers, min of meer geprikkeld door een kennis die tevens een mercedes-oldtimer in bezit had (MB280E uit 1984).
In principe onafhankelijk van een auto, lopend & met de fiets doe ik het meest! Dus een paar weken sleutelen is geen probleem!
Wat mij betreft bezit ik 2 rechter handen; maar er valt nog genoeg te leren! Ik kan bijvoorbeeld niet lassen & ben nog wel eens perfectionistisch/voorzichtig, niet altijd handig! Al doende hoop ik te leren.
2007
Autorijbewijs gehaald. Vrijwel direct een Mercedes 207D camper uitvoering aangeschaft & flink onder handen genomen (brandstofpomp / interieur / exterieur / remcilinder / remmerij etc).
Helaas was ik destijds een arme student & vond het noodzaak deze bus te verkopen.
2008
Motorrijbewijs gehaald & een motorfiets aangeschaft.
Motorfiets verkocht, auto aangeschaft.
2010
Naar Duitsland gereden om een 240D exemplaartje aan te schaffen.
Op het oog was het een erg mooie auto & zelfs op de brug leek de auto hard & redelijk gaaf (op wat kleinigheidjes na). Helaas bleek dat een illusie: dorpels waren deels verrot, evenals de wielkasten achter her&der. Dit was door de verkopers handig weggewerkt en daardoor niet meteen zichtbaar (tectyl/purschuim/losse ingekitte metalen plaatjes etc. maar vooral heel veel purschuim).
Dit alles resulteerde dus in een boel laswerk, iets wat ik meteen maar heb laten uitvoeren (ik kan niet zelf lassen, dus dat heeft de expert gedaan).
De bedoeling is om deze wagen stukje bij beetje geheel te restaureren (gaat natuurlijk wat tijd overheen), tussendoor moet hij rijdbaar blijven. De auto is ouder dan ikzelf ben, dat resulteert direct in een diepe vorm van respect naar deze auto & haar broertjes/zusjes. Ik hoop veel van jullie te kunnen leren, evenals van het knutselen zelf!
Dat was het wel zo ongeveer. Hieronder nog even een lijst met mijn bezigheden & toekomstplannen.
Bedankt voor het lezen!
Jafeth van de Veen
extra info:
Helaas heb ik de auto moeten verkopen wegens de opleiding die ik in het buitenland volg (Engeland/Amerika). Het heeft voor mij ongeveer 2jaren geen nut om een auto te hebben staan. De plannen voor een volgende W123/124 zijn natuurlijk al aanwezig! Wie weet tot snel met, helaas, een andere W123.
Gedaan:
Linker buitenspiegel gerepareerd (mechanisme was afgebroken)
Allerlei reiniging gepleegd
Laswerk dorpels
Laswerk achterzijde spatborden
Ingevoerd RDW
APK gekeurd
Nieuwe ruitenwissers (origineel Mercedes)
Achterruitrubber en deurrubber links vernieuwd (origineel Mercedes)
Centrale vergrendeling vacuum lekkage deels verholpen (5 van 5 pomprubbers vernieuwd, nu alleen nog lekkage in de pomp van de brandstofklep)
Spiegels, grille en koplampen opnieuw in de verf gezet.
Nieuwe vloer (demping, tapijt)
Nieuwe voorbumpersteunen L&R, was geheel verrot. Nu weer helemaal stevig.
Owatrol in dorpels etc
Anti steenslag-laag
Nieuwe/andere autoradio + parrot
Probleempje..:
Ik had mijn kofferbak dichtgegooid, terwijl hij op slot stond, en de sleutel lag de kofferbak. Dus ik kreeg m'n kofferbak niet meer open (destijds ook geen werkende centrale vergrendeling).
Oplossing..:
Gelukkig had ik de achterportieren open laten staan, en lag m'n gereedschapskist op de achterbank.
Ik heb de EHBO-dooshouder eruit gewipt. Grote ratel incl. 3 lengtes & een 8mm dop gepakt. Via de uitsparing van EHBO-dooshouder het achterlicht links er uit geschroefd & kofferbak geopend door het palletje open te trekken. Gelukt, kofferklep was weer open.
Laatst bijgewerkt door jafeth op 14 apr 2012, 17:56, in totaal 3 keer bewerkt.