[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
200D start opeens niet meer : Diesel Specifiek - 3

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 22 nov 2024, 21:21

200D start opeens niet meer

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

Re: 200D start opeens niet meer

Berichtdoor Merc200 » 20 nov 2010, 14:49

Ik heb trouwens wat zoekwerk gedaan naar de rook die uit de peilstok komt. Weer een hoop wijzer van geworden. Wanneer de zuigerveren niet meer goed afdichten (vandaar dat bij warme motor compressie wordt gemeten, dan sluiten de veren normaal gezien goed af) kan het zijn dat bij de ontbranding lichte steekvlammen langs de zuiger schieten. Als dat inderdaad het geval is wordt dat een "blow-by" genoemd. Daarbij vormen zich dampen in de carter. Je kan het ook zien als je de olievuldop voorzichtig los haalt. Daaruit zie je dan een duidelijke walm komen. Een teken dat je zuigerveren aan vervanging toe zijn. En ook een teken dat je snel moet wezen omdat de slijtage van de zuiger en de cilinders opeens in snel tempo om zich heen grijpt. Dus de zuigerveren zijn bij mijn dieseltje niet meer goed. Ik ga de schade maar eens bekijken. Moet helaas nog even geduld hebben. In december kom ik er op terug. Dan weten we precies wat de schade is en wat er precies vervangen moet worden. Misschien dat de kleppen ook niet al te best meer zijn en dat de cilinder uitgeboord moet worden. We zullen zien.
fingers crossed!
Merc200

Berichtdoor MajikSimon » 20 nov 2010, 21:18

Hmmm

ik moet de eerste 200D 0f 240D zonder blow-by/carterdampen/ 'overdruk' nog tegen komen hoor...
ik heb het bij tientallen auto's gecheckt. geen showroommodellen maar wagens die gewoon rondrijden...
de laatste 7 jaar bij bijna elke 123 die ik zag rijden en waarvan ik de eigenaar even sprak.
Heel veel wagens in ieder geval... het zegt niet zoveel die blow-by..
Modernere wagens hebben een veel betere carterdamp afzuiging, met een pcv klep.
Is denk ik wel veel beter want de zure carterdampen zorgen voor meer slijtage...
Maar staar je niet blind op het dampen/stomen
MajikSimon

Berichtdoor Frankie68 » 20 nov 2010, 22:16

Die van mij stoomt ook ..

kijk maar:

ik maak me daar ook geen zorgen om..
Frankie68

Berichtdoor Merc200 » 21 nov 2010, 08:57

Wacht even, de rook op zichzelf baarde mij ook geen zorgen, maar zoekend naar de oorzaak van het compressieverlies kwam ik deze tegen. Overigens in een boek over het auto ABC (Olyslager). Onze Mercedes staat daar ook al in vernoemd, dus vrij bij de tijd van de Mercedes. Ik zou me ook geen zorgen maken over de rook alleen. Wel als het gepaard gaat met een te lage compressiedruk. Dan moet je er snel bij wezen. Let wel, die van mij had dus 13 bar, das echt veel te weinig.
Merc200

Berichtdoor De Boskabouter » 21 nov 2010, 11:00

Er is best wel veel wat in de richting van een versleten motor wijst, maar een second opinion kan geen kwaad. Uiteindelijk kunnen het toch nog je kleppen zijn die het compressieverlies veroorzaken. Ook zware vervuiling kan een rol spelen. Roetaanslag op kleppen en klepzetels, vastzittende zuigerveren. Over het ontroeten staat genoeg op het forum.

Het compresieverlies is erg groot, maar wellicht kun je een motorwisseling met een aantal minder ingrijpende maatregelen nog een hele tijd uitstellen.

De Boskabouter
De Boskabouter

Berichtdoor 250petrolgrun » 21 nov 2010, 12:11

250petrolgrun

Berichtdoor Merc200 » 21 nov 2010, 12:19

rook uit je mond kan komen door:

a) ruzie met je vrouw :angry:
b) roken van sigaar / sigaret of pijp
c) blow-en :sick:
d) en idd de koude

ik kan er wel om lachen hoor. Maar er kunnen inderdaad meer redenen zijn voor compressieverlies. Heerlijk geluidje trouwens. De mijne doet er qua geluid niet voor onder. Nu nog de oorzaak achterhalen. Ga zelf een compressietest ergens anders laten uitvoeren (gewoon voor de zekerheid).
Merc200

Berichtdoor Merc200 » 23 nov 2010, 19:06

De knoop doorgehakt. Ga een andere motor installeren. Ga zelfs nog naar een 240. Enkele vragen:

- het is een modernere motor, dus met de snelgloeiers. Wat voor onderdelen heb ik nodig om dit aan te passen?
- Ook is het dan een sleutelstarter. Welke onderdelen heb ik hier extra voor nodig?
- En er zit servo op. Dat had ik eerst niet. Heb ik daar een ander stuurhuis voor nodig? Of kan ik de servo daarop gewoon aansluiten? En is het verder een kwestie van een langere riem aansluiten waar de servo bij wordt betrokken?
- andere onderdelen die ik over het hoofd zie?

alvast bedankt weer
Merc200

Berichtdoor Govert » 23 nov 2010, 21:16

Snelgloeirelais, dat moet je aanleggen in de motorruimte, daarvoor moet de bedrading worden aangepast.

Contactslot geschikt maken voor sleutelstart, dat wil zeggen een vacuumaansluiting en vacuumschuif. Je kan gloeirelais en startmotor ook wel aansluiten/aangesloten laten op de trekstarter, voor het vacuumuitzetsysteem moet je wat knutselen als je dat op de trekstarter wilt aansluiten.

Stuurhuis is verschillend, dus of riem van de stuurbekrachtigingspomp halen of een ander stuurhuis monteren.

Differentieel moet je ook nog vervangen, van een 3,92 naar 3,69 differentieel, als je dat niet doet, heb je een auto die iets harder optrekt, maar niet een hogere maximumsnelheid heeft.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Merc200 » 23 nov 2010, 23:12

Ok, dan had ik bijna alles goed. Vroeg me wel af of het differentieel per se vervangen moet worden omdat hij anders stuk zou gaan, of kan het ook zo? De hogere snelheid maakt me niet zo uit, maar ik wil hem niet stuk rijden natuurlijk.
Merc200

Berichtdoor Govert » 23 nov 2010, 23:19

Het 200D-differentieel kan het wel aan, maar het rijdt alleen onaangenaam. Je kan het ook een tijdje aanzien en later eventueel het diff vervangen. En je dieselgebruik zal wat hoger zijn.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.

Berichtdoor Merc200 » 27 nov 2010, 18:55

Het is zo ver, ik heb een andere motor gekocht bij van Lente. Kostte me 750 euro, maar hoef nu geen aanpassingen te maken omdat het ook een trekstarter is. En het is een 240. Servo zit er ook niet bij. Misschien dat ik dat later nog eens er op zet. Heb zelf nooit eerder een motor ingebouwd, maar krijg wat hulp van mensen die er verstand van hebben. En het lijkt me ook niet heel moeilijk. Dus we gaan het meemaken. Iedereen bedankt voor de tips en trucs.
Merc200

Berichtdoor Merc200 » 02 jun 2011, 12:01

Ik had het nog niet helemaal laten weten, maar ondertussen heb ik alweer 9.000 km probleemloos gereden. Ben er erg blij mee dat het zo is gelukt. Motor inbouwen viel me alles mee. gewoon logisch denken en niets overhaasten. Twee kleine dingetjes die me nog niet zinnen:
- De verwarming doet het nu niet omdat de aanvoer van warme koelvloeistof nog niet is aangesloten. Ik kreeg dat kreng niet los. Van alles geprobeerd, maar hij wil echt niet los. Er moet dus vanuit het blok een slang naar de verwarming (er loopt er ook een terug). Daar zit nu een soort bout ingedraaid die er uit moet. aansluitnippel voor de slang er op en het zou moeten lukken. Maar daarmee zit ik even vast. Iemand ideeën?
- En het tweede is dat ik nu een peilstok vooraan heb zitten (de motor is van een 407), die niet netjes onder de motorkap past (nu knelt hij ietwat tegen de motorkap en dat gaat wel goed. Maar voor hoe lang). inkorten zou kunnen (met het gevaar dat er een stukje ijzer door de buis valt omdat je toch een stukje er af moet halen), maar dan moet de peilstok ook korter. Heb zitten denken aan het inkorten van de buis en dit met een flexibel slangetje weer tot de juiste lengte te maken. Maar dat is niet echt een mooi gezicht. Iemand nog tips?

Volgende week een nieuw interieur er in. Daarna is het plaatwerk aan de beurt. Langzaamaan gaat het weer ergens op lijken. :)

Wel, tips en trucs voor bovenstaande problemen zijn welkom!

gr. Daniel
Merc200

Berichtdoor MajikSimon » 02 jun 2011, 12:41

Hmm omdat het een motor uit een busje is, is die aansluiting voor de kvs nooit gebruikt denk ik.
Daarom zit ie ook zo vast..al 20-30 jaar.
Soms is het inbus maar bij jou blijkbaar een dop. Kruipolie erop, laten inwerken en dan..
Tsja, een heel goed aansluitende dop erop, en een hefboom erop.Stalen pijpje...dat soort werk.
Niet met ring of steeksleutels of met inbussleutels. Beter met doppen.
Vooral niet overhaasten.Zorg dat het heel blijft. Belangrijkst is dat je een goed aansluitende dop of inbusdop gebruikt.Met name bij inbus willen niet goed aansluitende soms doordraaien...dan zit je met een nog vervelender probleem; een soort rond inbusgat..
Succes
MajikSimon

Berichtdoor Merc200 » 02 jun 2011, 14:53

Dat met die imbus heb ik geprobeerd. Kruipolie er op lukt het ook niet mee, hefboom geprobeerd. Ik had op een gegeven moment een hefboom van een meter, daar moet je toch aardig wat kracht mee kunnen zetten. Maar ik wil het blok ook niet verrot maken natuurlijk. Misschien zou ik nog kunnen proberen de imbus een beetje vast te lassen. Dat kost me wel een imbus, maar dan heb ik wel meer grip. Zou de slang ook elders aangesloten kunnen worden? Misschien is dat nog een optie.

gr, Daniel
Merc200

Berichtdoor MajikSimon » 02 jun 2011, 16:21

Ik ben meer van de inbusdoppen geworden.
Heb slechte ervaringen met inbus-sleutels...die willen schuin en passen niet lekker.
Ook als je er een hefboom op doet wil het nooit echt lekker recht, dan gaat ie er een paar mm uit en trek je de zaak rond. Vastlassen kan ook nog idd, maar ja is ook niet ideaal.

Het is me niet duidelijk geworden wat je gebruikt; dop of sleutel.
Je kan het proberen bij hete motor.... Lastige is dat er meestal roest op zit
en een afdichtmiddel. Dat zit ook op de vriesdoppen.
MajikSimon

Berichtdoor Merc200 » 02 jun 2011, 18:07

Ik heb doppen gebruikt. Daarmee lukte het ook niet.
Merc200

Berichtdoor Mart Gloudemans » 02 jun 2011, 21:07

Met de inbusplug, misschien een paar keer laten "schrikken", je oliepeil kun je misschien inkorten met een buizensnijder die wordt gebruikt door een loodgieter, de kleinere snijder wordt ook gebruikt om bv. remleidingen op maat te maken, als je dan de buis bv, 5cm afsnijdt en je haalt ook 5cm van je peilstok af (ergens boven ertussenuit halen) dan heb je nogsteeds een nauwkeurige indicatie van je olieniveau.

groetjes Mart.
Mart Gloudemans
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Ja

Berichtdoor MajikSimon » 03 jun 2011, 23:02

tsja rot... joh
we hebben de meeste alternatieven al gehad.
Wat kan je verder: allerlei soorten kruipolie proberen, soms werkt bijvoorbeeld wd40 niet optimaal
Caramba rasant is wel goed. Imal is goed .Kroon kruipolie.
Maar het is de vraag of ie echt zit vastgeroest of dat het door aangebracht dichtingsmiddel komt wat keihard vast zit. Zit er roest in de kvs? Verder kun je bij moeren etc een verfstripper gebruiken voor verhitten.
Maar een inbus, dan moet je het omgevende metaal meer verhitten anders werkt het tegenovergesteld
en zet ie uit en zit nog vaster.

Bij wielbouten heb ik er wel eens een steigerpijp van 2 meter op gehad voordat ie los kwam...
Maar leuk is anders en ik snap dat je dat bij een motorblok niet snel doet.
Onder spanning zetten met een wringijzer van een doppenset en daar met een vuistje van 1 a 1,5 kg op tikken. uiteindelijk laat je hem dan schrikken zoals hierboven ook al iemand zegt. Wringijzer heeft minder flex mogelijkheid dan een ratel en kan ook meer hebben meestal.
Eventueel slagmoersleutel,maar dan erg goed oppassen dat je hem niet rond of kapot slaat.
Last option vastlassen idd.
Succes...
MajikSimon

Berichtdoor Raytheman » 04 jun 2011, 09:51

Weet je 100% zeker dat het geen linkse draad is? Klinkt dom maar heb het jaaaaren geleden zelf eens meegemaakt bij een versnellingsbak van een landrover...
De moer hoort dan inkepingen te hebben (net als bij een gasfles). Misschien eens navragen bij een MB-dealer?
Bijlagen
934L.png
934L.png (5.76 KiB)
Die Schwaben bauen die besten Auto's der Welt
Raytheman
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975