[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 379: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Trilt hij teveel? : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 07:31

Trilt hij teveel?

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Trilt hij teveel?

Berichtdoor Lou » 04 jun 2011, 00:24

Beste mede-benzers,

Ik heb de indruk dat mijn motor (240D) teveel trilt. Vooral als de motor nog koud is trilt hij flink (de eerste 4 seconden) en bij het uitschakelen zwiept ie heen en weer. Ik ben erg benieuwd of er iets te zeggen valt op basis van het dit filmpje.

Bedankt. Vr gr, Laurens
Lou

Re: Trilt hij teveel?

Berichtdoor Dietsen » 04 jun 2011, 01:48

motorsteunen
Dietsen

Berichtdoor Govert » 04 jun 2011, 21:59

Als hij alleen de eerste vier seconden trilt, is er niet zoveel aan de hand. De diesel moet min of meer stil liggen als hij warm is. In het filmpje vind ik hem wel wat veel trillen, maar op het andere filmpje ligt de motor erg stil:

Motorsteunen vervangen kan wel wat trillen naar de carrosserie verhelpen.

Een W123 zonder stuurbekrachtiging, dat zie je trouwens niet vaak. Wat is dat staafje op het kleppendeksel?
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Lou » 05 jun 2011, 15:13

Ja inderdaad, in het eerste filmpje heb ik de choke iets te lean staan met een koude motor, tweede filmpje weer wat rijker. Ik twijfel over de motorsteunen, vooral als ie koud is loopt hij te trillen en te schudden maar meer omdat hij dat slecht loopt. Ik vraag me af of de motorsteunen dat überhaupt wel moeten absorberen dus dat ik beter iets aan de afstelling kan doen. Het gaan vooral om koude start, misschien loopt hij op drie poten bij de start (heeft hij bij een cilinder niet goed geloeid oid).

Het beugeltje op de kleppendeksel is het mechanisme voor de choke; een kabeltje dat het gasmechanisme naar de brandstof pomp verstelt. Hij heeft idd geen stuurbekrachtiging, de vraag is of dat er wel in heeft gezeten en in '82 simpelweg gewoon niet als optie genomen is.
Gr, Lou
Lou

Berichtdoor Govert » 05 jun 2011, 18:21

Het is niet ongebruikelijk dat de diesel de eerste 10 seconden slecht loopt en een cylinder overslaat. Maar daarna zou dat moeten stabiliseren. Trilt de motor ook als hij warm is?

Trillingen bij diesels ontstaan door ongelijke verbranding in de cylinders. Oorzaken zijn legio, je kan de volgende dingen doen:

- kleppen stellen
- kettingverlenging bekijken
- pomptiming controleren
- verstuivers controleren/reviseren
- compressietest
- compressielektest
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee