[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Help!! 280E start niet meer : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 07:51

Help!! 280E start niet meer

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Help!! 280E start niet meer

Berichtdoor blok_lex » 06 jun 2011, 23:25

Vanmorgen heb ik nog gestart maar twee straten verder deed hij niet veel meer dan een paar plofjes. Ik moest hem echt laten staan. Vanavond het hele ontstekingscircuit losgehaald, schoongemaakt en weer vastgezet. Alle bougies vonken mooi (los liggend op de cilinderkop) dus de onsteking doet het goed. Verder ruik ik benzine lucht uit de uitlaat dus benzine krijgt ie ook.

Wat kan dit zijn?? Vonkt ie misschien op een verkeerd moment of is er iets helemaal mis met het mechaniek in de kop? Zit m'n vliegwiel misschien los? Zijn er nog andere electronische foefjes die stuk kunnen zijn? Kan het aan de klepafstelling liggen? Is het misschien een soort brandstof afsluitrelais? Kan het zijn dat de bougies op de cilinderkop wel vonken maar in de verbrandingsruimte niet meer?

Ik heb vorig jaar nog een hele cilinderkoprevisie gehad met allemaal nieuwe geharde klepzittingen, nieuwe rubbers en cupjes bij de injectoren, dus ik kan me niet voorstellen dat er iets mis is met de timing. Bovendien hebben we afgelopen donderdag op en neer gereden naar Bottrop: geen centje pijn, liep zelfs trillingloos stationair.

Wat ie wel heeft na de revisie (had ie daarvoor nooit) is dat wanneer de auto vochtig is, als het heeft geregend of wanneer je met de tuinslang bijvoorbeeld de onderkant schoonmaakt dat hij dan eerst heel moeilijk start en op 4 of 5 cilinders loopt. En het had afgelopen paar dagen flink geregend. Maar zo erg als nu (helemaal geen enkele plof meer) is nog nooit voorgekomen.

Ik hoop dat er iemand is die een idee heeft wat ik zou kunnen proberen en ik hoop dat het niet zo erg is dat de auto niet meer de moeite waard is (hij is nog zo mooi). Je kan ook bellen: 06 53598919. Alvast bedankt.

Groet,
Lex Blok
Duiven
blok_lex

Re: Help!! 280E start niet meer

Berichtdoor blok_lex » 07 jun 2011, 00:10

En o ja, ik merkte dat ik het stationair de laatste tijd steeds hoger moest draaien. Hij dreigde steeds vaker af te slaan omdat ie zo laag stationair liep (500 toeren/minuut). Misschien ook het vervroegingsmechaniek? Kan de aansluiting van flash lube op het vacuumcircuit er ook iets mee te maken hebben?
blok_lex

Berichtdoor Ronald300D » 07 jun 2011, 00:47

Hoi Lex,
Kei kl... voor je dat de Benz het niet meer doet. :(
Hoor je de benzinepomp lopen als je het contact aan zet?
Ik weet dat het relais voor de brandstofpomp vaak voor problemen zorgt.
Succes!
Ronald
Ronald300D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Toontje » 07 jun 2011, 06:05

ff ter verduidelijking
rijd je nu op gas of op benzine
ik lees en trek de conclusie dat je op gas rijd
maar je hebt het over benzine
a je rijd op gas en start op benzine ???
dan kan het zijn dat er een afsluiter niet goed werkt zodat je beide brandstoffen krijgt
b als dat zo is zorg dat er 1 van de toevoeren duidelijk afgesloten is .
de makkelijkste manier om te testen dat de wagen wil draaien is met startpiloot wat in de luchtinlaat wil die dan aanslaan dan is je vonkerij in werking wil niet zeggen dat het goed is maar de wagen zou moeten draaien.
groetjes toontje
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja

Berichtdoor Mart Gloudemans » 07 jun 2011, 06:48

Is je auto niet uitgerust met een katalisator? in een ander forum zijn ze maanden aan het zoeken geweest tot ze er achter waren dat de katalisator van binnen losgelaten had en de afvoer blokkeerde.

succes Mart.
Mart Gloudemans
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975

Berichtdoor Zozo » 07 jun 2011, 11:10

Trouble Shooting tabel :)
http://www.hehlhans.de/280ge/bilder/mot ... abelle.pdf

Onderstaande is in Engels, let niet op Porsche, Bosch Ka-jet is bij veel Einspritzer geplaatst en in basis gelijk.
http://www.porsche924-944.nl/924/Troubleshooting.html

Wanneer het probleem in de brandstofaansturing zit is het moeilijk om dit visueel te diagnostiseren.
De stuurdruk is bij een koude motor immers anders dan bij een warme motor. Er werken ook verschillende componenten mee aan de brandstofstuurdruk en de luchtvoorziening. Brandstof ruiken wil dus nog niet zeggen dat de motor daar ook voldoende van krijgt bv. wanneer één injector lek is dan krijgen de overigen mogelijk te weinig druk. Lekkende injectoren zijn nog redelijk gemakkelijk zelf te verhelpen.
Maar voor het gehele drukregulatie gebeuren heb je echt meetapparatuur nodig. En dan wordt het een stukje moeilijker om daar een goede voor te vinden en zijn zelfs veel zogenaamde Bosch service stations die er bij gebrek aan ervaren personeel geen raad mee weten. Denk dat er daarom ook nog steeds geen officiele Bosch Classic Service stations in Nederland te vinden zijn. :dry:
http://www.automotive-tradition.de/en/t ... er_map.htm

Ik heb het geluk dat ik 29 km van Linnich woon en daar gaat ie van mij dan ook naar toe.
Zozo
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1982

Berichtdoor blok_lex » 07 jun 2011, 15:03

Hallo allemaal, bedankt voor de reacties tot zover.

Ronald: Ik hoor de brandstofpomp alleen tijdens het starten. Als ik van gas direct overschakel naar benzine doet de pomp het dan eens wel en dan weer niet maar als ie het doet maar een seconde hooguit. Als ik van gas via de tussen stand (niks) overschakel naar benzine doet de pomp niets. Na het starten gaat de pomp ook weer direkt uit.

Toontje: ja ik rijd dus op gas. Ik heb die ochtend eerst op gas proberen te starten maar daarbij gebeurde er helemaal niks. Dus toen heb ik maar overgeschakeld op benzine. Hij startte wel gewoon maar het lopen ging al erg moeizaam (pruttelen in lage toeren, horten en stoten) met behoorlijk wat gas kon ik wel wegkomen. Daarna hield ie er langzaam mee op (dus niet plotseling). Daarna plofte ie nog wel tijdens het starten maar op een gegeven moment hield dat ook op en nu gebeurt er dus helemaal niks meer. Ik heb wel het testje gedaan met benzine in de inlaat (ik heb die vacuumklep ook even naar beneden geduwd zodat de benzine zeker in de inlaat komt) maar weer helemaal niks. Ik heb er een bougie uitgehaald en die was helemaal nat (wat het is weet ik niet maar ik hoop toch wel benzine). Ik moet wel er bij zeggen dat ik de laatste keer benzine in Duitsland heb getankt: gewoon euro 95, zeg maar de goedkoopste. Misschien is dat van die halve biorommel en doet ie daarom zo raar?

Mart: hij heeft inderdaad een katalysator. Maar ja, hoe ga ik dat nu weer testen? Ik ga nog even niet de halve uitlaat demonteren. Ik houd het wel even in m'n achterhoofd als optie ...

Zozo: Bedankt voor de tip. Ik heb toch maar even met een Bosch car service bedrijf in Giesbeek gebeld (is vlak bij Duiven) en zij gaven aan dat ze er wel uit moesten komen gezien mijn verhaal (zou ik natuurlijk ook zeggen als ik zo'n bedrijf had). Maar ik wil het eerst nog even zelf proberen. Daarnaast denk ik dat HCS er ook wel uitkomt alleen dat is zo @#*&*#$ ver weg om hem helemaal heen te slepen (met een twingo) . Ik heb ze ook nog niet gebeld trouwens.

Wordt vervolgd eerst weer even de accu opladen.....
blok_lex

Berichtdoor Mart Gloudemans » 07 jun 2011, 15:26

hoi Lex,
ik kan het forum van de katalisator niet zo gauw vinden, het gaat over een auto die langs de snelweg is stilgevallen, opgesleept door de WW, en toen bij twee of drie garages is geweest en vanalles vervangen, koprevisie, spinnekop, ontsteekingsdelen enz enz, totdat ze na maanden de uitlaat loshaalden en toen was het starten en lopen, als je auto het op geen van de twee brandstoffen wil doen en hij vonkt ook goed dan kun je misschien zonder iets los te halen tegen je katalisator aan "tikken" om te luisteren of er misschien iets los in zit.
Het hoeft hier niet aan te liggen maar missschien is het eenvoudig te testen.
Ik wens je alle succes met het oplossen.

groetjes Mart.
Mart Gloudemans
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor MBvO » 07 jun 2011, 19:40

Hoi Lex,

Ik begrijp je opmerking over benzine in de inlaat niet helemaal... je hebt toch geen benzine in de luchtinlaat gegooid? Dat gaat zeker niet werken, eerder een averechts effect. Starthulp is een spuitbusje licht ontvlambaar spul (ether of zo) wat de verbranding heel licht maakt, waardoor de motor makkelijk door z'n dooie punt heen komt en dus makkelijker aanslaat.

Je moet het systematisch aanpakken, anders ben je zo de weg kwijt. Je hebt alle ontstekingsdelen losgehaald. Heb je ze zeker weten in de goeie volgorde weer vastgezet? Geen kabels verwisseld of los zitten?
Als de bougies bovenop het blok vonken, doen ze dat in de kop ook als de kabels er goed op zitten.
Als hij op het eerste gezicht vonken en benzine krijgt, zou ik eerst de klepspeling (laten) nagaan, zeker op gas verloopt dat gauw, en nog harder als de motor hard heeft moeten werken en dus heter wordt (ik weet ff niet wanneer je vakantie was maar las net je berichtje over bergop met de caravan). Dan de vonkerij, da's het makkelijkst, dat heb je al gecheckt (double check?), de timing (merktekens op nokkenas en krukaspoelie? Ik weet niet hoe dat zit bij een 280E) en dan de benzine. Als je de pomp hoort opstarten als je op benzine start, lijkt me dat ook goed. Benzinedruk kun je eens grof testen door de aanvoerleiding los te nemen en te starten, maar dat is wel hartstikke gevaarlijk ivm brandgevaar.
Krijgt 'ie niet teveel benzine? Misschien de warmloopregelaar of stationairregeling kaduuk? (Wederom weet ik niet hoe dat zit bij een 280) maar wat je schrijft klinkt wel een beetje als verzuipen (zeker als je er benzine bij de inlaat hebt bijgegooid...) of juist te weinig aangezien de stationairregeling steeds hoger moest draaien.
Eeh... nou ja, succes, meer dan een beetje brainstormen kan ik ook niet doen.
MBvO

Berichtdoor blok_lex » 08 jun 2011, 20:04

Hallo allemaal,

Ik heb net met Harold van HCS afgesproken dat hij de auto op komt halen, ik kom er echt niet uit. Ik heb wel nog een aantal dingen geprobeerd:

Ik heb de uitlaat getest door tijdens het starten mijn zoon te laten voelen op de uitlaat en volgens hem komt daar duidelijk luchtdruk uit, dus volgens mij kan dat alleen als er niks blokkeert.

Ik heb het luchtfilter er af gehaald inclusief gas-ring en en ik kijk nu op de kale injectie-body. Als ik laat starten gaat bij volgas de vacuumklep een heel klein beetje open (trillend, duidelijk dat elke cilinder een keer aanzuigt). Is dat normaal of moet die klep bij volgas helemaal naar beneden? Als ik de klep zelf daarbij help hoor ik een schakelaar omgaan met relais. Die gaat weer uit zodra de klep weer dicht is. Als ik mijn hand op de opening houd wordt die behoorlijk naar binnen gezogen. Ik dacht namelijk dat misschien het mengsel te rijk wordt omdat ie helemaal geen lucht bij aanzuigt maar dat is dus ook niet het geval. Nog steeds gebeurt er helemaal niets (geen plofje).

Ik heb er 6 nieuwe bougies in gedaan maar dat helpt ook niks. Geen plofje komt er uit.

Als de schakelaar op benzine staat stinkt de auto wel naar benzine na een tijdje starten en de bougies slaan nog steeds vet dus volgens mij wordt er wel voldoende brandstof ingespoten. Of de verhouding lucht-brandstof goed is weet ik natuurlijk niet.

De voorschakelweerstanden worden loeiheet, ook als ik alleen maar het contact aanzet. Ik weet niet of dat normaal is.

Ik heb het deksel van de el.onsteking er af gehaald: is nog als nieuw daarbinnen, ook zit er nog een mooi siliconenlaagje over de componenten heen. Volgens mij niks mis mee.

MBvO: ik heb er inderdaad benzine in gespoten, dat hielp wel altijd bij mijn brommer en motoren. Dan sloeg ie altijd heel even aan en bleef zelfs altijd even lopen. Ik heb geen kabels verwisseld: wat ik van de bobine heb losgehaald heb ik met afplaktape gemerkt: "bobine pin 1" en "bobine pin 15". Op de verdelerkap staan de cilinders dus dat kan ook niet missen. Klepspeling heb ik gisteren gemeten en afgesteld. Moest wel iets bijgesteld worden maar elke klep had nog speling (alleen hier en daar wat te weinig)

Heeft iemand nog ander suggesties: welke electrische komponenten regelen bijvoorbeeld de hoeveelheid brandstof bij het koud starten (er zitten bijvoorbeeld ook twee stekkers aan de injector-body vast: blauw. Er zit nog een stekker aan één vacuumslangetje. Verder zit er nog iets met een draadje tegen de ruiterwisserbak geklikt, precies in het midden. Er zitten drie relais' in een zwart bakje linksvoor tegen het spatbord. Er zitten twee apparaatjes op de gasverdamper (choke en gewoon?) er zitten twee vacuumslangetjes tegen de vonk-verdeler en nog een hele serie vacuumslangetjes aan de brandstofkant.

Nog bedankt voor jullie hulp tot dusver. Dinsdag wordt ie opgehaald dus tot die tijd kan ik nog wat proberen.
Het enige waar ik nu aan kan denken is :

1- dat het mengsel veeeeel te rijk is door een onbegrijpelijke rede en dus verzuipt (hij hield er ook langzaam mee op net alsof ie steeds meer verzoop)
2- dat de vonkerij veel te zwak is zodat de bougies in de cilinder niet meer genoeg vonken (meer omdat ie altijd al last had als het vochtig was) de vonken zijn buiten ook niet heel dik (meer draadjes)
3- dat de vonken niet op tijd zijn.

Groet uut Duuve,

Lex Blok
blok_lex

Berichtdoor MB280E » 08 jun 2011, 20:30

misschien blijft de koude start sproeier injecteren of nadruppelen.
280E 1982 5-bak verbruik 1/8 viewtopic.php?f=10&t=8038&start=0
560SL 1985 automaat verbruik 1/... viewtopic.php?f=10&t=12374&start=0
MB280E
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1982

Berichtdoor blok_lex » 08 jun 2011, 23:34

Hallo allemaal,

HIJ DOET HET WEER ! ! ! !

Je wil niet weten wat het uiteindelijk was!

Ik maar denken dat het niet aan de vonkerij lag maar dus wel! Ga er dus nooit meer van uit dat als alles buiten gewoon vonkt, het in de cilinder ook zo is. Ik heb ten einde raad maar voor de grap de kabel van de bobine naar de verdelerkap vervangen door een stuk aarde draad en de half opgeladen accu van de lader gehaald om toch maar even te proberen (wordt toch niks dacht ik nog maar ja je weet het niet he) en wat denk je? Starten lopen!!! Was gewoon een rotte nieuwe kabel, nieuw gekocht bij de Mercedes dealer van het merk Bosch.

Ik wil iedereen bij deze heel hartelijk bedanken voor alle support en ik ga vanavond heerlijk slapen!

Aansluiting bij de bobine:

Aansluiting op de verdelerkap:

Afsluiting van de gastoevoer Beetje gevaarlijk, liever de schakelaar even niet op gas zetten:

Groeten,

Lex Blok

YES ! ! ! !
blok_lex

Berichtdoor Mart Gloudemans » 08 jun 2011, 23:37

Proficiat Lex, enne slaap lekkerrrrrrrrrr.

groetjes Mart.
Mart Gloudemans
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Leon » 08 jun 2011, 23:46

Een goed voorbeeld van de dalen en pieken van een oldtimereigenaar :D
Leon

Berichtdoor Ronald300D » 09 jun 2011, 00:06

Proficiat Lex,
enne............................droom lekker ;)

Ronald
Ronald300D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1968

Keer terug naar Techniek