[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
thermotijdschakelaar? : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 07:29

thermotijdschakelaar?

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

thermotijdschakelaar?

Berichtdoor peter-paul » 09 jun 2011, 02:18

Mijn 280CE op gas start na 4 sekonden doorstarten best goed dus.Maar soms wil hij niet meer starten als hij warm is, als ik hem laat afkoelen doet hij het gewoon weer.

In het forum staat daar al iets over en bij de 2 gevallen die ik daarover gevonden heb is het opgelost door die thermotijdschakelaar te vervangen.Deze schijnt de ventilator aan te sturen, bij 100 graden gaat hij aan geloof ik.
Trouwens de ventilator heb ik al zien draaien dus je zou zeggen dat dat thermostaatje goed is?
Ik heb iets(volgens mij alleen het relais) getest door stekkertje los te maken en daarmee dan contact met de aarde te maken, ik hoor dan een relais schakelen bij de bestuurderskant onder de motorkap,lijkt mij dus goed.
Bij de onderwerpen die ik daarover gelezen heb trok men toen de conclusie dat het thermostaatje op het motorblok kapot was en zette er een nieuw in en dat hielp.

Maar wat is nu het verband tussen dat thermostaatje en het niet starten als hij warm is?

En kan ik dat soort onderdelen het best bij de officiele Mercedes garage bestellen of zijn er adresjes die goedkoper/beter zijn. Ik moet namelijk ook alle filters en vloeistoffen vervangen die bestel ik dan ook bij de Mercedes garage. Bij die in Leiden kreeg ik ongevraagd een oldtimerkorting van 10%, leuk toch.
groet van Peter-Paul
peter-paul
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 31 jan 2011, 04:21
Woonplaats: Leiden
Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1964
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: thermotijdschakelaar?

Berichtdoor Trouwkoets » 09 jun 2011, 07:13

Peter-Paul,

Een 280CE heeft een M110 motor en die heeft een ventilator met een visco koppeling. Daar komt geen 'schakelaar' aan te pas.
Over de startproblemen met warme motor: En heeft niets te maken met de niet bestaande schakelaar van je ventilator. K-jetronic motoren hebben een thermotijdschakelaar voor de koude start injector. Maar daar zou jij als gas rijder niets mee te maken moeten hebben.
Ga methodisch te werk. Ik zou eerst het starten en lopen op benzine regelen, en daarna op gas. En je hebt de auto pas net, dus begin met een onderhouds- en afstelbeurt: vloeistoffen en filters vervangen, bougies bekijken/afstellen/vervangen, rest van de ontsteking bekijken/vervangen/afstellen, kleppen stellen, CO en stationair toerental afstellen. Dat zou best kunnen helpen.

Caspar
Trouwkoets
 


Re: thermotijdschakelaar?

Berichtdoor Jens2507 » 09 jun 2011, 12:49

Hallo Peter-Paul

Een M110 op gas? Dan is het onderhoud waar Caspar over schrijft van enorm belang. Ik heb een 280E met M110 en LPG, en mijn ervaring is dat deze combinatie erg gevoelig is en het onderhoud (m.n. kleppen en ontsteking) gewoon in orde moet zijn. Ik heb ook al een hele tijd wat gedoe met de warme start in destijds ook de thermotijdschakelaar vervangen, (nog duur ook) maar het heeft geen verbetering opgeleverd. Bij mij is de koude start goed (zelfs bij vorst) en bij de warme start trap ik tijdens het starten gewoon het gaspedaal in, dan komt het vooronder vlot tot leven.
Avatar gebruiker
Jens2507
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 24 nov 2009, 23:26
Woonplaats: Tijnje
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1969
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: thermotijdschakelaar?

Berichtdoor peter-paul » 11 jun 2011, 00:29

Jullie hebben gelijk , ben de kleppen gaan stellen(zie onderwerp kleppen stellen).

Op benzine rijden durf ik nog niet. Ik heb de werkplaatsboeken nog niet en ik heb de auto de komende weken nodig dus even op gas blijven rijden en dan straks eens gaan kijken of alles het nog doet, vuile benzine etc etc

Hij start nog steeds slecht na een klein stukje rijden, dan wacht ik 3 tot 5 minuutjes en dan start hij, met wel een beetje stevig gasgeven.Ik vind het probleem nog wel.
peter-paul
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 31 jan 2011, 04:21
Woonplaats: Leiden
Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1964
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: thermotijdschakelaar?

Berichtdoor Trouwkoets » 11 jun 2011, 11:01

Peter-Paul, slechts tarten bij warme motor is een bekend K-jetronic probleem. Gewoon starten met flink wat gas werkt bij mij altijd. Overiegsn mogen de W123 injecties gewoon gestart worden met wat gas, anders dan moderne auto's.
Trouwkoets
 


Re: thermotijdschakelaar?

Berichtdoor Zozo » 12 jun 2011, 01:36

In de MB handleiding (blz 37) van de 280(C) en 280 (C)E versies staat zelfs dat je bij een zeer warme motor altijd met vol gas moet starten.
Avatar gebruiker
Zozo
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 16 jan 2011, 19:35
Roepnaam:
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: thermotijdschakelaar?

Berichtdoor peter-paul » 16 jun 2011, 07:22

Jullie hadden gelijk. Nu ik de kleppen heb gesteld en met een nieuw luchtfilter en de starttruc met het gas indrukken toepas heb ik geen warme startproblemen meer gehad.

Wat rijdt hij lekker.
peter-paul
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 31 jan 2011, 04:21
Woonplaats: Leiden
Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1964
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 65 gasten

cron