Een vraag over het dicht houden van de carter ontluchting, met wat suggesties. Wie het echt weet mag het zeggen, maar hoe werkt het nu en waarom stopt de kar.
1. De overdruk onder de zuigers wordt zo groot dat dit zwaar verhinderend is voor de beweging van de zuigers.
Antw: Zeer onwaarschijnlijk, volume in het carter zal ongeveer gelijk blijven door op en neer gaande zuigers, om en om. Tevens zal er maar een kleine druk opbouw
mogelijk zijn doordat er met vinger waarschijnlijk niet meer dan 1 bar ovd tegengehouden kan worden. Ook zal in dit geval de pijlstok er uit moeten komen.
2. Helaas heb ik geen doorsnede tekening van de bosch pomp zoals op de Benz. Maar nu: de bosch pompen op de nieuwere types worden gesmeerd middels het motor olie systeem. Tevens het regelateur huis en zo staat volgens mij ook de vacuum regeling start en stop ergens in verbinding. Dus was gebeurt er met druk in het carter, druk in het regelateurhuis en dus het overkomen van de stop hendel zoals Casper omschrijft?
Carter ontluchting,
Iedere motor, of het nu een Mercede omw 616, of Sulzer RTA is heeft in een zekere mate lekage tussen de zuigerveren en voering door. Hierdoor ontstaan dampen in het carter, een mengsel van oliedampen afkomstig van de olie gebruikt voor de krukas en zuiger smering en dampen uit de verbrandingsruimte. Deze dampen moeten afgezogen worden en gaan via de luchtinlaat de motor weer in. Te veel damp, en blowby langs de zugers kan bij (grotere) motoren een brandbaar mengsel in het carter opleveren waardoor carter explosies kunnen ontstaan. Om dit te voorkomen zijn deze karren uitgerust met zogenaamde explosie deksels en fog sensoren in het carter.
Natuurlijk is een teveel aan lekage niet goed en gaat dit ten koste van je vermogen en rendement. En zowel lekkage langs de zuiger of klepsteel afdichtingen leveren extra carterdampen op.
Wil je nu echt weten hoe het met je karretje is, doe een compressie test. Hoe en wat, en hoe je dan kan bepalen of het je veren of klepsteel afdichtingen zijn staat op het forum uitgebreid omschreven.
Winter starten met een voorkamer motor,
In de meeste gevallen is winter starten met een voorkamer motor makkelijker dan een direct ingespoten kar. Veel minder afhankelijk van de compressie, dit door een lagere compressie voud. Immers de lucht wordt verwarmd in een voorkamer minddels de gloeistift wat zorgt voor een goede verdamping/brandstof luchtmengsel. Een Mercedes die niet wil starten of moeilijk start in de winter, ik zou de gloeistiften nazien. Een direct ingespoten diesel met compressie problemen heeft in de winter wel veel last. Deze motoren zijn voor een goede start afhankelijk van de compressie en de daarbij vrijkomende warmte en werveling in de verbrandingsruimte voor een goede menging van brandstof en lucht. Een beruchte winter starter, de Hollandse DAF 575, prachtige mist banken witte rook
.
Groet Gerwin,
Ps: een bij het onderwerp passend raadplaatje toegevoegd...