[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
IK kan niet kiezen : Algemene vragen over jouw auto - 2

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 nov 2024, 16:18

IK kan niet kiezen

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Re: IK kan niet kiezen

Berichtdoor wwwW123 » 20 jun 2011, 11:39

uit ervaring kan ik je zeggen, dat een lage km stand wel zeker wat zegt, maar ook niet alles...na tig jaar kan het toch gebeuren, dat je dik
onderhoud krijgt, ondanks weinig km's die je nog van plan bent te gaan rijden. daar kunnen we lange verhalen over typen..
daarnaast is het gissen over de ontwikkeling over 15-20 jaar.
de W114 is ook niet meer waard geworden bijvoorbeeld...in de loop der tijd.
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Quinten » 20 jun 2011, 14:54

De W114/115 is niet meer waard geworden (zelfs minder) omdat de hele W123 serie en een gedeelte W124 ook wegenbelasting vrij werd, ik voorspel dat (mocht de wegenbelastingvrij regeling blijven bestaan) de hele knappe (alle type's) Mercedes van voor 1987 alsmaar meer waard gaan worden.

Er is overigens wel degelijk verschil tussen een nederlandse / duitse of (zuid) franse of amerikaanse W123,....o.a. verschil in roestplekken, uitrusting.
Quinten

Berichtdoor Gewoon Ik » 20 jun 2011, 15:28

Binnen 15 a 20 jaar zal die gekke NL-redenering niet meer opgaan. Tegen die tijd zijn die auto's niet meer economisch haalbaar om op de baan te rijden. Net zoals de kever, T1/T2, ponton, ... ook niet echt meer als daily gebruikt worden, veelal als tweede wagen.

Nu als die in showroom staat is kan een auto wel nog veel geld gaan opbrengen. Toerauto dan eerder, voor op een zondag, zoals nu ook aan het gebeuren is met de W114/115. Maar dan zullen mensen misschien wel kieskeuriger gaan worden in de zin van schuifdak, armsteun, mooi interieur, ... Als het een showauto is, moet hij ook wel wat te showen hebben natuurlijk.

Ik vind speculeren met auto's in de hoop dat ze nog iets waard zijn binnen een jaar of 15 nooit leuk. Dat is ook de hoofdreden waarom de markt voor T1's volledig verziekt is! Mensen die al geld hebben en hopen er nog meer uit te slaan, kopen ze ten koste van de prijs, laten ze volledig opzetten (het type mensen dat spreekwoordelijk nog geen gloeilamp kan vervangen in hun huis) en willen ze verkopen voor 4 a 5 maal de prijs. Zo drijven ze de prijs kunstmatig de hoogte in, ten nadele van echte liefhebbers.

Vat het niet persoonlijk op Jeroen, maar dat speculeren met auto's ligt me gevoelig (ja ik hou van spijltjes en ja ik heb de markt sinds ik 16jaar was nauwlettend gevolgd en zo zien verzieken, waardoor de auto nu onbereikbaar is geworden tenzij ik me omschool tot plaatslager en een bankoverval pleeg en dan nog wordt het krap ... Maar dit geeft u zelf ook aan)

Als je wil gaan speculeren : ga voor exclusieve modellen, merken, speciale reeksen, ... Zoals al aangegeven die Masserati.

Veel succes met je zoektocht en ik hoop dat die bedrijven echt een goeie auto hebben (anders het alternatief dat Hans230ce en ik al aanhalen)
Gewoon Ik
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982

Berichtdoor HUB » 20 jun 2011, 15:58

Dank je voor je reactie,
Die frustratie van de spijlbussen deel ik helemaal. Daar is mijn zoektocht destijd mee begonnen en uit diezelfde frustratie zoek ik nu iets wat goed is en waarde houdt.
Als speculatie zoek ik geen auto, wel een auto waar ik iets mee heb gehad in mijn leven.
Bv. de spijlbus waar mijn vader in reed en (1965) ik als jochie van 5 achter het stuur mocht zitten als hij thuis kwam.
De W123 heeft meer iets van sentiment uit de jaren 80 toen ik net met werken begon en de aannemers waar wij voor werkte er mee aankwamen.
Dit had iets en wil dat gevoel toch zelf ook even hebben gehad. Zo heb ik al een rallyautootje en een toyota landcruiser geprepareerd waar ik voor de hobby menig ritje maak.
Maar ook het vooruitzicht relaxt in clubverband ritjes te maken lijkt me heerlijk. En als ik zo de reactie's op het forum lees en krijg voelt dat als een warm bad.
Ben nu 51 en wil echt nog iets leuk sentimenteel ouds hebben,heb daar eigenlijk 20 jaar te lang mee gewacht,vandaar.
De aangeboden 200D is erg mooi maar volgens mij niet verantwoord meer om in het dagelijks verkeer deel te nemen lijkt mij althans.
Misschien moet ik gewoon naar iets leuks kijken wat er via het forum aangeboden wordt,en gaanderweg kijken naar de ontwikkelingen en hetgeen je tegenkomt.
Ik wilde vandaag een beslissing nemen maar ben door al jullie reactie's het meer gaan relativeren dus ga me nog meer verdiepen in de wereld die W123 heet.

Vriendelijke groet,
Jeroen
HUB
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1970

Berichtdoor Rupsje Nooitgenoeg » 20 jun 2011, 20:03

Hoi,

Een W123 en dan maakt het echt niets uit welk type en met welke uitrusting, is en blijft een doodordinaire wagen. (niets ten nadele van het model hoor) Het was toen de goedkoopste Mercedes die je kon kopen en was net zoals de /8 bedoelt voor de normale man. Mercedes wilde hun klantenkring uitbreiden en daarom hebben ze een auto geproduceerd die voor mensen bereikbaar was....
Ik ben dan ook van mening dat een W123 over tien jaar geen cent meer waard is dan dat hij nu is. misschien zelfs wel minder.
Wil je gaan investeren in een auto zoek dan iets zeer exclusiefs op, waarvan er maar weinig zijn gemaakt. Klein productie aantal van een bijzonder merk is meestal meer waard.

Hoge prijzen zijn eigenlijk alleen oke bij een W123 als ze echt in nieuw staat zijn, dus onder de 10.000km aantoonbaar. Daar komt bij dat een boekje ook niet alles zegt, boekjes zijn na te maken, te vervalsen enz enz. Stel dat een auto 5 mille meer waard wordt door een prachtig boekje dan is de aanschaf van een mercedesstempeltje a 15 euro zeker de moeite waard..............

Je opmerking over dagelijks rijden in een 200 is niet meer verantwoord begrijp ik niet helemaal. Een W123 200 a 300 is eigenlijk nog prima bruikbaar, onderhoudskosten zijn niet erg duur doordat de meeste onderdelen relatief goedkoop verkrijgbaar zijn en de auto veel eigenschappen heeft die een modernere auto ook heeft.

Op gebied van verbruik en veiligheid geef ik je gelijk. Het gebruik is gewoon belachelijk hoog in vergelijking met moderne auto`s, en ja veiligheid, een smart komt zeker bij je naar binnen zeilen......

Koop een W123 gewoon waarvoor hij is gemaakt en dat is rijden. Koop een speciaal model als je wilt investeren..

Groeten Jeroen
Rupsje Nooitgenoeg

Berichtdoor PaulvB » 20 jun 2011, 20:26

Hoi. Ik kan alleen voor mezelf spreken, maar denk ondermeer na het lezen van enkele duitse klassieker magazines dat van de W123 een goede 300TD turbo (en in iets mindere mate de US coupe, nu krijg ik alle coupe freaks over me heen) met leer en alle opties een investering is die waardevast blijft. In duitsland zijn deze autos met onder de 150000 nu allemaal al in verzamelaarshanden, en wordt de blauwe mauritius onder de W123 genoemd. Deze wagen is/was een mijlsteen in de autohistorie. Een "snelle" 3 liter diesel met turbo, de blauwdruk voor een hele nieuwe generatie diesels. En een auto waar je vaak tot verbazing van je mede weggebruikers heel goed kan meekomen in t dagelijks verkeer, en als je dan net als jurgen m op slaolie laat rijden ben je ook met 1 op 10 economisch en milieu technies goed bezig. Bovendien heb je met deze koningin onder de W123 als je m ergens parkeert altijd leuk aanspraak van iemand die er ook zo een had /of kende die er een had /of er een wou toen etc. En dat zie ik met zo n sch**thok als een maserati biturbo (is dat een homoturbo die t niet helemaal zeker weet?) nog niet gebeuren, en de eigenaars daarvan zwaaien denk ik zeker niet naar elkaar. Want W123 rijders zijn gewoon eigenzinnige gekkies met een beetje stijl en klasse, en dat is niet te koop maar een state of mind. Ik wil maar zeggen klassiek rijden is niet alleen n economische beslissing.
PaulvB
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Berichtdoor Rupsje Nooitgenoeg » 20 jun 2011, 21:27

Een W123 met een dikke diesel is altijd leuk natuurlijk (heb ik zelf ook haha). Maar 1 op 10 met slaolie is natuurlijk niet milieuvriendelijk...
En ook niet economisch aantrekkelijk. Een litertje slaolie kost ook al gauw 1.19 bij de Lidl.
Uitgaande dat mijn vorige auto, een volvo v70 2.5tdi 140 pk bij een normale rijstijl toch snel 1 op 17 deed......

Een W123 rijden is absoluut meer dan economisch belang, het is idd een auto waarbij je regelmatig aanspraak krijgt. Maar om er eentje te kopen als investering... Nee dat zou ik niet doen.
Autorijden kost je altijd geld.

De prijzen van de types veranderen ook met de jaren, vroeger was de coupe het meest gewild en was de vraagprijs hoger, toen werden de diesels geliefd, wederom zichtbaar aan de vraagprijs toen werden de stations geliefd.
Momenteel maakt het type veel minder uit dan de staat. Een perfecte sedan brengt net zoveel op als een perfecte coupe of station.

Groeten Jeroen
Rupsje Nooitgenoeg

Berichtdoor Trouwkoets » 20 jun 2011, 23:55

Een W123 200 met M102 motor gaat niet veel waard worden. Wel een betrouwbare, redelijk moderne en economische klassieker.

Groet, Caspar
Trouwkoets

Berichtdoor PaulvB » 21 jun 2011, 00:04

wat betreft t milieuaspekt kan ik deze link aanraden http://www.kennislink.nl/publicaties/pl ... g-dieselen en economisch wordt nog aantrekkelijker als je sla olie groot inkoopt of m ombouwt voor gebruikt frituurvet. De conclusie van mn duitse verzamelaars verhaal kwam o.m uit t duitse MotorKlassik die zich beroepten op gegevens van prognoses van enkele W123 experts, duitse verzamelaarclubs, doorsnee nationaal vraag en aanbod in 2005 -2010, gegevens van verz en taxateurs.
PaulvB
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Berichtdoor DouweJann » 21 jun 2011, 00:24

... niet kunnen kiezen is eigenlijk geen levensbedreigend probleem, jongens ... :woohoo:
DouweJann

Berichtdoor Gewoon Ik » 21 jun 2011, 08:52

Gewoon Ik
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982

Berichtdoor HUB » 06 aug 2011, 09:09

Beste forumgenoten,

Het is wat laat waarvoor excuus maar ik heb mijn keuze een maand geleden gemaakt en ben de trotse eigenaar geworden van een W123-200 uit frankrijk geimporteerde Benz met 58000 km. Ben de 2e eigenaar en is compleet met gehele traceerbar history en documentatie,incl. taxatierapport.
IK wil jullie danken voor jullie massale bijdrage op mijn vraag destijds. Ik heb hier veel van opgestoken en ben de zaken hierdoor echt anders gaan zien en in te schatten.
Ook heb ik een goed beeld gekregen van de mens achter een W123 . Een leuke en gedreven groep mensen met kennis ,liefhebberij en respect voor mens en auto.
Ikm heb me ook aangemeld bij de W123 club nederland,en wellicht gaan we elkaar nog een live treffen bij een van hun bijeenkomsten of door jullie geplande dagen/ritjes.
Even voor Huub (huperdepuup);
Het is de Ruyl auto geworden . Verder correct afgeleverd door Alphons incl. taxatie rapport en fotoreportage.Wat een gave lokatie trouwens vind je niet?

Nogmaal dank voor jullie inbreng ,een prettig weekend en tot een later moment.

Jeroen
HUB
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1970

Berichtdoor Hans230CE » 06 aug 2011, 09:43

Euh, Foto-toestel kapot???? B) :)
_________________________________________________________________________________

A car takes you from A to B, A Benz takes you everywhere and beyond.

Gtn van ant zeetje, Hans
Hans230CE
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja

Vorige

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto