[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Schurend/ zagend geluid aandrijflijn : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 06:12

Schurend/ zagend geluid aandrijflijn

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Schurend/ zagend geluid aandrijflijn

Berichtdoor Laurens123 » 23 jun 2011, 21:51

Hallo Mede Benzers,

Ik ben net weer terug uit het verre Spanje dat steeds dichterbij lijkt te zijn, dit keer met een witte, maar dat is niet wat ik wil vertellen. Tijdens het tripje van een korte week heb ik twee nachten bij Bart (MBvO) mogen slapen (waarvoor dank), en natuurlijk hebben we ook een ritje in zijn 300D gemaakt, trouwens echt een hele mooie kar. Bart heeft één probleempje met de auto, en dat probleem heeft die nieuwe witte 300D ook.

Tijdens het gas geven in de lage toeren (dus kracht zetten met weinig toeren) van een willekeurige versnelling hoor je een zagend/ schurend/ niet fijn geluid uit de bak of het cardan. Waar precies is niet duidelijk. Bart weet het niet, ik al helemaal niet. Ik heb het idee dat het beperkt blijft tot de eerste vier versnellingen van de 5 bak.

Ik heb de witte 300D gister laten aankoopkeuren bij Klasse Klassiek en Harrie heeft er een stukje in gereden, ook hij weet niet wat het is. "Wellicht een resonantie van een hitteschild", was een mogelijke oorzaak. Er zaten twee dagen tussen het moment dat ik heb gereden in Bart zijn auto en de proefrit van de witte 300D, maar ik denk dat het om hetzelfde geluid gaat.

Ik heb ook een filmpje online gezet van Bart zijn auto, het is niet goed te horen, maar wellicht is het zo duidelijk voor de echte pro's? Het probleem doet zich nu voor bij twee Spaanse W123's (beide uit hetzelfde gebied), zou het ook met het klimaat te maken kunnen hebben?

http://www.flickr.com/photos/laurenskoo ... hotostream

Groet, Laurens
Avatar gebruiker
Laurens123
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 05 maart 2011, 17:17
Woonplaats: Leiden
Roepnaam:
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1978
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Schurend/ zagend geluid aandrijflijn

Berichtdoor Trouwkoets » 24 jun 2011, 00:17

Laurens, heb je ook een vijfbak?

Caspar
Trouwkoets
 


Re: Schurend/ zagend geluid aandrijflijn

Berichtdoor Govert » 24 jun 2011, 00:23

Wat heb je allemaal bekeken of gecontroleerd?
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Schurend/ zagend geluid aandrijflijn

Berichtdoor Laurens123 » 24 jun 2011, 12:12

Ja, beide auto's hebben een 5 bak. Nouja, de witte heeft een volledige aankoopkeuring gehad, niets dat kon duiden op dat geluid. Er was wel een rubber gescheurd ergens op de cardanas ter hoogte van de voorstoelen (weet niet precies wat dit was, heeft KK me wel uitgelegd..) De auto van Bart, daar kan Bart zelf meer over vertellen.
Avatar gebruiker
Laurens123
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 05 maart 2011, 17:17
Woonplaats: Leiden
Roepnaam:
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1978
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Schurend/ zagend geluid aandrijflijn

Berichtdoor Trouwkoets » 24 jun 2011, 14:02

@Laurens: Bart en ik hebben over dit onderwerp en vrij uitgebreide PB wisseling gehad. Inmiddels heb ik alle vloeistoffen vervangen en de situatie is hetzelfde. Het wordt niet erger, en het verbruik is nog steeds laag (1:12,5 á 1:13,2 bij voornamelijk snelweg). Ik maak me niet zoveel zorgen. Mijn bakt haakt in koude toestand van 1 naar 2 (niet bij terugschakelen), verder OK. Kunststof ringen in de schakelgewrichten moet ik nog controleren, maar die lijken redelijk goed. Tussenlager nog niet goed bekeken. Ik zal eens naar de bevestiging van de hitteschilden kijken.

Caspar
Trouwkoets
 


Re: Schurend/ zagend geluid aandrijflijn

Berichtdoor Laurens123 » 24 jun 2011, 14:16

Heb jij dan hetzelfde probleem, Casper?
Avatar gebruiker
Laurens123
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 05 maart 2011, 17:17
Woonplaats: Leiden
Roepnaam:
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1978
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Schurend/ zagend geluid aandrijflijn

Berichtdoor Trouwkoets » 24 jun 2011, 14:57

Ja, vooral in 3 en 4.
Trouwkoets
 


Re: Schurend/ zagend geluid aandrijflijn

Berichtdoor Laurens123 » 24 jun 2011, 15:16

Oke, nouja, fijn om van alle kanten te horen dat het waarschijnlijk niets ernstigs is. Feit blijft dat het een irritant geluid is, dus als de oorzaak bekend is, zal ik het laten weten.

Wel een mooi verbruik trouwens, voor een 300TD, Casper!

Groet, Laurens
Avatar gebruiker
Laurens123
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 05 maart 2011, 17:17
Woonplaats: Leiden
Roepnaam:
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1978
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Schurend/ zagend geluid aandrijflijn

Berichtdoor MBvO » 24 jun 2011, 20:42

Hola!

Gefeliciteerd Laurens, dat ziet er weer uit als een poepies mooie W123! Hoe is het interieur? Dat heb ik niet op je foto's gezien.

Tja, ik kan er niet veel meer aan toevoegen. Govert, ik heb eerlijk gezegd nog niet al te diep gezocht, naast dat ik twee verschillende garages (met ervaren W123 monteurs) gevraagd heb hun mening erover te geven, en daar niet veel wijzer van geworden ben. Mijn volgende idee, als ik ooit weer eens een brug of smeerput ter beschikking heb, is om de steun van de versnellingsbak te bekijken, misschien dat die om de een of andere reden de trillingen aan de carrosserie doorgeeft. Dat kan het rubber van het differentieel trouwens ook doen natuurlijk.
Mijn hardyschijven zijn goed (Laurens, die zul je wel bedoelen, dat zijn die rubber dempingsschijven in de aandrijflijn) en de bakolie is ook vervangen zo'n 15000km geleden (door MB). Als ik dan eens onder de auto lig zal ik inderdaad controleren op loshangende hitteschilden etc. maar dat lijkt me niet zo voor de hand liggend. Als laatste redmiddel (want bakrevisie past niet in mijn budget) zou ik dan misschien eens proberen zo'n additief speciaal voor versnellingsbakken toe te voegen, zien of dat wat doet. Baat het niet dan schaadt het niet dacht ik zo. Bakolie vervangen kan altijd wel weer daarna.

Een Spaanse clubgenoot zei eens dat hij liever een 4-bak had, volgens zijn zeggen zette hij die bij 50 in de vier en dan kon hij tot 150 in dezelfde versnelling door. Dat kan met een vijfbak natuurlijk ook, maar da's zo zonde van die 10% brandstof he...
Maar goed, 50 in de 4 hoef ik echt niet te proberen, dat zaagt als m'n pa om drie uur 's nachts. Als ik bij de 80 (op de teller, dat is zo'n 72-75 op de TomTom) naar de vier ga dan klinkt het allemaal veel beter. En volgens Wiebren, die toch voldoende ervaring heeft, is dat ook de manier om onze oude diesels te rijden, niets van 'het nieuwe rijden', gewoon doortrekken in de versnelling (altijd tot de max hoeft nou ook weer niet) en dan bij 80 in de 4 en bij 110 in de 5.
MBvO
 


Re: Schurend/ zagend geluid aandrijflijn

Berichtdoor Govert » 24 jun 2011, 23:40

Het is maar een beperkt aantal oorzaken dat voor geluiden kan zorgen in de aandrijflijn.
- koppeling
- versnellingsbak
- ophangrubbers
- hardyschijven (die zijn voor vijfbakken anders)
- eventueel trillingsdempers
- tussenaslager
- cardan
- steekassen

In hoge versnelling rijden kan voor brommen zorgen, maar dat komt dan van de motor, het zou geen verdere aandrijflijngeluiden moeten geven. 50 in 4 en in zijn 3 een bochtje door levert voor mijn auto geen problemen op.

Het probleem is wel dat je koppeling of versnellingsbak niet goed kan testen zonder ze er onder uit te halen.

Ik zou wel sparen voor een bakrevisie, is altijd goedkoper dan een andere vijfbak. En voor ombouwen naar vierbak heb je weer van alles nodig.

Misschien dat je kan experimenteren met andere bakolie.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Schurend/ zagend geluid aandrijflijn

Berichtdoor Bart200D » 28 maart 2013, 15:19

Ik heb dit probleem momenteel ook.

Heb het al bij veel Benzen gehoord. Altijd gehoord dat het het "zingen" van de pong (of aandrijfas) betreft.

Dat schurend geluid (precies of je ijzer op ijzer rijdt) lijkt mij eerder een remklauw die lichtjes tegen de schijf drukt ?

Grz,
Ein W123 fährt immer, wo eine StraBe ist.
Avatar gebruiker
Bart200D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1223
Geregistreerd: 01 feb 2013, 16:35
Woonplaats: Denderleeuw (B)
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 49 gasten

cron