[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
M110 problemen met injectie en LMM (vermoedelijk) : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 06:23

M110 problemen met injectie en LMM (vermoedelijk)

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

M110 problemen met injectie en LMM (vermoedelijk)

Berichtdoor WitteMercedes280e » 15 jun 2011, 11:20

Mercedesvrienden,

Op verzoek van Leon toch maar een nieuw topic geopend. Ik heb de volgende hoofdbrekens voor jullie:

Ik heb wat problemen met mijn M110 blok, hij loopt slecht (tot niet) stationair op benzine. Ik heb op dit forum wat rond gekeken en kwam jouw probleem tegen wat mij erg bekend voorkomt. Het volgende is het geval:

- Als de motor koud is dan loopt ie stationair opzich prima. Er is dan ook een iets hoger toerental.
- Als de motor warm is dan loopt ie stationair ook wel goed, maar wel onregelmatig. Dan versnelt hij weer wat, dan vertraagt ie weer. Het lijkt wel een soort sinus (of cosinus voor de liefhebbers) beweging. Mijn gevoel zegt ook dat dit met regelen te maken heeft, hij is continu aan het bijsturen, lijkt het. Ik vermoed dus dat het probleem ergens in het injectiesysteem zit, bijvoorbeeld de LMM (LuchtMassaMeter).
- Als ik rij, dan gaat alles als een tierelier, tot ik ga remmen en de motor uiteindelijk terug wil vallen naar stationiar. Dan slaat de auto direct af. Hij lijkt (ik zeg expres "lijkt") zeg maar de brandstoftoevoer niet meer tijdig bij te sturen waardoor de motor terugvalt naar 0 omw/min. (eigenlijk is dit de eerste auto met een automatisch start/stop mechanisme. Alleen het starten moet je dan weer handmatig doen, haha. Was Mercedes toch weer zijn tijd ver vooruit). Als ik bij terugval voorzichtig een kleine beetje gas hou, en de toeren dan heel beheerst terug laat zakken naar stationair dan kan ik afslaan voorkomen en zelf een steadystate bereiken waardoor de motor uiteindelijk toch weer stationair blijft lopen.
- als ik op gas rijd, dan is er niks aan de hand. Alles smullen en prima. Injectie en LMM is dan ge-bypassed. Dat versterkt mijn gevoel dat het probleem hier ergens moet zitten.

Tot slot, ik heb ooit backfire gehad waarbij de LMM krom was en wederom is rechtgemaakt. Zijn er mensen of bedrijfjes die zo'n ding zouden kunnen testen en repareren of reviseren? Ik kan mij voorstellen dat een nieuwe nogal prijzig is. Worden die dingen in de tweedehandsmarkt veel aangeboden?

Ik ben heel benieuwd naar jullie visie.

Groet,

Vincent.
WitteMercedes280e

Re: M110 problemen met injectie en LMM (vermoedelijk)

Berichtdoor Gewoon Ik » 15 jun 2011, 12:48

Je LMM is gebypast op gas? Hoedat? zit er dan een extra gat in je luchtfilterbehuizing?
Gewoon Ik
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee

Berichtdoor WitteMercedes280e » 15 jun 2011, 15:41

hoi Gewoon ik,

Wellicht druk ik me verkeerd uit. Uiteraard zit de LLM, als ik op gas rij gewoon op zijn plek en zal die opengaan bij rijden en sluiten bij remmen maar het heeft verder geen effect op het inspuiten van de brandstof. Dat bedoelde ik meer eigenlijk. Het meet- en regelmechanisme wat de LLM eigenlijk is (brandstof inspuiting aanpassen aan de hoeveelheid aangeoverde lucht) werkt dan dus niet meer.

Er zit dus geen extra gat in het luchtfilterhuis of iets dergelijks.

Ik zit druk dit forum uit te pluizen naar suggesties etc. Nu lees ik onder andere dat de aanwezigheid van een katalysator nog wel impact kan hebben. Nu heeft mijn 280E uit 1980 toevallig een aftermarket katalysator met een lambda sonde. Dat verklaart eventueel ook dat kastje wat bij mij onder het dashboard zit gemonteerd. Kan iemand mij uitleggen hoe die lambda zonde dan precies werkt en hoe het aangesloten zou moeten zitten. Wellicht dat die Lambda zonde op basis van hetgeen hij meet, ook iets doet met CO waardes of brandstoftoevoer?

Werkt een katalysator overigens ook met LPG of zit de katalysator dan niks te doen?

groet,

Vincent.
WitteMercedes280e

Berichtdoor Trouwkoets » 15 jun 2011, 16:47

Vincent,

Over de katalysator: begin te lezen en volg de links in de teksten. Ik zou 'm eruit halen, maar wel even goed plannen, gaat geld kosten, maar die katalysator moet er toch eens uit anders verstopt de boel.

Over het schommelen in toerental bij stationair en uitval bij gas los: dat is een bekend K-jetronic probleem. Kijk maar eens op {url=http://www.google.nl/search?hl=nl&q=zagen+jetronic]Google[/url]. Het is meestal een combinatie van dingen, die zijn terug te voeren op achterstallig onderhoud.

Succes, Caspar
Laatst bijgewerkt door Trouwkoets op 30 jun 2011, 15:25, in totaal 1 keer bewerkt.
Trouwkoets

Berichtdoor Zozo » 15 jun 2011, 19:53

Je zegt je hebt ooit een backfire gehad hebt en daarmee je luchtweger krom is geslagen.. Dat zegt op zich dat het een behoorlijke knal geweest moet zijn :P :unsure: .. Mogelijk is hierdoor ook een van de slangen van het vacuumsysteem beschadigt.. Wanneer je de wagen eens op de brug zet of er onder kruipt en kijk dan eens met een zaklampje net achter de distributeur (verdelerkap) onder het blok naar boven. Daar zit de extra luchtschuif en nog een bypasklepje (deceleration shutoff valve) in je vacuum circuit. Die laatste weet ik niet zeker bij 1980 uitvoering, de mijne is 1982 en heeft 'm wel. Deze heeft geen klemmen, daar kunnen de slangen met een zulke knal gemakkelijk vanafspringen. Resultaat is valse lucht, benzine is gevoeliger voor valse lucht dan LPG.. Iets hoger onder je inlaatspruitstup zitten ook nog eens 2 slangen aangesloten links en rechts bij de inlaat combi waar ook de stationair stelschroef en koudstartinjector inzit.
Al dit rubber is van boven niet te zien, waarschijnlijk net zo oud als de wagen zelf en kan allemaal gemakkelijk kapot knallen tijdens een backfire. Kl*terij is dat wanneer je hier aan werken wil moet je de luchtweger uitbouwen en zelfs dan is het geen geammakelijk klusje.
Maar om daar de gehele slangenkermis te vervangen is na 32 jaar geen overbodige luxe..

Ook adviseer ik je dit boekje aan te schaffen http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... OC:NL:1123
De mijne komt deze week binnen, ik zal anders de scanner eens aan de praat helpen en dit boekje gelijk maar digitaliseren ;) (maar dan moet je even geduld hebben). BTW de aanbieder van dat boekje verkoopt ook gereviseerde K-Jet luchtwegers en brandstof verdelers etc. :sick: schrik niet van de prijzen..

Ik zelf zit met een soortgelijk probleempje en vertoont mijn m110 ongeveer dezelfde symptomen.. Heb alles wat binnen mijn macht ligt gecontroleerd, gedaan en vervangen, maar het probleem bestaat nog steeds. Ik vermoed dat de brandstofdruk "Im Eimer ist" en helaas beschik ik niet over de juist emeet apparatuur. Ik heb dus eieren voor mijn geld gekozen en gaat de Benz over 2 weken naar de Bosch Classic service in Duitsland en laat daar de boel eens goed doormeten en afstellen. Voor zover dat dit nog mogelijk is, ik ben bang en houd er rekening mee dat ik diep in het buideltje kom te tasten om dit op orde te krijgen. :( :whistle:

Wanneer het gebeurt is zal ik verslag doen van hun bevindingen en eventuele reparaties.. Maar dat duurt nog 3 weken..
Zozo
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280CE
Automaat: Ja

Berichtdoor WitteMercedes280e » 16 jun 2011, 10:44

Om te beginnen, dank voor alle bijdragen. Ik weet dat er al veel over is gezegd en dat er geen eenduidige waarheid is in deze problematiek. Het kan (zoals bijna altijd) zoveel zijn, zucht... Maar ik waardeer het meedenken en het reageren. samen komen we er wel :-)

Ik heb uiteraard het hele forum doorgespit. Ik heb gisteren de volgende tip ter harte genomen: Ik heb het luchtfilter gedemonteerd en de wagen gestart. De gasverdeler heb ik er gewoon op laten zitten. Deze zat met kit (of een pakking) op de LLM gemonteerd. Daar wou ik niet aan zitten rommelen. Hij liep prima stationair op bezine (als je maar niet veel gas geeft). Met een schroevedraaier heb ik toen de luchtweger ingeduwd. De motor zakte á la minuut in qua toeren. Als je de luchtweger dan direct loslaat, dan pakt de motor toch weer op, Er is dan dus een grote hik. Hou je hem iets langer ingeduwd dan slaat de motor dus gewoon af. Er is dan nog wel wat raar getik rondom de spinnekop. Blijkbaar doet die injectie dan nog wel van alles. Contact uitzetten en alles wordt weer stil. Dit heb ik een paar keer herhaald met elke keer hetzelfde resultaat. Mijn vraag nu: is de test geslaagd. Is dit het verwachte gedrag als je de luchtweger beweegt of is dit nu juist het teken dat de luchtweger niet goed meer is?

Tevens heb ik de suggestie gezien om vacuumlekkage rondom de slangen te testen. Start de wagen en spuit voorzichtig remmenreiniger rondom het inlaatspruitsuk bij de slangen. Als de auto hierop reageert dan heb je een lek, anders zijn de slangen zeer waarschijnlijk goed. Eerlijk gezegd heb ik niet zoveel trek in deze optie. Mijn broer heeft net vorige week zijn CX limousine op de A15 uit laten fikken. Dat was een hele emotionele bedoeling. Ik ben dus even voorzichtig met het klooien met brandbare stoffen. Maar als ik logisch nadenk dan denk ik, dat ik dezelfde test anders zou moeten kunnen uitvoeren. Dat wil ik even tegen jullei aanhouden: Als ik met het gedemonteerde luchtfilter de motor start en de luchtinlaat (dus boven de luchtweger en de gaskop) volledig afsluit, dan zou de motor mijns inziens vrijwel direct af moeten slaan. Zonder zuurstof geen verbranding, lijkt me. Mijn gevoel zegt, als de motor dan blijft lopen, dan zou die dus toch ergens zuurstof vandaan moeten halen. Ik zou eventueel nog hetzelfde truucje kunnen uithalen waarbij ik wel iets aan gas hou (2000rpm of zo). Dan stop ik de luchtinlaat dicht. Dan zou die toch niet mogen blijven lopen lijkt me. Snijdt dit hout of lul ik eigenlijk maar wat? Als dit niks is, hebben jullie dan nog (een) andere suggestie(s)?

Ik ben heel benieuwd.

groet,

Vincent.
WitteMercedes280e

Berichtdoor Zozo » 20 jun 2011, 00:48

Zozo
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor wwwW123 » 22 jun 2011, 11:23

ben benieuwd naar de uitkomst zozo :-)...mal sehen ob die nachbarn was machen koennen..ik blijf me verbazen, dat er niet goede garages zijn met veel kennis en ervaring en 'onze' problemen vlot gevonden krijgen...
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Trouwkoets » 22 jun 2011, 14:18

Vincent,

het is logisch dat de motor afslaat als je de luchtweger (die regelt hoevel benzine wordt ingespoten) naar beneden duwt. De gasklep regelt hoeveel lucht er naar binnen gaat (bij stationair is de gasklep dicht en gaat de meeste lucht via de stationair by-pass), en de stand van de luchtweger is dus een afhankelijk van de stand van de gasklep. Duw je de luchtweger naar beneden dan verzuip je de motor.

Heeft jouw motor wellicht ook een EGR? Sluit die eens af en kijk wat het resultaat is.

Als je de luchtinlaat dicht houdt dan blijft de gemiddelde benzinemotor gewoon doorlopen.

Groet, Caspar
Trouwkoets

Berichtdoor Zozo » 22 jun 2011, 17:00

Zozo
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor wwwW123 » 30 jun 2011, 11:48

wat vragen ze daar per uur? ben benieuwd of ze ook snel zijn door hun ervaring. beter 1 uur zoeken en 80 euro betalen, dan een 'doorsnee' garage 8 uur zoeken x 40 euro per uur (en het is nog k.. met peren)
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980

Berichtdoor Zozo » 30 jun 2011, 14:07

Geen idee, heb ik niet naar gevraagd.. De MB dealer Bähr in Kohlscheid vraagt zich € 75, een maat van me is onlangs bij een Bosch Service in Geilenkirchen geweest, doet ook Old en Youngtimers die vraagt € 60. Ik denk dat zij ook ergens in die prijs hangen..

En inderdaad de auto is eerst ergens anders geweest voor die klus, kleppen, ontstekking, brandstofsysteem afstellen en uitlaat even beetje dichtlassen. Monteur was een docent motorvoertuigen en zal hij best een hele goede monteur zijn, docent wordt je niet zomaar. Toen hij zogenaamd klaar was heb ik € 300 betaald en uiteindelijk zijn eigenlijk alleen maar de uitlaat gerepareerd en de kleppen gesteld voor € 300, hij zei dat ie uren heeft lopen zoeken. Toen ik terug ging met de melding dat het aanvankelijke probleem waarvoor ik gekomen was nog steeds niet opgelost is, bleek dat hij zich eerst nog moest inlezen in alle functies van de Kjetronic. Ik bel je nog wel voor een afspraak, was de melding.. Met alle respect niemand weet alles van elke auto, maar ik ga echt geen € 25 per uur meer dokken om iemand zich op z'n dooie gemakje in te laten lezen en te experimenteren onder mijn motorkap met een boek erbij. Ik heb daarna nog eens een andere ervaren garagehouder aangesproken en dat was de enige die meteen eerlijk zei, daar begin ik niet aan je moet naar de specialist. Volgende week weet ik meer...
Zozo
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Bogent » 01 jul 2011, 08:14

Bogent

Berichtdoor CE Loco » 04 jul 2011, 12:32

Komt me bekend voor die kromme plaat van de luchtmassameter.Beste bogent waar heb jij die plaat met gaatjes gekocht?Het lijkt me een geweldige oplossing hoewel ik aardig bedreven word in het weer plat timmeren van de schijf.
CE Loco

Berichtdoor Bogent » 05 jul 2011, 08:50

Ik heb hem op marktplaats gekocht maar op adres verkopen ze deze schijven ook.
Bogent

Berichtdoor Zozo » 08 jul 2011, 17:38

Zozo
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor CE Loco » 09 jul 2011, 15:00

Tjongejonge dan zijn het toch dure jongens die m110's en dan maar hopen dat ie goed loopt!
Die extra luchtschiebe zorgt volgens mij voor het verhoogde stationair toerental bij koude start,is toch wel essentieel als je een automaat hebt anders slaat ie bij ieder stoplicht af.
Ik ben benieuwd hoe dit afloopt zozo.Succes!
Hoe is het eigenlijk met onze topicstarter witte Mercedes?Er staat op marktplaats wel een complete LMM met spinnenkop te koop,ik dacht in almelo,misschien is dat wat?
En nog bedankt Bob voor alweer een goede tip!
CE Loco

Berichtdoor Zozo » 10 jul 2011, 10:21

Nou Loco, das niet helemaal correct :), de extraluchtschuif zorgt inderdaad voor extra lucht tijdens de opwarmperiode. Hoe kouder de motor hoe meer lucht deze dan krijgt, vandaar dat deze schuif ook alleen maar te testen is door de winter te simmuleren en hem in de diepvries te gooien om zo te zien hoe ver hij nog opend. Wwz dat dit bij redelijke zomertemperatuur nooit voledig open staat dus ook niet met de dan relatief koude motor. Hoe warmer de motor hoe verder deze zal sluiten, dus wanneer de motor reeds warm gereden is sta je ook met een volledig gesloten luchtschuif voor het verkeerslicht stil. Wanneer hij dan alsnog tijdens elke stationairloop afslaat, is er toch iets anders aan de hand en zal dit niet te wijten zijn aan die gesloten luchtschuif, hij hoort immers gesloten te zijn bij warme motor.

Ik vermoed dat deze in mijn geval gewoon uitgedroogd en sterk vervuild is door de jaren heen. Ik zal hem zelf eens uitbouwen en goed inspecteren, schoonmaken en kijken of hij weer gangbaar te krijgen is. Dat zijn ook klusjes die je niet door de vakman moet laten uitvoeren met die huidige arbeidslonen. Kan het alleen maar waarderen dat Der Meister hier met me meedenkt en me in de juiste richting hintjes meegeeft.

En ja de M*** motoren zijn dure gabbers, ook qua regulier onderhoud.. "Qualität is kein Zufall" :laugh:
Maar het is dan ook een van de weinige motoren waar je een half miljoen KM mee rijd als je ze geeft wat ze verlangen..
Zozo
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor WitteMercedes280e » 10 jul 2011, 11:36

ha, grappig dat iemand er met mijn topic vandoor dreigt te gaan maar nu toch wordt gevraagd hoe het met de witte Mercedes is. ;-)

Ik ben vrijdag in Bergambacht geweest bij gruyter & de Jong. Zij hebben veel ervaring en de juiste meetapparatuur. Hij kwam tot de ontdekking dat mijn katalysator (althans de lambda sonde) nog goed werkte. Het probleem zat volgens hem inderdaad in de luchtweger. Zeker gezien het feit dat ik ooit backfire heb gehad. Mijn voorganger volgens mij ook, want het probleem was er al toen ik de wagen kocht. Dus eigenlijk moest ik een nieuwe luchtweger á €140,- Deze blijken nog veelvudig leverbaar uit Amerika. Toen opeens na wat afstellen en doen liep mijn wagen als een tierelier stationair, sloeg niet meer af en zaagde ook niet meer. Toen hebben we maar besloten het zo te laten. Zolang die goed loopt, doen we er niks aan. Het vervangen van de luchtweger kan altijd nog, toch......?

Op gas de laatste tank leeggereden met een gemiddeld gebruik van 1:7,15. Ik rijd altijd hetzelfde traject en nog nooit zo zuinig. Dus ik denk ook dat mijn kleprevisie wel oiets posotiefs heeft bijgedragen daaromtrent.

tot zover, ga even mijn jarige zoontje op bed leggen.

Groet,

Vincent.
WitteMercedes280e

Berichtdoor Wietse » 10 jul 2011, 12:17

Met mijn m110 ,OP BENZINE, rijd ik altijd goed. En verder lekker dieselen !!!!!

dus voor mij geen LPG, je bent afhankelijk van dure "specialisten" en met oude motoren gaat het niet altijd even goed.
Wietse
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1981

Volgende

Keer terug naar Techniek