[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Compressie meten? : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 nov 2024, 13:56

Compressie meten?

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Compressie meten?

Berichtdoor Ruud » 03 jul 2011, 12:46

Beste allemaal,

Mijn eerste post hier...Leuk!

Ik ben momenteel op zoek naar mijn eerste W123, en heb er reeds een op het oog: een 200 benzine/LPG uit ´77 met aantoonbaar ongeveer 120 duizend kilometer op de teller. Nou heb ik er niet veel verstand van, dus heb ik gevraagd of een aankoopkeuring mogelijk is. Niet dus! Nu ben ik van plan met de aankoopgids die ik via deze site heb gevonden naar de auto te kijken of de carrosserie nog in orde is. Als dat zo is, dan zou ik de 'gok' wel willen wagen. Nu vraag ik me alleen nog af in hoeverre het nodig is om de motorcompressie te meten? Wanneer moet je dat doen, en wat zijn de mogelijke uitkomsten, en wat zegt dat dan? En tenslotte ben ik benieuwd of ik misschien bij een van jullie in de omgeving Den Haag hiervoor terecht kan?

Alvast bedankt voor jullie hulp,

Ruud
Ruud
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 22 jun 2011, 10:38
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Compressie meten?

Berichtdoor JaapW114 » 03 jul 2011, 13:21

Als de verkoper geen keuring wil, gewoon laten staan er zijn er zat. Helaas hebben de meeste wel wat werk. Het is ook net wat je wil, wat kun je zelf. Heel verstandig is om iemand met ervaring met de W123 mee te nemen. Maar bij iemand die een keuring niet toestaat weet je eigenlijk al genoeg.
Laatst bijgewerkt door JaapW114 op 03 jul 2011, 20:16, in totaal 2 keer bewerkt.
JaapW114
 


Re: Compressie meten?

Berichtdoor WitteMercedes280e » 03 jul 2011, 13:26

Geen speld tussen te krijgen lijkt me. Als de eigenaar geen keuring toestaat dan weet je eigenlijk al genieg. Niet doen is het devies. Deze redenatie kan je overigens niet omkeren: Als je wel een keuring mag doen, dat ie dan wel goed zou zijn...

Er is inderdaad meer dan voldoende aanbod.

Succes met de aanschaf.
WitteMercedes280e
 


Re: Compressie meten?

Berichtdoor Ruud » 03 jul 2011, 14:00

Tsja, diep van binnen wist ik dit al, maar de bevestiging van jullie, verteld mij dat ik deze 'kans' inderdaad aan me voorbij moet laten gaan...

Toch ben ik nog wel van benieuwd wanneer het meten van de motorcompressie relevant is, en wat dit precies zegt?

Groet, Ruud
Ruud
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 22 jun 2011, 10:38
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Compressie meten?

Berichtdoor Herman250 » 03 jul 2011, 15:50

Hallo Ruud,

Ik sluit mij bij bovenstaande antwoorden aan, niet doen.

Indien de motor slecht loopt, kun je een compressietest doen. Indien jij goed loopt, trekkracht heeft, niet walmt e.d., dan zou ik geen compressietest doen. Overigens is zo'n compressietest zo gedaan. Je zou wel naar de onderhoudshistorie kunnen kijken. Regelmatig onderhoud doet veel goed voor zo'n auto.

En je kunt beter wat meer uitgeven voor een goede auto dan een slechte kopen voor een koopje. Zeker als je zelf niet zo handig bent.

Succes met je zoektocht!

Gr Herman
Herman250
 


Re: Compressie meten?

Berichtdoor Zozo » 03 jul 2011, 17:19

Iemand die sceptisch tegenover een aankoopkeuring staat gaat er voor 99% vanuit dat ie niet goedgekeurd gaat worden. Hoeft op zich nog niet het hek van de dam te betekenen.. Je kan vragen waarom niet? En altijd nog opperen dat wanneer goedgekeurd dan betaal jij de keuring, zo niet kijken jullie eerst eens binnen het rationele bereik naar de mankementen, wat je weer kan meenemen in (aftrekken van) de aankoopprijs. Wordt er dan nog steeds nee gezegd, lekker laten staan en succes wensen.

Of de wagen moet zoals toen in mijn geval was, met (kleine) mankementen en schoonheids foutjes toch nog zo mooi (hard en gaaf) zijn dat het binnen je budget doenbaar is om er wat van te maken. Deze heb ik ook gekocht met de weet dat ik er zeker nog eens 2 á 3 duizend in kom te steken om het af te maken, maar dan heb ik wel iets wat ik dan ook echt wil. Iedere liefhebber zegt een oldtimer schrijf je niet af die waardeer je op en ik heb hierin ook megenomen dat deze straks wanneer klaar voor 100% extra getaxeerd gaat worden. Hoewel ik dan ook wel weer zeker weet dat ik 'm daar op kort termijn nooit voor verkocht ga krijgen maar heb ook niet die behoefte en is dat puur een verzekeringtechnisch kosten/baten plaatje. Deze auto werd ook ongekeurd te koop aangeboden, maar de verkoper wist niet dat dit voor € 160 verholpen zou zijn en werd daarna met een griffel goedgekeurd.. B)

De compressietest wijst alleen maar uit hoeveel druk elke cilinder nog opbouwd. Wanneer dit buiten de toleranties van de fabrieksopgave valt kan dit verschillende dingen betekenen. Dat er druk verloren gaat via openstaande kleppen die slecht zijn afgesteld of versleten zijn. Een lekke koppakking of gescheurde kop of versleten zuigerveren, zuigers of cilinders. Wanneer je er van overtuigt hebt dat de kleppen Ok zijn en de kop niet lekt en de motor nog goed presteerd, kan zo'n test eventueel een indicatie geven van hoeveel de zuigers geleden hebben of nog lijden kunnen. Maar er zijn nog zoveel andere bijkomende factoren die de kwaliteit en prestaties van een motor kunnen beinvloeden dat het altijd een ruim beeld blijft waar je nooit prat op kunt gaan. Een compressietest is dus eigenlijk meer een diagnosemiddel voor als er reeds problemen zijn en om hiermee dan een en ander uit te kunnen sluiten of bevestigen dan een kwaliteitstest voor de motor.
Avatar gebruiker
Zozo
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 16 jan 2011, 19:35
Roepnaam:
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Ja
LPG: Nee


Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten