[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
vaccumpomp geheel vervangen : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 06:31

vaccumpomp geheel vervangen

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

vaccumpomp geheel vervangen

Berichtdoor Frankie68 » 04 jul 2011, 22:04

hoi hoi..

ik ben van plan mijn vaccuumpomp in zijn geheel te vervangen..er is mij verteld dat het bijna dezelfde
prijs is als een revisiesetje (nieuw)
de "nieuwe" pomp met een goed membraam natuurlijk..is dat makkelijk?
gewoon oude eraf, nieuwe erop? zoals een waterpomp of een thermostaat?
of moet ik meer voorbereidingen treffen?
komt er olie vrij?
kan iemand advies geven?
de radiateur moet er eerst uit natuurlijk..
maar dan? gewoon losschroeven die handel?

thanx
Frankie68
 


Re: vaccumpomp geheel vervangen

Berichtdoor Govert » 04 jul 2011, 22:12

Een hele nieuwe vacuümpomp is echt duurder dan een revisiesetje. Overigens is met name het revisiesetje voor de pomphevel erg duur, het membraan + ventielen valt nog wel mee. De pomphevel kan je ook zelf reviseren, met wat lagers en dan is het €10 ofzo (plus kosten membraan).

Een pomp verwisselen is zo gebeurd, wel een nieuwe pakking gebruiken. De radiateur zou kunnen blijven zitten als je een brug/olieput hebt, anders even weghalen. Er zitten zes imbusboutjes, daarmee schroef je de pomp zo los.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: vaccumpomp geheel vervangen

Berichtdoor Frankie68 » 04 jul 2011, 22:25

dank je govert!
voor de olie heb ik dus het meeste angst als je het voor de deur moet doen.
ik heb het natuurlijk over een goede tweedehandse..geen nieuw exemplaar

dan kan ik mijn oude in de toekomst voorzien van een nieuw membraam..
(moet ik weer een hulpstuk scharrelen denk ik )
ik heb de oude versie ,zijn de 200D 240D en de 300D hetzelfde?
als ze alledrie de oude versie zijn?
het is voor mijn 300D 1979'..
maf he..ik rijd er al 9 maanden mee..maar ik weet pas sinds twee weken dat het
de vaccum is .Als ik dat toen wist had ik hem allang vervangen..
bij huisman staat een W123 met brandschone slangen nog , met een pomp..
ik geloof een 240D..hij ziet er het zelfde uit
Frankie68
 


Re: vaccumpomp geheel vervangen

Berichtdoor Govert » 04 jul 2011, 22:38

Het vervangen van het membraan kan ook als de onderste helft van de pomp op de motor zit. Dan heb je geen hulpstuk nodig.

De membraanpompen zijn in principe hetzelfde, maar je hebt ook dubbel-werkende pompen voor de lange versies (met een grotere remtrommel). De gewone diesels hebben dezelfde pomp.

Olie komt er nauwelijks uit, daarboven is niet zoveel olie, de binnenkant van de pomp zal wel van een laag olie voorzien zijn en wellicht stromen er een paar druppels uit.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: vaccumpomp geheel vervangen

Berichtdoor Frankie68 » 10 jul 2011, 20:55

hoi hoi,

ik heb ondertussen een vervangende pomp aangeschaft, compleet met schone slangen..
ik vertrouw erop dat het membraam ok..
ik heb vanmiddag getracht de 6 inbusjes van mijn 300D los te krijgen en gzd lukte dat
het ergste is dus achter de rug..
mijn vraag:
volgend weekend trek ik mijn stoute schoenen aan en ga de pomp dus vervangen..
zijn er nog dingen die ik kan doen om de levensduur te verlengen?
in ieder geval de nieuwe pakking een beetje voorzien van een klein beetje olie.
de nieuwe pomp olievrij maken?
de raakvlakken lichtjes opschuren in ieder geval..
moet het binnenste waar ik de pomp aan ga schroeven ook brandschoon zijn?
want er zal wel redelijk wat olie uitkomen want het membraam is immers lek van de oude..

thanks..frank
Frankie68
 


Re: vaccumpomp geheel vervangen

Berichtdoor Govert » 10 jul 2011, 21:16

Als je de hele pomp vervangt, is het een kwestie van de zes imbusboutjes los, pomp eraf, nieuwe pomp erop, zes boutjes vast met een nieuwe pakking. Eventueel moet je de motor een beetje tornen om het bevestigen te vergemakkelijken (als de hevel net ingedrukt wordt).

De nieuwe pomp hoeft niet brandschoon te zijn. Wel het grove vuil (aangekoekte olie, stof etc.), indien aanwezig, verwijderen. De binnenkant zal snel van olie voorzien worden door de motorolie.

Raakvlakken niet opschuren, moeten wel schoon zijn.

Het "binnenste" waar je de pomp op gaat schroeven is de vervroeger die op de tussenas zit. Die wordt voorzien van motorolie om de zaak soepel te laten draaien, dus niet schoonmaken, kan alleen maar schade aanbrengen (aan motorolie of er komt viezigheid in de motor).

Er komt nauwelijks olie uit, want de olie zal naar beneden in het carter gezakt zijn. Tijdens het rijden komt er wel telkens olie langs, waardoor er eventueel lekkages ontstaan.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: vaccumpomp geheel vervangen

Berichtdoor Frankie68 » 11 jul 2011, 01:15

dank je govert voor de tips..

"aan de motor tornen"..bedoel je aan de krukas een beetje draaien tot dat hij opkomt?
Frankie68
 


Re: vaccumpomp geheel vervangen

Berichtdoor Govert » 11 jul 2011, 08:29

Tornen is inderdaad de motor draaien (aan de krukas). Als de golvende flens van de vervroeger de hevel van de vacuümpomp omhoog duwt, is montage van de pomp lastig.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: vaccumpomp geheel vervangen

Berichtdoor Frankie68 » 15 jul 2011, 17:41

het was vandaag droog, dus gelijk gebruik gemaakt om de pomp te vervangen..
eraf halen ging prima..helemaal los halen ..ik moest wat rommelen , want de stuurbekr.-snaar zat een beetje in de weg.raakvlakken schoonmaken was het lastigst want ik moest uitkijken dat er
er geen oude pakkingresten naar binnen vielen.
nieuwe pakking met een dun laagje vloeibare pakking , en de "nieuwe pomp"er weer op..
dat laatste ging behoorlijk makkellijk..relaxed de 6 busjes vastgeschroefd en op het oog ziet het er
keurig uit allemaal..
nu een nachtje wachten ivm met het harden van de vloeibare pakking ..
mijn vraag..kan ik iets "engs"verwachten als ik morgen ga starten?
dat de hevel even moet "zoeken"of zo ?

oh ja. toen ik de slang los schroefde van de remtrommel kwam er wat lucht uit geperst
is dat normaal?

gr frank
Frankie68
 


Re: vaccumpomp geheel vervangen

Berichtdoor Govert » 15 jul 2011, 22:19

Je hoeft niets engs te verwachten. De hevel loopt over een golvende flens, als de pomp er makkelijk op ging, dan ligt het loopwiel van de hevel nu in een "dal". Als de motor gaat draaien, gaat het loopwiel als het goed is over de flens lopen.

Als je de slang van de remtrommel losmaakt, stroomt buitenlucht de trommel in. In de vacuumslang zit een ventiel waardoor vacuüm in de remtrommel blijft zitten.

Ik snap alleen niet waarom je de slang daar los wilt maken, alleen bij de vacuümpomp was voldoende geweest.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: vaccumpomp geheel vervangen

Berichtdoor Frankie68 » 16 jul 2011, 00:05

dank je voor de reactie..ik zal nu wat rustiger slapen ;)
ik kocht die pomp inclusief de schone slangen..
die op mijn 300D zaten waren dus zwart , zo kan ik zien of het allemaal goed gaat onder de kap..of de slangen wit blijven

frank
Frankie68
 


Re: vaccumpomp geheel vervangen

Berichtdoor Frankie68 » 16 jul 2011, 12:16

hoi hoi..

ik heb vanochtend gestart en alles klonk vertrouwd gelukkig..
even een paar kilometer gereden en veel remmen en dat ging ook goed..
auto afzetten ging ook prima ...dus operatie geslaagd (till so far :whistle: )
ik blijf het natuurlijk wel checken voorlopig


thanx voor de ondersteuning..
Frankie68
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 51 gasten