Hier de leek. Ik heb net achter een revisie uitgevoerd (nieuw schijven, klauw gereviseerd=zuigers eruit en schoongemaakt, nieuwe kering, nieuw stofhoezen, nieuw blokken) en voor nieuw blokken. Een enorm verschil, het is nu een feest om bij 120 km/u vol op je rem te moeten
De zuigers in de remklauwen achter (heten die zuigers cups?) zijn een zwak punt van de W123 remmen, die gaan vaak vast zitten.
Je moet altijd bij remmen de zelfde handelingen links als rechts doen, ook al is 1 kant nog goed. Dit geldt voor een revisie, maar ook voor nieuwe schijven en nieuwe remblokken.
Bij revisie van de klauw altijd nieuwe remblokken, bij vervangen schijven ook. Een vastzittende zuiger in een klauw zal binnen afzienbare tijd tot roestvorming op de schijf zorgen, waardoor deze moet worden vervangen. Afdraaien van een schijf loont al snel niet meer, bij de MB dealert kost een schijf ongeveer € 42,-, maar ze zijn ook goedkoper te krijgen.
Eerst de voorremmen aanpakken. Het systeem controleren:
- schijven nog dik genoeg en (optisch) vlak en in goede staat
- remblokken nog voldoende voering (min 2 mm, m.i. vanaf 3 mm vervangen). Bij vervangen alles goed schoon maken en in het (juiste) vet zetten
- controle zuiger": als de blokken eruit zijn: verzichting het pedaal indrukken en kijken of beide naar buiten komen. ook controleren dat beide zuigers geheel naar binnen kunnen.
Daarna dezelfde klus achter.
Let erop dat de zuigers niet vlak zijn op het punt waarop ze tegen de blokken komen. Het is zo geregeld dat 'schranken' vabn de zuiger/cup (vastlopen door scheefstand door het voorwaarts rijden wordt voorkomen. Bedenk daarbij dat de draaiende remschijf een tangentiale kracht op de blokken uitoefent: de blokken worden door de schijf meegesleept. Op hun beurt zullen de blokken de aanliggende zuiger/cup willen meeslapen.
Het uit de klauw krijgen van vastzittende zuigers/cups kan een heel lastig karweitje zijn. Daar wordt doorgaans perslucht voor gebruikt (remslang doorsnijden en monteren, daarna luchtpistool op de doogesneden remslang). Op deze manier werken is niet vrij van risico's. Leg een stuk hout in de klauw om te voorkomen dat de zuiger niet wegschiet, en houd je vingers uit de buurt. Beter is het ze eruit te persen met vloeistof, maar ik heb nog geen ervaring met werkende hulpmiddelen.
Overigens kan een verschil in remdruk ook worden veroorzaakt door een defecte hoofdremremcilinder. Semrick heeft een jaar of 3 geleden een topic gemaakt waarbij 1 van de remmen niet meer wilde lossen.
Succes, groet, Caspar