door Trouwkoets » 13 jul 2011, 00:14
Harmen,
Ik volg dit topic, maar ik kan er geen touw meer aan vastknopen. Ik lees dat de auto walmt en dat er een schokbreker piept. Verder is het onder de kap 'allemaal olie' en de olievuldop danst. En de auto hapert door vuil in de tank.
Dan mijn opmerkingen:
Een motor kan op een paar plaatsen olie lekken. Zelf heb ik laatst de olievuldop vergeten terug te plaatsen - succes verzekerd. Verder kan je vergeten om de pijlstok goed terug te steken. Als laatste - onderhoudspuntje - het deksel van het oliefilter sluit niet goed. De grootste kans maakt een lossen slang van de carterontluchting. Deze zit aan de linker (bestuurders) kant van het kleppendeksel.
Bij de meeste W123's danst de olievuldop. En als je een gebroken zuigerveer hebt dan zal een geopende olievuldop het geluid maken van een stoomboot en neemt het olieverbruik behoorlijk toe.
Verder: calm down. Laat een diagnose stellen en vraag naar de kosten. Ga daarna bedenken wat je gaat doen. Bedenk dat een M102.920 motor in goede staat niet meer hoeft te kosten dan € 1.000.-. Dus geef niet veel geld uit aan een vermeend defect! Belangrijker is dat je de rest van de auto weer in NL krijgt. En ik ben geen expert, maar met een gebroken zuigerveer zou je wellicht best naar huis kunnen rijden. Als het al een gebroken veer is. We weten nog steeds niet of er wel wat aan de hand is.
En jullie zien spoken: Als de auto hapert dan zit er opeens vuil in de tank (dat kan, maar er zijn nog een hoop andere oorzaken), en vervolgens wordt de situatie rond de vuldop beschreven (dat heeft er in ieder geval niets mee te maken).
Mijn vragen:
- weet je al waar de olie vandaan komt waardoor het zo'n bende is onder de kap? (gok: lossen slang carter ontluchting)
- wat is het olieverbruik / hoeveel liter heb je al toegevoegd tijdens je vakantie? (tot 1 liter per 1000 km is veel maar aanvaardbaar, en dat walmt behoorlijk)
- hoe is de oliedruk?
Belangrijkste: Zorg dat het oliepijl goed is, let op je oliedruk (boven 1 warm stationair, in alle andere gevallen op 3), en zorg dat de temperatuur onder controle is (bij de M102 max. net iets voorbij de streep tussen 80 en 120)
Succes, laat je niet gek maken, en zeker niet je vakantie door laten verpesten.
Caspar
Laatst bijgewerkt door Trouwkoets op 14 jul 2011, 03:55, in totaal 1 keer bewerkt.