door Govert » 10 jul 2011, 21:16
Als je de hele pomp vervangt, is het een kwestie van de zes imbusboutjes los, pomp eraf, nieuwe pomp erop, zes boutjes vast met een nieuwe pakking. Eventueel moet je de motor een beetje tornen om het bevestigen te vergemakkelijken (als de hevel net ingedrukt wordt).
De nieuwe pomp hoeft niet brandschoon te zijn. Wel het grove vuil (aangekoekte olie, stof etc.), indien aanwezig, verwijderen. De binnenkant zal snel van olie voorzien worden door de motorolie.
Raakvlakken niet opschuren, moeten wel schoon zijn.
Het "binnenste" waar je de pomp op gaat schroeven is de vervroeger die op de tussenas zit. Die wordt voorzien van motorolie om de zaak soepel te laten draaien, dus niet schoonmaken, kan alleen maar schade aanbrengen (aan motorolie of er komt viezigheid in de motor).
Er komt nauwelijks olie uit, want de olie zal naar beneden in het carter gezakt zijn. Tijdens het rijden komt er wel telkens olie langs, waardoor er eventueel lekkages ontstaan.