door Govert » 17 jul 2011, 17:10
Nogmaals, het ligt niet aan een afstelling in de pomp.
Controleer alle brandstoffilters en controleer of de pomphevel tegen de vollastaanslag komt als je volgas geeft.
Een diesel wordt warmer naarmate er meer diesel wordt ingespoten. Dus bij constant vollast rijden, zonder dat de afregelsnelheid wordt bereikt. Van te weinig diesel kan je motor niet warm worden.
Een diesel loopt altijd "zuinig", dat wil zeggen dat er altijd een overschot aan lucht is voor de brandstof. De maximale hoeveelheid diesel is zoveel als er nog verbrand kan worden, spuit je meer diesel in, dan gaat de motor roken (= onverbrande diesel). Enige rook zou je eigenlijk alleen moeten zien als je volgas geeft, want dan wordt de maximale hoeveelheid ingespoten. Een niet rokende motor is een goed teken, dat betekent dat alle diesel verbrand wordt.
Wel kan een motor warm worden van inspuiting op het verkeerde moment (te vroeg), maar meestal liggen temperatuurproblemen aan de thermostaat/radiateur/waterpomp. Pomptiming verloopt niet zo veel.