door Kester » 16 jul 2011, 20:33
Hi Govert,
Heb er over nagedacht, de schraapveer vervangen is inderdaad een latere optie, ik ga eerts het wat makkelijkere/snellere werk doen.
Kleppen had ik al gesteld voordat ik compressie ging meten, maar kwam er vanmiddag achter dat dat ook in een specifieke volgorde moet, dat heb ik niet gedaan. De kleppen stonden wel al redelijk, sommige hadden een heel klein beetje verstelling nodig (0,05). Ik heb dit niet met speciaal gereedschap gedaan, twee steeksleutels en een aangepaste steeksleutel om de klepveerschotel vast te houden (geprobeerd zo minmogelijk te laten draaien). Dit ging goed (samen met een vriend!)
het volgende wil ik nu gaan doen:
1)Ketting checken, indien nodig ketting bestellen om te vervangen, dit wil ik zelf doen. Heb je hier een speciale kettingpers/spannertej voor nodig of is dit universeel?
2)Klepseals vervangen, dit wil ik gelijk doen nadat mn ketting vervangen is.
Zoals jij zei is inprincipe duidelijk: Zuiger naar boven draaien, klepstelmoertjes losdraaien, klepveerschotel eraf, veer verwijderen, seal voorzichtig eraf. Nieuwe seals en rotocaps, eventueel nieuwe veren. Zaak weer monteren en naar de volgende cylinder/klep gaan.
Paar vraagjes wat ik niet uit het werkplaatshandboek kan halen:
* hoe weet ik dat de veren aan vervanging toe zijn, of moeten ze allemaal vervangen worden? nieuwe strakke veren lijken me een goed iedee, weet niet wat dit kost hoor?! De revisie van de verstuivers was al een aardige post!
* ALs ik alles weer in elkaar zet, hoe weet ik hoever de klepveerschotel aangedraait moet worden, N/M??? deze bepaalt de spanning van de veer? of moet je deze gewoon helemaal aandraaien tot de schacht? Als alles weer zit moeten de kleppen weet gesteld worden natuurlijk, en dan zit alles goed.
* Zijn de kleppen niet zodanig op de zitting ingesleten dat je ze nooit meer precies goed krijgt als ze axiaal draaien???? moet ik hier op letten?
*heb je speciaal gereedschap nodig om de rubbers te monteren, je had het over een aanbrengdorn?
Waar kan ik het best dit soort dingen bestellen, bij de Mercedes dealer? Het moet natuurlijk op motorcode en niet op chassis nr.! Het betreft de seals compleet, ketting en ketiing spannertje om de ketting te kunnen dichten.
Het zijn weer wat vragen maar deze kon ik niet terug vinden im mn wlaats handboek.
Bedankt alvast,
Groeten , Kester