Bij het oplossen van problemen moet je eerst diagnose stellen, dat voorkomt onnodige uitgaven en werk. Het symptoom is roken, waarschijnlijk olierook, en vermoedelijk hoog olieverbruik, maar exact weet je het nog niet.
Het is wel normaal dat je direct na het rijden een lage oliepeilstand hebt, maar helemaal geen olie is niet normaal. Vijf minuten na het rijden moet je kunnen meten, dan moet minimaal de laagste stand op de peilstok gehaald worden. Het verschil tussen hoog en laag is 1,5 liter. Ook kan je door de ingeworpen olie meten hoeveel verbruik er is. Bij normaal gebruik van de auto (dus niet constant op maximale toeren rijden of bergritten) is een verbruik van meer dan één liter per 1000 km verdacht/te veel.
Olieverbruik kan komen door
- lekkage langs zuigers. Dat kan weer door normale slijtage of door slechte olieschraapveren
- versleten klepseals, hoewel bij de niet-trekstarter diesels geen vacuum optreedt in het inlaatspruitstuk en het oliezuigeffect niet zo groot is.
- lekkage uit het blok: krukaskering voor en achter, carterpan en carter, dieselpomp, oliefilterhuis, vacuumpomp, klepdeksel, carterontluchting, olievuldop
Het kan ook nog een combinatie van deze dingen zijn. Daarmee wil ik maar aangeven dat je de klepseals kan vervangen, maar dat je nog steeds olieverbruik kan hebben. Olieverbruik hoeft het goed lopen van de motor niet in de weg te staan. Martin123T hierboven had een goed lopende diesel met een hoog olieverbruik, maar toen de motor uit elkaar werd gehaald, bleek dat de zuigers eivormig waren. De oorspronkelijk geschatte kosten werden wel wat hoger, want hoe meer je uit elkaar haalt, hoe meer slijtage je aantreft.
Kleppen hoeven niet in een bepaalde volgorde gesteld te worden. Dat wordt wel gedaan bij benzinemotoren waar de nokkenas niet goed te zien is.
Veren moeten met een verentester getest worden. Die heb ik ook niet. Je zou de veren aan een bedrijf kunnen geven, maar het is lastig om alle veren tegelijk te verwijderen (de zuiger moet omhoog staan, anders valt de klep naar beneden. Ook kan je de prijs opvragen van nieuwe veren en de keuze daar vanaf laten hangen.
De klepveerschotel hoeft niet aangedraaid te worden, die zit in een groef van de klepsteel. Met de klepstelbouten schroef je de veer vast. Aangezien de klepspeling steeds kleiner wordt, zal de spanning alleen toenemen, maar kennelijk niet zoveel dat het uitmaakt.
Het invreten van de kleppen op de zitting kan een probleem zijn. Je kan de rotocaps vervangen, maar als de zitting niet goed meer is, heb je daar niet zoveel aan. Met een compressielektest kan je de kleppen wel controleren. Perslucht op de cylinder en dan even aan de klepveerschotel draaien (met de derde sleutel). Hoor je wisselende hoeveelheden lucht ontsnappen, dan is de zitting niet goed meer. Ik weet niet wat er gebeurt als je dan nieuwe rotocaps plaatst, krijg je dan weer een gelijkmatige zitting of verbranden je kleppen omdat er vaker hete verbrandingsgassen langsstromen?
De klepseals monteren gaat inderdaad met speciaal gereedschap 617589004300. Kan je kopen bij de dealer of wellicht elders, is echter niet goedkoop (ik denk ruim 100 euro). Misschien kan je zelf iets fabrieken als je handig bent.
De seals zou ik inderdaad bij de dealer halen en inderdaad met het motornummer. Beter is zelf te kijken in de EPC, dan kan je het controleren. En kies een "goede" dealer uit, eentje met een goede onderdelenservice voor oldtimers.
Welk werkplaatshandboek heb je? Toch wel die van MB? De Amerikaanse versie staat online:
http://Mercedes.thatchermathias.com/Ind ... Engine.htmvoor jou relevant zijn de werkjes:
05-235 - Removal and installation of rocker arms and rocker arm brackets
05-250 - Removal and installation of valve springs
05-260 - Checking valve springs
05-270 - Replacing valve spring seals
De drie graden valt mee.