Al vanaf de jaren 70 ben ik altijd een grote liefhebber geweest van Mercedes. Zo heb ik een drietal type W114/115 gehad, n.l. een 200D uit 69/70, een 220D uit '74 en een 230 6 cyl. benzine.
Daarna een W116, een 280SE uit.....ik meen 1973.
Begin 2000 heb ik een W123 240TD van bj. 1985 aangeschaft. Dit was een 2-zitter zonder achterbank maar met laadvloer en iets verhoogd dak, dus op grijs kenteken. In deze auto heb ik zo'n 3 jaar lang met veel plezier in gereden en noodgedwongen weggezet, toen het belastingvoordeel voor particulieren die grijskentekentarief betaalden, kwam te vervallen.
Heb de auto vervolgens zo'n 7 jaar gestald gehad en ben dus gaan wachten, totdat hij in 2010 belastingvrij werd.
Had de auto in de tussentijd nog wel eens laten lopen en startte altijd direct. Geweldig fijne motor zat erin. Carroserie was nog niet eens zo slecht op wat roest aan de rand van de motorkap na en er was al eens een nieuwe binnenrand en buitenrand van de wielkuip van het achterspatbord gelast.
Ik dacht nu na 7 jaar eindelijk weer eens heerlijk (en voordelig) te kunnen sturen in mijn 240TD. Maar helaas heb ik daar maar vanaf gezien want die 7 jaren stilstand hadden hem niet goed gedaan. Er moest nogal veel laswerk aan gebeuren (dorpels aan beide kanten bij de krikpunten, linker binnenscherm voor, wielkuip links achter, gedeelte van chassisbalk, bodemplaat verrot vlak onder de bestuurderstoel)
Ik was dan ook helemaal verrukt van die reportage van ene Toontje, hier op dit forum, waarbij hij zeer uitgebreid en gedeatailleerd maar vooral ook doorspekt met zijn hummoristische commentaar, de volledige ontmanteling, restauratie en opbouw van een W123 liet zien.
Helaas had ik bij mijn W123 al het laswerk moeten uitbesteden en zou het al met al toch nog een duur kostenplaatje worden.
Dus heb ik de auto maar verkocht aan een liefhebber die het vooral ging om de zeer goede en uiterst fijne 240 dieselmotor.
Tsja.........daarna maar eens een 5 cyl. 250 TE geprobeerd en daarna een E-klasse 240 Combi (6 cyl. benzine) uit '98.
Uiteindelijk vorige nazomer ook maar weer weggedaan.
Heb ooit graag een (W)R107 willen hebben. Heb er nu 2 staan........een mooie uit 1972 (350SLC) en een vieze uit 1972 (ook een 350SLC)
Aan die vieze is het meeste laswerk al gebeurd maar moet nog bij de achter wielkuip aan de rechter kant, hoewel dit geen probleem was voor de apk, want die zit er nog op tot 2012. Verder moet hij rondom aangepakt worden.....vooral roest onder de sierlijsten en rondom het schuifdak. Verder ziet het huidige stoffen interieur er niet uit en heb ik inmiddels een compleet leren interieur incl. dashboard, raamstijlen, deurpanelen en zijpanelen en hoedenplank, matten kunnen aanschaffen.
Nu zag ik hier op dit W123 forum een verslag van Harrie (viewtopic.php?f=10&t=13612), over de restauratie van een W107 en dat was voor mij nu o.a. ook een reden om mij hier aan te melden. Ik ga even reageren in zijn topic, want hij heeft vanaf de maand mei dit jaar verder niks meer laten horen en zien over deze reatauratie. En ik ben juist zo nieuwsgierig hoe dat project verder afloopt, aangezien ikzelf mijn voordeel daar ook mee hoop te doen met mijn te starten project met mijn eigen slc.
Verder kan ik nog zeggen dat ik in de provincie Friesland woon en mijn naam is Koos.