[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
HULP gevr. met fuseekogel en tussenlager : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 05:39

HULP gevr. met fuseekogel en tussenlager

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

HULP gevr. met fuseekogel en tussenlager

Berichtdoor Ronald300D » 26 jul 2011, 00:03

Ha Luitjes,
Ondanks mijn kritische blik en preventief klussen aan de auto, zijn er bij de APK een paar mankementen aan het licht gekomen :(
Maar ik ben natuurlijk geen monteur dus dit is geen complete verrassing :unsure:
Maar al met al moeten o.a. mijn tussenlager en onderste fuseekogel vervangen worden. Ik heb dit nog nooit gedaan en hoop hierbij dat iemand op korte termijn kan helpen. Het is geen probleem om een stuk te rijden als het maar binnenkort lukt want ik ben eigenlijk al een dag te laat met keuren :whistle:
Dus GRAAG respons (en het hoeft natuurlijk niet voor niks).
Groetjes,

Ronald
Ronald300D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Re: HULP gevr. met fuseekogel en tussenlager

Berichtdoor The White Rider » 26 jul 2011, 08:26

Tussenlager vervangen is een vrij eenvoudige klus. Het belangrijkste hier is dat je de cardanas merkt voor je ze uit mekaar haalt. Zoek eens in het topic van Toontje "ontmanteling van een 240TD" In het kort:

- merk je cardanas met een dopperpunt
- draai de grote zeskantmoet op je cardanas (net aan de kruiskoppeling) enkele slagen los
- draai de 6 bouten uit je achterste hardy
- draai de 2 bouten eruit waar je tssnlager mee vastzit
- haal je cardan eronderuit
- misschien zit je uitlaat en hitteschild in de weg, dit moet er dan eerst vanonder
- doe de circlips los rond je as en haal het lager eraf, eventueel met een trekker
- nwe erop en circlips terug rond de as
- omgekeerde volgorde terug eronder

De grote fusees vervangen gaat niet lukken als je niet handig genoeg bent. Ik heb het hier gedaan viewtopic.php?f=10&t=10498&start=300 bij mijn 280E. Als je nog de eerste fusees erin hebt zitten boor je best wat gaatjes rondom door de oude exemplaren. Een nachtje weken in WD 40, correct opspannen in de werkbank en eruit slaan met een zware hamer.
De nwe erin krijgen daar maak je best een hulpstukje voor (zie ook mijn topic)

Als je dit niet kan laat het dan doen door een ervaren monteur. Er zijn nog al mensen geweest die gewoon een oude ophangingsarm met een nog goede (ook oude) fusee erin kochten en de hele arm vervingen omdat dit makkelijker is. Laat je niet tot zo'n praktijken overhalen want je bent een tijd later opnieuw bezig. Onmiddellijk een nwe erin, de enige goede oplossing

Succes!
The White Rider

Berichtdoor Wiebren240D » 26 jul 2011, 11:21

Hallo Ronald

vertel even welke kant je nodig hebt ik heb nog een arm liggen wel zonder ABS aansluiting maar met een nieuwe fussee kogel erin.

ik wil je wel helpen maar dat word na onze vakantie die loopt af op 14-8.

met de groeten van Wiebren ut Snits telr 0620659789
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
LPG: Ja

Berichtdoor Ronald300D » 26 jul 2011, 13:17

Bedankt alvast voor de tips.

@White rider: Helaas is mijn sleutelplaats wegbezuinigd en moet weer alles op straat doen. De aslager vervangen LIJKT me niet erg moeilijk...................als je een brug hebt :unsure:
Ik hoop in de buurt een plek te vinden waar ik af en toe (droog) op de brug onder mijn auto kan werken.

@Wiebren: bedankt voor je aanbod. De APK is nu 2 dagen verlopen dus heb een beetje haast. Ik ga eerst nog andere mogelijkheden zoeken, maar hou je aanbod graag aan. FIJNE VAKANTIE B)

Groetjes,

Ronald
Ronald300D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Semrick » 26 jul 2011, 19:31

Je loopt pas de kans op een bekeuring als de APK 2 maanden of langer verlopen is dus wat dat betreft heb je nog wel even de tijd.

De Fusee vervangen is een behoorlijke k***eklus. En dan is met name het uit de draagarm verwijderen van de oude kogel en de nieuwe er in persen. Daar heb je als je het goed wilt doen een pers en een speciaal stukje gereedschap voor nodig.

Als ik jou was dan zou ik even langs HCS in Bemmel rijden.
Hij heeft dat stukje gereedschap uiteraard liggen maar ook heeft hij kant en klare draagarmen die al voorzien zijn van een nieuwe fuseekogel.
Je moet dan je oude inleveren en krijgt dan een nieuwe terug.

Je kan de hele klus daar naturlijk ook laten doen. Dan betaal je iets meer dan wanneer je het zelf doet maar dan hoef je in ieder geval niet op straat te liggen en weet je zeker dat het goed gebeurd. ;)
Groeten,

Rickert
Semrick
Erelid

Roepnaam:
Type wagen: 300D

Berichtdoor Mart Gloudemans » 26 jul 2011, 22:16

Semrick,
Ik weet het niet 100% zeker maar is het niet zo dat je 2 maanden VOOR je apk je auto kunt laten keuren om dan vervolgens weer de normale datum te krijgen, ik bedoel als je apk op bv 01-08 verloopt dan kun je de auto vanaf 01-06 laten keuren en dan wordt de datum van je nieuwe keuring weer gewoon 01-08, ze hebben volgens mij deze twee maanden ingevoerd om eventuele gebreken te herstellen, later dan de vervaldatum laten keuren kan volgens mij altijd voor problemen zorgen met de politie of de verzekering.

groetjes Mart.
Mart Gloudemans
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:
Bouwjaar: 1975
Automaat: Ja

Berichtdoor Walid240D » 01 aug 2011, 16:51

Hallo Mart,

Als Semrick dat zegt over die 2 maanden dan kun je daar blind op vertrouwen hoor, die is heel goed thuis in die materie. Dus Ronald ik zou zeggen, haastige spoed is zelden goed en doe rustig aan! Je hebt nog bijna 2 maanden...

Groetjes
Walid240D
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 240D
Bouwjaar: 1970

Berichtdoor Mart Gloudemans » 01 aug 2011, 20:55

Hoi,
Ik ben de laatste die zal twijfelen aan Semrick of andere kenners en denk dat iedereen met de beste bedoelingen raad geeft, ik probeer dat ook en daarom heb ik dat stukje ook geschreven, ik heb dat gedaan na eerst de regels opgezocht te hebben, ik heb deze regels hieronder nu gekopieerd, alle uitzonderingen staan ook nog vermeld maar deze heb ik niet gedaan omdat het anders zo groot wordt. hierin kan ik niets terug vinden dat je apk verlopen mag zijn.
Ook weet ik dat (sommige) verzekeringsmaatschappijen in hun kleine lettertjes hebben staan dat er niet uitgekeerd wordt bij voertuigen waarvan de apk verlopen is.
Nogmaals ik wil ook alleen maar raad geven zodat een medeforumlid niet tegen een boete of erger aanloopt, mochten de regels aangepast zijn dan hoor ik graag waar ik dat terug kan vinden.

groetjes Mart.

Algemene Periodieke Keuring (APK)
Ter bevordering van de verkeersveiligheid en een beter milieu is de Algemene Periodieke Keuring ofwel APK ingevoerd. Auto’s van 3 jaar en ouder moeten deze keuring ondergaan. Zonder een geldige APK bent u in overtreding hetgeen u op een boete kan komen te staan van € 75.

Door mr. Alex Jansen

Met de komst van de APK is het veiliger geworden op de Nederlandse wegen. Auto’s die helemaal verrot zijn, geen goede remmen meer hebben of een ramp zijn voor het milieu worden afgekeurd tijdens een APK. De eigenaar heeft dan de mogelijkheid de auto te herstellen en wanneer dit niet meer mogelijk is mag de auto de weg niet meer op en zal waarschijnlijk op de sloop belanden. Voor de verkeersveiligheid is dit een goede zaak en ook het milieu vaart er wel bij want ook zwaar verontreinigende auto’s worden van de weg gehaald.

Personenauto
De APK vindt zijn wettelijke grond in de Wegenverkeerswet van 1994. In deze wet wordt een onderscheid gemaakt tussen personenauto’s en bestelauto’s enerzijds en vrachtauto’s anderzijds. Voor personenauto’s geldt de verplichting dat deze gekeurd moeten worden voordat deze drie jaar oud zijn. Daarna volgt jaarlijks een keuring van de auto. Voor bestelauto’s geldt hetzelfde keurschema als voor personenauto’s. Bestelauto’s zijn auto’s die beladen niet meer mogen wegen dan 3500 kilo. Voor de keuring van personen en bestelauto is de datum eerste toelating van belang. U vindt deze op het kentekenbewijs deel I, links onderaan. Drie jaar na deze datum moet de auto zijn goedgekeurd. De APK keuring mag plaatsvinden 2 maanden voorafgaand aan deze datum. Zou je de auto precies twee maanden van te voren laten keuren dan heeft de APK een geldigheidsperiode van 14 maanden.
Mart Gloudemans
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:
Bouwjaar: 1975

Berichtdoor WJ15129 » 01 aug 2011, 21:21

In het voertuigreglement staat dat een auto met verlopen APK nog rwee maanden op de openbare weg mag STAAN, je mag er dus niet mee rijden. Binnen deze periode zullen ze je dus niet automatisch bekeuring sturen hiervoor. Als je er echter wel meer rijdt en betrapt wordt op een andere overtreding, dan sturen ze je wel meteen een bekeuring voor verlopen APK toe.
OOk als je in een verkeerscontrole terecht komt zit je fout, maar dan zeg je gewoon dat je op weg bent naar de APK keuring (dit zal 's-nachts of in het weekend waarschijnlijk niet veel indruk maken) want dat is altijd toegestaan.

Mijn zoon heeft zelfs eens een snelheidsbekeuring gekregen met een verlopen APK, maar voordat de prent werd uitgeprint had hij hem al laten keuren, toevallig, en toen kreeg hij toch geen prent voor de verlopen APK.

Zo zit het dus zo'n beetje met de verlopen APK: gewoon niet rijden

NB men is tegenwoordig wel uitermate snel als de twee maanden voorbij zijn, en de boete is al meer dan €90.

Groeten,

Willem
Groeten van Willem uit Lelystad
WJ15129
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 250
Bouwjaar: 1979

Berichtdoor Ronald300D » 02 aug 2011, 01:46

Bedankt iedereen voor de goede adviezen ;)
Normaal ben ik ruim op tijd voor de APK maar dat lukte nu even niet.
Inmiddels is de wagen goedgekeurd en kan weer een jaartje zorgeloos rijden.
De Fusee en tussenlager heb ik laten doen bij Harold ( HCS Bemmel )
Het is en blijft jammer dat mijn sleutelplek (de Haard in Nijmegen) verdwenen is en er nog steeds geen
zicht is op een nieuwe en betaalbare sleutelplek in de omgeving van Nijmegen.
Dus hou me GRAAG aanbevolen als ik bij iemand met een brug of smeerput zo'n één keer in de maand mag klussen aan de auto :P
Het topic mag verder van mij op slot gezien de fusee (aan beide kanten) en tussenlager inmiddels vernieuwd zijn.
Groetjes,
ROnald
Ronald300D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Keer terug naar Techniek