[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Rijden zonder luchtpomp : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 03:42

Rijden zonder luchtpomp

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Rijden zonder luchtpomp

Berichtdoor 280E1983 » 28 jul 2011, 18:51

gegroet,

vanmiddag heb ik de V riemen van mijn M110 vervangen, echter, MB heeft mij een onjuiste maat riem meegegeven voor de luchtpomp (vanwege Zwitserse uitvoering). Ik heb de oude riem er niet op terug gezet en even een stuk gereden: reed prima, geen geluidjes of rare trillingen e.d.

Mijn vraag: kan het kwaad om zonder deze luchtpomp te rijden? Ik weet dat dit ding niet op veel auto's zit, dus het is niet van levensbelang.

Met groeten,

Léon
280E1983
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1971
Automaat: Ja
LPG: Nee

Re: Rijden zonder luchtpomp

Berichtdoor Govert » 28 jul 2011, 20:39

Die luchtpomp is er alleen voor om de lambdasonde voor de gek te houden tijdens de warmloopfase. Door de ingepompte lucht lijkt het mengsel arm, terwijl er toch verrijkt wordt (nodig tijdens het warmlopen).

Als je lambdasonde en de daarbij behorende regeling is afgeschakeld, dan heeft die luchtpomp ook geen zin, kan je hem beter helemaal eraf laten, heb je wat meer vermogen.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Keer terug naar Techniek