[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
W123 steekassen verwijderen : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 06:38

W123 steekassen verwijderen

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

W123 steekassen verwijderen

Berichtdoor pirre » 28 jul 2011, 12:55

Hallo ik heb gisteren getracht om de steekassen te verwijderen. De centrale naafbout is los maar de steekas heeft onvoldoende speling om uit de wielnaaf te schuiven? Wat moet ik allemaal losmaken aub?
Aan de differentieelzijde zie ik ook geen bouten zitten, moet het differentieel worden geopend om de steekas hier los te maken ? Wil alle stofhoezen verwijderen.
Alvast bgedankt
Pirre
pirre

Re: W123 steekassen verwijderen

Berichtdoor Coupe280 » 28 jul 2011, 16:49

hoi pirre.
na dat je de naafbout losgehaald hebt.
geef je een tik met een een passende dop en verlengstuk tegen de steekas daar waar je de bout uitgehaald hebt.
dan gaat hij wel uit de naaf.
daarna remklauw los maken en ophangen stabilisator stangetje ook losmaken.
daarna het difentrieel met de 4 bouten van de wagenbodem losdraaien en ondersteunen met krik.
dan achterdeksel losdraaien daar zie je de borgclip met een oogje daar duw je een sterk ijzerdraadje door en trek hem eruit.
daarna kun je aan een kant je steekas verwijderen .
maar pas op als je uitlaat niet in een goede staat is haal die er dan als allereerste onderuit.
als het difertieel op je uitlaat komt te hangen en als die niet in een zo goede staat is heb je hem zo lek.
maar hoezen kun je zelf alleen met universele hoezen vervangen als je weet hoe dat moet.
groet tonnie
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor pirre » 28 jul 2011, 21:40

Dag Tonnie,

Perfect advies, ging heel vlot eruit.

Heb je een advies hoe de as los van de homokineten te krijgen want heb ertegen getikt en lost niet.

Alvast bedankt

Gr
Pirre
pirre

Berichtdoor Coupe280 » 29 jul 2011, 12:13

hoi pirre.
dat lukt je niet zonder speciaal gereedschap van de dealer.
je kan wel universele ashoezen gebruiken .daar moet je eigenlijk een ashoesspreider voor hebben met een compressor.
je kan zelf ook iets maken.
ik heb hier op het forum ergens een foto staan hoe ik het gedaan heb.
ik had een soort bloemenvaas gevonden in een kerst winkel voor een paar cent.
en daar kan je dan een ashoes overheen trekken als je hem in olie zet en ook beetje warm maakt en dan omgekeert erover heen trekken,
werkt echt perfect.
ik zal kijken of ik die foto nog ergens kan terugvinden op het forum .
anders ook even de zoekfunctie gebruiken misschien vind je hem nog eerder als ik .
groet tonnie
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Coupe280 » 29 jul 2011, 12:19

nog een keer pirre.
als je in de zoekfunctie invult.
alternatieve ashoesspreider kom je die foto tegen.
ik weet niet hoe je hier links moet toevoegen ben een beetje digibeet.
groet tonnie
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor pirre » 05 aug 2011, 09:27

DAg Tonnie,

Zeer creatief en waarschijnlijk veel beter dan de conus welke ik gisteren heb gekocht want die had een te kleine diameter. Had ook al een pneumatische spreider gekocht en deze was ook iets te klein!!
Gisteren ten einde raad de homokineet opengemaakt (flens omgeslagen). Dan is het makkie om beide hoezen te vervangen. Hopelijk krijg ik hem straks nog opnieuw dicht gemaakt.
Toch nog een vraagje : mag je vet in de homokineet doen ipv de originele olie?
Moet er in het differentieel GL4 of GL5 olie want dat staat niet gepreciseerd in het boekje vd wagen.

Groetjes en prettig we. Pirre
pirre

Berichtdoor Coupe280 » 05 aug 2011, 14:36

hoi pirre.
ik heb er gewoon homokinetenvet ingedaan.
bij brezan heb ik gevraagd welk vet er voor geschikt eventueel kan je er een scheut olie bij in doen.
maar als je op dit forum gaat vragen welk vet of welke olie word er vaak een hele discussie gevoerd.
voor differentieel gebruik ik ls 80-90 gear olie van kroon.
maar dat is wat ik zelf gebruik dus ik geef geen garantie dat dat echte de perfecte olie is maar voor mij is het goed.
groet tonnie
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Keer terug naar Techniek