Beste forummers,
Groot dilemma, deel 1 is aan het licht gekomen, graag jullie adviezen.
Ik heb al een aantal artikelen op dit forum doorgespit, maar open toch maar een draadje.
Wat is er aan de hand:
De niveauregeling om mijn verse 300TD werkt niet naar behoren. Het pompje doet goed zijn werk, maar de achterkant van de auto zakt steeds weer naar beneden.
Na inspectie onder de auto bleek dat het armpje van de niveauregelunit los zat, na deze vast te hebben gedraaid leek het even goed te gaan, maar helaas al snel hetzelfde euvel.
Na nadere inspectie hebben we geconstateerd dat de linker achterveer is gebroken. De olie in het reservoir blijft goed op niveau en ik zie geen lekkage tot aan de achterkant van de auto. Alleen aan de regelunit hangt een klein druppeltje.
Als ik nu goed begrijp hoe dit systeem werkt, dan zouden de veerbollen lek zijn, met als gevolg de gebroken veer.
Mijn eerste ingeving was om het gehele systeem buiten gebruik te stellen en te vervangen voor sterkere veren en nieuwe schokdempers, nooit meer gezeik zo dacht ik.
Maar ik twijfel nu toch, zeker na het lezen van andere onderwerpen omtrent dit probleem, en de heiligschennis die ik schijnbaar van plan was te plegen. Ik ben dus benieuwd naar een aantal dingen.
Kan iemand iets antwoorden op de volgende vragen:
-Wie heeft het niveauregelsysteem vervangen voor "gewone" veren en schokdempers en wat is je ervaring?
-Hoe kom ik erachter of de niveauregelunit niet ook stuk is en of het wel de moeite waard is om veel geld uit te geven aan nieuwe veren, bollen en olie? (wat ben ik ongeveer hiervoor kwijt?)
-Als de veerbollen lek zijn, loopt er dan olie in de dempers? en moeten deze dan dus ook vervangen worden?
-Hoe lang is de levensduur van de veerbollen? en hoe vaak zal ik me hier nog mee bezig moeten houden?
Alvast enorm bedankt.
Saskia