Pingelen, is het te vroeg onsteken van de brandstof. Dus terwijl de zuiger nog in de opgaande slag is om kompressie op te bouwen krijgt hij al een explosie op zijn donder en wordt naar beneden geforceerd. Maar dat laatste lukt dus niet en wordt de zuiger, drijfstang en hun lagers zoveel tegengewerkt dat het allemaal gaat wringen en kantelen en dat kan geluid maken. Dat geluid kan varieren tussen pingelen alsof er belletjes in je mototr zitten of een tikkent tot zelfs kloppend geluid in de motor. Ik heb boven al beschreven wat de meeste oorzaken van pingelen kunnen zijn en wat het meest voor de hand ligt om te kontroleren als je verdenkt dat het dat is. Pingelen wordt vaak pas duidelijk bij zeer lage snelheden (onder)toeren of bij hoge toeren.
De motor moet zijn goede eigenlijk verkeerde
momentum vinden om dit te laten horen. Laat anders eens iemand met meer ervaring meerijden, deze hoord meestal wel meteen of het dat is. Maar ik heb ook al monteurs pingelen horen roepen terwijl er enkel een paar losgetrilde hitteschildjes op de uitlaat dat geluid veroorzaakten.
Geluiden kunnen op de meest vreemde plekken lijken te zitten en kan bij verschillende toerentallen door de hele auto heen resoneren. Ik heb het eens gehad dat ik bij lage snelheid links voor een bromtoon hoorde en vanaf 80 kmh heel zachtjes een doedelzakconcert achter me. Had ik een passagier dan was het geluid nagenoeg weg ??? Ik dacht dus das duidelijk en wiellagertje vervangen. Maar die was het dus niet, dus zoeken en zoeken, bleek het de tussenlager van de cardan te zijn terwijl daar voelbaar en optisch niets mee aan de hand was. En ook het geluid leek volgens ieders orientatie niet van die plek vandaan te komen tijdens het rijden.