[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Niveauregeling repareren of "normale vering" op 300TD : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 05:04

Niveauregeling repareren of "normale vering" op 300TD

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Niveauregeling repareren of "normale vering" op 300TD

Berichtdoor Dame in kwestie » 01 aug 2011, 22:00

Beste forummers,

Groot dilemma, deel 1 is aan het licht gekomen, graag jullie adviezen.

Ik heb al een aantal artikelen op dit forum doorgespit, maar open toch maar een draadje.

Wat is er aan de hand:

De niveauregeling om mijn verse 300TD werkt niet naar behoren. Het pompje doet goed zijn werk, maar de achterkant van de auto zakt steeds weer naar beneden.
Na inspectie onder de auto bleek dat het armpje van de niveauregelunit los zat, na deze vast te hebben gedraaid leek het even goed te gaan, maar helaas al snel hetzelfde euvel.
Na nadere inspectie hebben we geconstateerd dat de linker achterveer is gebroken. De olie in het reservoir blijft goed op niveau en ik zie geen lekkage tot aan de achterkant van de auto. Alleen aan de regelunit hangt een klein druppeltje.
Als ik nu goed begrijp hoe dit systeem werkt, dan zouden de veerbollen lek zijn, met als gevolg de gebroken veer.
Mijn eerste ingeving was om het gehele systeem buiten gebruik te stellen en te vervangen voor sterkere veren en nieuwe schokdempers, nooit meer gezeik zo dacht ik.

Maar ik twijfel nu toch, zeker na het lezen van andere onderwerpen omtrent dit probleem, en de heiligschennis die ik schijnbaar van plan was te plegen. Ik ben dus benieuwd naar een aantal dingen.

Kan iemand iets antwoorden op de volgende vragen:

-Wie heeft het niveauregelsysteem vervangen voor "gewone" veren en schokdempers en wat is je ervaring?

-Hoe kom ik erachter of de niveauregelunit niet ook stuk is en of het wel de moeite waard is om veel geld uit te geven aan nieuwe veren, bollen en olie? (wat ben ik ongeveer hiervoor kwijt?)

-Als de veerbollen lek zijn, loopt er dan olie in de dempers? en moeten deze dan dus ook vervangen worden?

-Hoe lang is de levensduur van de veerbollen? en hoe vaak zal ik me hier nog mee bezig moeten houden?

Alvast enorm bedankt.

Saskia
Dame in kwestie
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 19 jul 2011, 23:50
Woonplaats: Haarlem
Roepnaam:
Type wagen: 300TD
Bouwjaar: 1969
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Niveauregeling repareren of "normale vering" op 300TD

Berichtdoor Brijn » 01 aug 2011, 22:18

-Wie heeft het niveauregelsysteem vervangen voor "gewone" veren en schokdempers en wat is je ervaring?
sinds ik hiermee bezig hou hoor ik er veel over maar zie niemand die het gedaan heeft, maar ik kan me vergissen. ik heb horen fluisteren dat voorschokbrekers van de ford granada I (gadver!) zouden passen.

-Hoe kom ik erachter of de niveauregelunit niet ook stuk is
alles kan maar je zou de eerste zijn waarvan ik hoor, die dingen zijn zowat unkaputtbar, de laatste keer dat ik dat checkedte verkocht MB revisiesetjes voor ongeveer 80 euro. de prijs van nieuwe units wil je niet horen zonder eerst een valiumpje te nemen.

en of het wel de moeite waard is om veel geld uit te geven aan nieuwe veren,
niet zo duur

bollen
plm 130 euro per stuk en

olie?
prijzig (wat ben ik ongeveer hiervoor kwijt?) gokje, vier tientjes?

-Als de veerbollen lek zijn, loopt er dan olie in de dempers? en moeten deze dan dus ook vervangen worden?
nee niet vervangen en ja er zit sowieso olie in die dempers, want het zijn geen dempers maar hydraulische units

-Hoe lang is de levensduur van de veerbollen? en hoe vaak zal ik me hier nog mee bezig moeten houden?
als alles gerepareerd is werkt het 25 jaar of langer zonder onderhoud
Avatar gebruiker
Brijn
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 895
Geregistreerd: 10 nov 2005, 13:59
Woonplaats: Marnaves, Frankrijk
Roepnaam:
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Niveauregeling repareren of "normale vering" op 300TD

Berichtdoor Maikel » 01 aug 2011, 22:37

hoi

het hele euvel zit waarschijnlijk in de bollen, stuitert de auto ook over elk hobbeltje ?, dan zijn het de bollen.
Ongeveer €100 in Duitsland (dealer). Pomp op ebay duitsland, daar kom ik ze vaak tegen.
De druk loopt ergens weg dat is duidelijk, aangezien er geen olie sporen zijn is het waarschijnlijk de bollen.
Bel even met Jans uit nw Pekela. Marktplaats.

gr
Maikel
Sitzbank raus.......Laderaum noch größer !!!
Avatar gebruiker
Maikel
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1915
Geregistreerd: 06 sep 2009, 20:49
Roepnaam:
Type wagen: 200T
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Niveauregeling repareren of "normale vering" op 300TD

Berichtdoor Dame in kwestie » 01 aug 2011, 23:02

Bedankt tot zover, zeer bruikbaar :)

Hij stuitert niet over elk hobbeltje.
Wanneer de motor stationair loopt en ik geef gas, dan komt hij omhoog om daarna door te zakken, dit gaat vrij lomp, tijdens het rijden op de snelweg hetzelfde, het pompje geeft in ieder geval niet op en blijft het stug proberen.

Is het verstandig om de dempers of hydraulische units ook te vervangen? Want wat als deze het ineens begeven? Zijn de nieuwe veren dan ook snel weer stuk? en de bollen kunnen die dat aan?
Dame in kwestie
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 19 jul 2011, 23:50
Woonplaats: Haarlem
Roepnaam:
Type wagen: 300TD
Bouwjaar: 1969
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Niveauregeling repareren of "normale vering" op 300TD

Berichtdoor Trouwkoets » 01 aug 2011, 23:46

Hoi,

Als ik het zo lees is de hoogteregelaar lek of stuk. Lees goed de relevante delen op de WIS CD. Heb je geen WIS CD, schaf er dan 1 aan. Ik heb wel eens ergens een ISO bestand gezien...
Kapotte veer moet je maken. Verder is het belangrijk om de auto te allen tijden niet geheel door de achterveren te laten zakken, want dan loop je een grote kans dat de hydraulische dempers kaduuk gaan, dus houdt de auto altijd op normale werkhoogte! Opbokken dus als je er aan gaat werken. Verder helemaal met Brijn eens, als het werkt dan functioneert het zonder onderhoud.

Caspar
Trouwkoets
 


Re: Niveauregeling repareren of "normale vering" op 300TD

Berichtdoor Brijn » 02 aug 2011, 09:26

Ik heb er nog even over nagedacht, en ik denk dat Caspar gelijk gaat krijgen.

Omdat je geen olie verliest en ook het veergedrag in orde lijkt lijken de "dempers" en bollen wel in orde. Die dempers mogen wel een beetje "zweten" helemaal droog aan de buitenkant is ook niet goed. Die dempers gaan echt zo gauw niet stuk, tenzij je ze per ongeluk mishandelt. Zelfs al zouden de bollen niet in orde zijn dan gaat dat je de kop niet kosten. Misschien dat een vorige eigenaar geknoeid heeft met de regelunit, omdat de hevelarm kennelijk los zat, en alles OK leek nadat je hem had vastgezet. Die regelunit is "voor het leven" in de fabriek afgesteld en alles wat je daaraan versleuteld werkt averechts. Als dat ding echt niet te repareren valt, zoek dan een goede gebruikte op de sloop. Wees enorm voorzichtig met verwijderen, alle hydraulische leidingen zitten krap en zijn oud, er breek zomaar iets af. Verder: een nieuwe veer heb je toch nodig. Die opmerking over Ford Granada dempers is echt van horen zeggen, voor zover ik weet zijn normale schokbrekers van dit formaat gewoonweg niet te koop. je zou ze moeten laten maken en dan ben je echt veel duurder uit dan het herstel van dit akkefietje.

Ik zou als ik jou was voor deze ene keer even naar een W123 specialist gaan voor een diagnose.
Avatar gebruiker
Brijn
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 895
Geregistreerd: 10 nov 2005, 13:59
Woonplaats: Marnaves, Frankrijk
Roepnaam:
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Niveauregeling repareren of "normale vering" op 300TD

Berichtdoor Dame in kwestie » 03 aug 2011, 19:21

Bedankt allemaal, we gaan eerst die achterveer maar eens vervangen, ik denk we daarna wat beter kunnen bedenken wat er nog mis is.
Dame in kwestie
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 19 jul 2011, 23:50
Woonplaats: Haarlem
Roepnaam:
Type wagen: 300TD
Bouwjaar: 1969
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Niveauregeling repareren of "normale vering" op 300TD

Berichtdoor Agavengrunn » 04 aug 2011, 08:36

Hoi Saskia,

Ik heb een 300TD gehad en had ook een gebroken achterveer, heb toen 2 zo goed als nieuwe aangeschaft en uiteindelijk alleen de kapotte vervangen. Heb die andere dus nog liggen.

Of heb je er al 1?

Gr Hendrik

PS: ook veerbollen vervangen toen, 100e per stuk bij de Brezan (met korting).
Agavengrunn
 


Re: Niveauregeling repareren of "normale vering" op 300TD

Berichtdoor Dame in kwestie » 04 aug 2011, 17:04

Nee, ik heb nog geen andere gevonden helaas, zit ook te twijfelen over 2 nieuwe of eerst maar eens die ene vervangen om te zien wat er verder nog aan schort.

Ik vraag me af of er veel verschil zal zitten in een oude en een nieuwe veer, wat is jou ervaring?
Dame in kwestie
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 19 jul 2011, 23:50
Woonplaats: Haarlem
Roepnaam:
Type wagen: 300TD
Bouwjaar: 1969
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Niveauregeling repareren of "normale vering" op 300TD

Berichtdoor erik-jan » 12 aug 2011, 00:53

altijd beide veren vervangen (geen keuze) je hebt het hier wel over je wegligging en zeker voor hard remmen moet je vering zo goed mogelijk zijn. Ik heb hier nog wel een regelunit liggen voor je. Je schokbrekers zijn het niet. Die doen het of die doen het niet. Hoe weet je dat het systeem genoeg druk heeft? En zweten mag wel maar druppels op de grond is alarm.
erik-jan
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 54 gasten

cron