[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
automatische antenne werkt niet meer : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 14:23

automatische antenne werkt niet meer

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

automatische antenne werkt niet meer

Berichtdoor key78 » 24 mei 2006, 11:51

Beste W123 rijders,

In mijn Benz zit een automatische antenne. Als je de radio aan doet, dan gaat de antenne automatisch omhoog. Tot voor kort was dit ook het geval:( ...

De radio doet het nog gewoon. Ik heb wel het idee dat de ontvangst minder is. Ik heb de zekeringen nagelopen en die zijn in orde. Hoe krijg ik de antenne weer goed? Wat kan de oorzaak zijn?

groet,

Key78

nb ik heb geen verstand van elektronica:S
key78

Antwoord:automatische antenne werkt niet meer

Berichtdoor Aelwyn » 24 mei 2006, 13:01

ik zou even kijken of het stekkertje in de uitgang aut.ant. van je radio goed zit. Kijk verder even of de aarde goed zit, deze zit vaak midden achterop je radio vastgeschroefd met een ringetje. 9 van de 10 keer is deze losgetrild. succes
Aelwyn

Berichtdoor Topasbrauner » 24 mei 2006, 13:22

Als je je oor tegen de antenne legt en iemand anders de radio aan en uit doet, hoor je dan iets? Controleer idd alle aansluitingen enz. Zit ie achterop, of voorop? Indien voorop, demonteer het moddervangertje om erbij te komen. Ze hebben goede aarde nodig is mijn ervaring. Op een niet goed kaalgemaakt stuk de aardekabel schroeven heeft geen zin, merkte ik. Probeer eens het schroefje van de aarde eruit te draaien en het metaal erachter goed op te schuren, dan schroef met tectyl of rx5 ofzo er weer in, voorkomt roest nadat je het kaalgemaakt hebt. Als ie weer werkt de plek lekker vet maken met antiroest.

Is ie echt stuk, voor 20 euro koop je op ebay.com de Hirschmann Auta 2040. Past prima op onze wagens, geef aan de verkoper je wagentype door en voorop of achterop en je krijgt de juiste adaptor voor hellingshoek mee.

Succes, Job
Topasbrauner

Berichtdoor key78 » 24 mei 2006, 13:48

Topasbrauner,

De antenne zit achterop. Normaal hoorde ik het 'motortje' als ik de radio aan deed. Nu hoor ik niks.

Ok, dus vaak heeft het meer te maken dat er iets los is getrild dan dat het motertje kapot is. Een hele geruststelling.

Thnx voor de snelle replies!

Key78<br><br>Bericht gewijzigd door: key78, op: 2006/05/24 13:50
key78

Berichtdoor Govert » 24 mei 2006, 13:52

Een automatische antenne heeft een eigen motortje dat wordt aangestuurd door de radio. Zoals Topasbrauner al zegt, als je dat motortje niet hoort zijn de aansluitingen niet goed (meer) of is het motortje stuk. Als je het motortje wel hoort, kan het zijn dat de antenne verbogen is of erg vies. Een vieze antenne kan je schoonmaken en met WD-40 behandelen.

Kijk ook goed naar de zekeringen, zelfs zekeringen die op het oog goed lijken, kunnen versleten of doorgebrand zijn.

Achter de radio zitten aansluitingen voor:

- de stroomvoorziening voor de radio zelf: een plus die van het contact komt en eventueel een constante plus (onafhankelijk van de stand van het contactslot) en een aarde.
- uit de radio komt de aansluiting voor de electrische antenne, die gaat richting antenne (naar voor of achter)
- en de luidsprekerdraden.

Deze allemaal controleren. Afhankelijk van de ouderdom van de radio is het een multistekker of allemaal losse draden en klemmen.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Topasbrauner » 24 mei 2006, 13:59

Hallo Key,

Dat dat vaker zo is, zeg ik niet hoor. Kan alleen best zo zijn! Even controleren voordat je een nieuwe erop schroeft! Succes.

Job
Topasbrauner

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto