Reisverslagen? Wel, ik had de W123 280E gekocht voor een reis naar Polen. Mijn dochter is 16. Waarheen met vakantie? Ik droomde 's nachts over Jeruzalem of Auschwitz en opperde voorzichtig 'Polen'? Ja, ze wilde naar Auschwitz. twee zielen, één gedachte. Ook haar vriend zou mee. Drie mensen, en mijn bestelauto heeft maar twee plekken. Dus een oldtimer Mercedes gezocht. Gouden kar, letterlijk en figuurlijk. Twee weken voor de vakantie gevonden op Marktplaats en gekocht. Op weg naar huis een keer lekker optrekken en vol gas doortrekken en 'Pang', een knal. Maar er gebeurde niks geks. De auto reed verder als een droom. Tot bij ons dorp de motor afsloeg. Ik kon net bij onze garage komen, Theo de Winter. Ben ik al jaren gelukkig mee. Goede mechaniciens zijn net dokters: "Hebt u een knal gehoord?" Ja, dat had ik. "Oh, dan was het een backfire". Scherpe diagnose, ik had er nooit van gehoord. Kat in de zak gekocht? Droom aan diggelen? Nee; internet, W123 club, ik zag al snel dat zoiets blijkbaar kan gebeuren bij LPG. De Achilleshiel van gas. Niet getreurd; de monteur kon het een paar dagen later verhelpen. Maar Polen? Heen en terug 3000 km? 33 jaar oude auto?
Maar de auto reed als fluweel, startte en reed moeiteloos op zowel gas als op benzine en ik droomde dat de motor in essentie goed was. Dat gaf de burger moed. Veel gebeden. En het was fantastisch. Heen via Berlijn, daarna door tot voorbij Krakau. gecampeerd bij camping Iris Rogow -aanbevolen-. Auschwitz aangrijpend; een strak geregisseerde mooordmachine. 'Moet je eens in je leven gezien hebben' zei iedereeen in onze groep. Het is veel smeriger geweest dan ik altijd dacht. De uithongering, kou, misleiding, dagenlang in een volgepropte treinwagon, geen eten, geen drinken, geen wc; kou of juist hitte, en dan uitstappen en rechtstreeks de gaskamers in. Of nog een aantal maanden in de barakken, werken tot je dood neerviel, doodgemarteld werd of doodgeschoten. Overal de dood.
En vlak daarbij Krakau: een koningsstad; gaaf, historisch; een ontdekking. Polen was ook veel voortvarender dan gedacht. Goede wegen, overal LPG, 60 cent per liter.
En toen in een ruk terug: 1350 km aan een stuk en moeiteloos gleed de Merc ('Murk' )door de Heimat. Een klasse auto.
Mijn eerste Mercedes, ik heb het nog vol trots verteld in Berlijn, waar Mercedes Benz een presentatie-ruimte heeft geopend. Op locatie: aan de 'Unter den Linden', vlakbij de Brandenburger Tor. Een warme glimlach bij een oudere medewerker, toen ik vertelde dat ik 'er sinds twee weken ook een had' en er zo gelukkig mee was. Daar was het ze om te doen, dat kon je zien. Volgens een vriend van mij, die er meer van weet dan ik, een van de beste motoren ooit gebouwd, zes cilinder in lijn. Heeft nu zo'n 230.000 km gelopen, maar schijnt nog eens hetzelde aantal mee te kunnen. Ik ga ervoor.