MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 13:21

welke motorolie?

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

welke motorolie?

Berichtdoor Martijn » 25 mei 2006, 14:06

Hallo!

Wat fijn, een site waarop je alles over de W123 met elkaar kunt bespreken! Ik ben benieuwd, ziet er heel goed uit allemaal. Sinds gisteren zijn wij de trotse bezitter van een 220 D (maar met een 240D motor). Foto volgt!;) Nu twijfel ik eigenlijk over welke motorolie te gebruiken. OP internet kom ik vanalles tegen, maar ik hoop dat iemand hier ons kan vertellen wat we het beste kunnen gebruiken. Ik gebruik hem voor woon-werkverkeer, dus ook op de snelweg. Hoop op reacties!

Groeten,
Martijn
Martijn

Antwoord:welke motorolie?

Berichtdoor janbenz1 » 25 mei 2006, 16:45

Hallo Martijn,
Waneer je een motor voor 1980 hebt, en niet gereviseerd kun je het beste minerale olie gebruiken.Dus NIET synthetische of half synthetische olie gebruiken.
Op het forum staat wel meer hierover vermeld, kijk hier eens na.
Waneer je synthetische olie gaat gebruiken, als er altijd minerale olie in heeft gezeten, lost de laag die opgebouwd is in de motor op en komt in de oliekanaaltjes, zodat je kans op verstopping hebt.
Hierdoor valt dan de smering weg , met alle gevolgen van dien.
Ook lossen de rubber afdichtingsringen op waardoor je uitwendige olielekkage krijgt.
Minerale olie, 15 w 40 is een prima olie die aan alle eisen kan voldoen.
Veel succes en gelukkige kilometers toegewenst.
Groetnis fan Jan.
janbenz1

Berichtdoor bertkrijgsman » 25 mei 2006, 19:40

Ja Martijn, Jan heeft gelijk denk ik zelf gebuik ik ook altijd 15/W40.

Bert
bertkrijgsman

Berichtdoor Martijn » 25 mei 2006, 19:41

Ha Jan,

Dank voor je uitgebreide antwoord. Het probleem is dat ik niet wéét of de motor gereviseerd is. Ik heb er geen geschiedenis van, maar wil de gok niet nemen.
Ik vermoed dat de vorige eigenaar er wel synthetische olie in gedaan heeft, hoewel de motor er zeer schoon en olievrij uitziet aan de buitenkant (er zijn geen lekkages). Hoe kan ik het beste de motor synthetische olie-vrij maken? Een keer 'spoelen' met een reiniger door de olie? En welke reiniger is dat dan?

Hoop weer wat te horen...

groetjes,
Martijn
Martijn

Berichtdoor jodehelle » 26 mei 2006, 20:45

ik gebruik ook 15w40 mineraal olie. een vriend vean me gebruikt syntetische olie. heeft wel het hele blok geflusht met fluch tex. dit heeft hij bsteld via internet hij rijdt er nu al 10000 km probleemloos op. let wel zijn 280 is van 81 ik heb begrepen dat deze blokken minder gevoelig zijn voor syntetische olie. :lol: :cheer:
jodehelle

Berichtdoor jodehelle » 26 mei 2006, 20:47

ik gebruik ook 15w40 mineraal olie. een vriend vean me gebruikt syntetische olie. heeft wel het hele blok geflusht met fluch tex. dit heeft hij bsteld via internet hij rijdt er nu al 10000 km probleemloos op. let wel zijn 280 is van 81 ik heb begrepen dat deze blokken minder gevoelig zijn voor syntetische olie. :lol: :cheer:
jodehelle

Berichtdoor janbenz1 » 27 mei 2006, 17:22

Hallo Martijn,
Gelukkig is je motor mooi droog aan alle kanten.
Wanneer je niet zeker bent wat voor olie er op dit moment in zit, kun je het beste eerst even spoelen.
Dit doe je door de olie + filter te vervangen, ongeveer na 1000 km vervang je de olie nogmaals.
Dan kun je gewoon na 7500 km ververzen.
Moet lukken.
Groet jan.
janbenz1

Berichtdoor Martijn » 27 mei 2006, 18:02

Hé hallo allemaal!

Dank weer voor jullie hulp. Ik ga 'm spoelen met 15W40, en na 1000km weer vervangen. Gaat zeker lukken!
Tot snel weer ;-) Ohja: fotootje eindelijk erbij gezet.....en? Jammer dattie de ster mist, maar die komt eraan :-) Hoort er wel bij vinden we.

Groetsels,
Martijn
Martijn

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto