[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Dieselpomp lekt olie in vacuumleiding? : Diesel Specifiek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 22 nov 2024, 21:53

Dieselpomp lekt olie in vacuumleiding?

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

Dieselpomp lekt olie in vacuumleiding?

Berichtdoor Trifonius » 04 sep 2011, 19:14

Ja, dat is mijn voorlopige diagnose. Ik word al eem half jaar geteisterd door onverklaarbare druppeltjes olie die mijn broekpijpen vervuilen. In eerste instantie dacht ik dat de leiding naar het oliedrukmetertje in het instrumentenpaneel (heet dat zo) lek was. Daarom maar helemaal vervangen. Helaas geen resultaat.

Nu is mijn nieuwe theorie dat op het moment van uitzetten van de motor olie via de leiding wordt gezogen tot in mijn contactslot! Er hangt continu een druppel onder aan het contactslot en ik zie dat onder de motorkap waar het slagetje uitkomt bij de dieselpomp olie lekt in/rondom het vacuümslangetje. Dus 1 + 1 = ...

Nu schijnt er in die pomp een membraampje te zitten dat stuk kan zijn. Het fijne weet ik er verder ook niet van en dus graag jullie hulp!

Mercedes dealer was erg verbaasd maar zegt dat ze sowieso geen interne onderdelen leveren van die dieselpomp. Het advies : ga naar een diesel revisiebedrijf.

Of iets van de sloop? Kan dat zomaar?

Het gaat om een 300CD uit 1980/81

Hellup!

Kees
Trifonius
 


Re: Dieselpomp lekt olie in vacuumleiding?

Berichtdoor Govert » 04 sep 2011, 19:22

De stopzetter heeft een membraan. Als dat lek is, kan er olie worden aangezogen door de vacuümleiding. Je zal dan ook moeten merken dat de motor een beetje langzaam stopt. Is allemaal niet zo verbazend of zou niet zo moeten zijn.

De stopzetter verkoopt de MB dealer wel, het is wel een duur onderdeel. Misschien dat het bij een Boschdienst goedkoper is, maar misschien ook niet. Het vervangen is niet moeilijk, maar als je het niet goed doet, dan kan je motor op hol slaan.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Dieselpomp lekt olie in vacuumleiding?

Berichtdoor Mart Gloudemans » 05 sep 2011, 00:41

Hoi,
Ik ben ook nog steeds bezig met de stopzetter de auto wou van de week niet meer afslaan toen het slangetje van de stopzetter getrokken en mijn tong erop en deze trok volop vacuum slangetje terug erop en de motor ging iets zachter stationair lopen maar sloeg niet af, conclusie dat ding is toch niet helemaal goed.
Ik ben afgelopen donderdag bij de dealer wezen vragen naar de stopzetter nummers meegenomen (van Govert gekregen) kosten stopzetter no
A0000702053 € 118,43 ex btw en pakking no: A0010742080 € 1,13 Ex btw, ik pas even omdat hij het niet altijd doet dus ik ga opzoek naar een andere oplossing.

Groetjes Mart.
Avatar gebruiker
Mart Gloudemans
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 206
Geregistreerd: 13 jul 2009, 21:53
Woonplaats: Heesch
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Dieselpomp lekt olie in vacuumleiding?

Berichtdoor JantjeV8 » 05 sep 2011, 10:57

Die stopzetter kost hooguit een euro of 25, zal eens terug kijken, heb er recent bij 2 nog vervangen.

Slangetje los, 2 schroefjes er uit, ding uitnemen, nieuwe plaatsen, let op inhaken op de juiste manier, 2 schroefjes terug, slangetje er op en klaar.
Hooguit 10 minuten.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Dieselpomp lekt olie in vacuumleiding?

Berichtdoor Govert » 05 sep 2011, 12:07

Dat hangt van de pomp af, JantjeV8. De MRSF-pompen hebben een goedkope stopzetter (zit op de bovenkant), de MW-pompen hebben een dure (zit aan de zijkant, aan de oliefilterhuiskant) en die bovendien moeilijk te vervangen is (zeker bij de 300D).
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Dieselpomp lekt olie in vacuumleiding?

Berichtdoor JantjeV8 » 05 sep 2011, 12:14

Heeft dat met de turbo te maken? Of usa-uitvoering o.i.d.?
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Dieselpomp lekt olie in vacuumleiding?

Berichtdoor Govert » 05 sep 2011, 13:57

Sommige 240D (sleutelstarters), 300D en alle 300D turbodiesels hebben een MW-pomp. Ook zijn alle USA-modellen voorzien van een MW-pomp. Welke overwegingen meegespeeld hebben om een MW of een MRSF-pomp te monteren weet ik niet. Misschien is het makkelijker om op een MW een hoogteversteldoos (ADA) of turbodruk/hoogteversteldoos (ALDA) te monteren. Met de ADA of ALDA kon de hoeveelheid ingespoten diesel gevarieerd worden afhankelijk van de luchtdruk en al dan niet aanwezige turbodruk. De hoogtes zijn de USA wat hoger dan in Europa. In Europa zijn MW-pompen relatief zeldzaam, maar je kan ze dus wel aantreffen op 240D en 300D. De 200D (sleutelstarter) heeft altijd een MRSF-pomp.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Dieselpomp lekt olie in vacuumleiding?

Berichtdoor Wiebren240D » 05 sep 2011, 16:30

Hallo Jongens

ik denk dat het membraam van de vacuumpomp stuk is.
kik maar eens naar de slang die van de vacuumpomp loopt naar de vacuum bekrachtiger als die zwart is reken er dan maar op dat het vacuumpomp membraam stuk is.
maar wat hier bij hoort is dat de auto slecht remt.
aan die witte dikke harde slang daar zit een aftakking aan die gaat naar het vacuumpotje haal die eraf en kijk dan of daar olie in zit als dat zo is dan is je vacuum membraam stuk.
wat te doen alle slangen los en met remrieniger rienigen tot ze weer mooi schoon zijn.

met de groeten van Wiebren ut Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Dieselpomp lekt olie in vacuumleiding?

Berichtdoor Mart Gloudemans » 05 sep 2011, 19:16

Ik heb dus een 300D met mw pomp (stopzetter aan de achterkant van de pomp) als er iemand nog iets heeft liggen hou ik me aanbevolen.

groetjes Mart.
Avatar gebruiker
Mart Gloudemans
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 206
Geregistreerd: 13 jul 2009, 21:53
Woonplaats: Heesch
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Dieselpomp lekt olie in vacuumleiding?

Berichtdoor Wiebren240D » 05 sep 2011, 19:41

Hallo

gewoon schoon maken dat zou ik eerst proberen.
een nieuwe kost in de buurt van 125 euro is mij ook overkomen ik had hem voor niks vervangen.

met de groeten van Wiebren ut Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Dieselpomp lekt olie in vacuumleiding?

Berichtdoor Govert » 05 sep 2011, 20:45

Op een 1981 300CD zit geen membraanpomp, maar een zuigerpomp. Daar kan eventueel wat olie vandaan komen, daarvoor zit er een ventiel bij de aansluiting, die voorkomt dat olie uit de zuigerpomp richting rembekrachtiger wordt getrokken als de motor wordt uitgezet. Het is niet waarschijnlijk dat de olie ook richting stopzetter wordt getrokken.

De MW-stopzetter moet je eigenlijk testen met een vacuumpomp.

Als er maar een beetje vacuumlekkage is, zou je de stopzetter ook kunnen schoonmaken, je kan dan weer een tijdje vooruit, maar beter wordt het er niet van.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Dieselpomp lekt olie in vacuumleiding?

Berichtdoor Trifonius » 05 sep 2011, 21:39

Fijn dat dit tot zoveel reacties leidt. Misschien moet ik nog iets verhelderen.

Op die dieselpomp van mij zit een klein plastic 'huisje' waar een vacuümslangetje op uitkomt. Die is zo te zien prima. Een paar centimeter daaronder zit een metalen uitstulping op de pomp zelf waar een ander vacuümslangetje op uitkomt. Die laatste lekt dus olie, en ja dat komt uiteindelijk in mijn contactslot uit.

Verder heb ik nergens last van trouwens. Hij stopt meestal direct, soms na een paar (2/3) seconden, maar vaak ook direct.

Misschien is een foto handig? Dat wordt dan wel morgen...
Trifonius
 


Re: Dieselpomp lekt olie in vacuumleiding?

Berichtdoor Govert » 05 sep 2011, 22:00

Dat witte plastic huisje met vacuumleiding is je vacuumregelventiel voor je automaatbak.

Het ding daaronder met vacuumleiding is je stopzetter. Lekt er ook olie aan de buitenkant? of alleen via de vacuumleiding?
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Dieselpomp lekt olie in vacuumleiding?

Berichtdoor Trifonius » 05 sep 2011, 22:04

Volgens mij alleen in het vacuümslangetje. Het is mij wel eerder opgevallen dat hij iets meer dan gemiddeld olie verbruikt. Niet spectaculair verder hoor. Hangt meestal een druppel onder de carterpan maar dat heeft hier verder niks mee van doen, denk ik.
Trifonius
 


Re: Dieselpomp lekt olie in vacuumleiding?

Berichtdoor Mart Gloudemans » 06 sep 2011, 18:27

Hoi even een update, vandaag de stopzetter er even afgehaald (zit met 4 boutjes 10) en ook het dekseltje boven op de pomp. stopzetter zat helemaal vol olie dus ik weet nu zeker dat hij kapot is, nu dus maar leeggegoten en met wat remreiniger schoon gemaakt en er zolang terug gezet, stopt nu meteen, dus nu opzoek naar een goed exemplaar, dus wie heeft er een goede voor een redelijke prijs?

groetjes Mart.
Avatar gebruiker
Mart Gloudemans
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 206
Geregistreerd: 13 jul 2009, 21:53
Woonplaats: Heesch
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Dieselpomp lekt olie in vacuumleiding?

Berichtdoor Trifonius » 06 sep 2011, 19:00

Hoi Mart,

Zou je wat fotootjes willen maken zodat ik weet wat ik kan verwachten?

Thanx!

Kees
Trifonius
 


Re: Dieselpomp lekt olie in vacuumleiding?

Berichtdoor Mart Gloudemans » 07 sep 2011, 00:10

is goed kees, ik zal als ik een andere heb foto,s maken, je moet de deksel bovenop losmaken zodat je de stopzetter er goed terug inzet, anders heb je kans dat je auto op hol gaat omdat je niet kunt zien dat hij juist in gehaakt zit zonder het deksel te verwijderen.
wordt vervolgd, groetjes Mart.
Avatar gebruiker
Mart Gloudemans
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 206
Geregistreerd: 13 jul 2009, 21:53
Woonplaats: Heesch
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Diesel Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten