door SgtPeppers » 05 sep 2011, 18:49
De buurman belde vandaag aan met de melding: je auto lekt! Meteen gaan kijken en inderdaad, een plasje onder de carterpan. Ongeveer een uur daarvoor had ik nog gereden. Maar duidelijk geen olie, met eraan ruiken kwam ik tot de conclusie dat het ook geen diesel is, het ruikt neutraal dus lijkt mij water. Alle vloeistoffen gecontroleerd, goed op peil, nergens anders op het blok lekkage waar te nemen, buiten het beetje zweten wat hij altijd al heeft gedaan. Carterpan en omgeving ingespoten met remmenreiniger en afgeveegd, zodat ik beter kan zien waar het uitkomt.
Het druppen was al gestopt toen de buurman aanbelde, en kwam niet weer. Later op de dag nog even weggeweest met de auto en goed opgelet, geparkeerd en af en toe gekeken, geen gedrup. Weer de deurbel, opnieuw de buurman: hij lekt weer. Nu kon ik het druppen zien, en het leek tussen de carterpanpakking vandaan te komen. Dit lijkt mij echter heel vreemd, want hoe kan daar nou water / neutraal vocht uitkomen? Iets hoger bij de krukaskeerring leek het ook een beetje nat, maar omdat daar ook olie zit van een beetje zweten kan ik niet goed inschatten of dat ook het vocht is.
Het enige aan onderhoud wat ik een paar dagen terug gedaan heb is kleppen stellen, het luchtfilter uitkloppen en de slang van de carterontluchting vastzetten. De motorolie zit er nog geen jaar in.
Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat dit zou kunnen zijn… kan er vocht bij de motorolie komen die dan vervolgens uit de carterpan komt zetten? Het lijkt mij dat bij een eventueel diesellek de diesel met de motorolie vermengt, net zoals benzine met motorolie vermengt.
Iemand een idee?
Edit: nog even gekeken, met een lamp erbij dit keer, ook in detail naar de waterpomp, waar het ook niet vandaan lijkt te komen. Tijdens het kijken drupte het weer even een beetje, en nu kon ik het beter zien, het leek achter de krukaspoelie vandaan te komen, ik heb even een foto geleend om de plek ongeveer aan te geven: bij de rode streep, achter 'dat ding met de merktekens', kwam het uit een randje vandaan gedrupt naar mijn idee.
file.jpg