[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
toerental : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 01:35

toerental

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

toerental

Berichtdoor ppmercedes » 08 apr 2011, 21:16

Beste leden,

Sinds kort ben ik een tevreden eigenaar van mijn W123 200D uit feb-82.

Wie heeft er antwoord op mijn vraag?

Bij het rijden op de snelweg en het schakelen van 3 naar 4 (tussen de 70 en de 90) merkte ik dat het toerental harder omhoog leek te gaan dan dat de snelheid van de auto toenam. Het klonk alsof er al gas wordt gegeven terwijl de koppeling nog niet helemaal op is gekomen. Dit was echter wel het geval. Bij het iets laten vieren van het pedaal herstelde het toerental zich weer.

Wat kan dit zijn? Gaf ik in de sprint tussen 70 en 90 gewoon teveel gas? Zou er iets met de koppeling zijn (ik heb wel een proef gedaan om de koppeling te testen en deze leek prima in orde); of zou het iets te maken kunnen hebben met het vervangen van de uitlaat-voorpijp en middenpijp wat ik vanochtend heb gedaan. Daarbij hetb ik ook even het luchtfilter losgehad. Misschien een onzinnige koppeling, maar het geluid was me nog niet eerder opgevallen. Verder ben ik nog maar erg kort into the Mercedes.

Met vriendelijke groet, Peter Paul.
ppmercedes
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1970
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Re: toerental

Berichtdoor JaapW114 » 08 apr 2011, 21:49

Komt mij bekent voor, in mijn geval een nieuwe koppelingsplaat gemonteerd. Probleem opgelost. Ik had al een tijdje het vermoeden dat dit speelde, maar toen er een aanhanger met een vracht hout achter hing, werd het probleem wel heel duidelijk, kreeg er geen gang meer in.
JaapW114

Berichtdoor Govert » 09 apr 2011, 00:09

Eventueel kan je het probleem nog zoeken in slecht functionerende koppelingscylinders, maar de koppelingsplaat is een grote verdachte.

Er is een controle-plaatje voor de koppelingsplaat, maar er is enige twijfel of dat een goede test is. Bij de hierboven beschreve 200D werd een goede koppeling vastgesteld middels het controleplaatje, maar de praktijk was anders.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.

Berichtdoor ppmercedes » 13 mei 2011, 15:13

Bedankt voor jullie reactie mensen!
Rest mij nog een vraag:
ZOu het echt de koppelingsplaten kunnen zijn? Wanneer ik de auto in zijn 1 laat opkomen en de handrem erop houdt, slaat de motor direct af. Dit duidt toch op goede platen?
Voor alle duidelijkheid: het probleem treedt op in een bepaalde versnelling (vanochtend even getest). Wanneer ik een 'peut' gas geef, dan neemt het toerental van de motor sneller toe dan dat de auto versnelt. Dit kan zijn zowel in zijn 2 als ik zijn 3 als ik zijn 4.
Verder: pas heb ik ook een forse vracht vervoert en had ik werkelijk nergens last van, met optrekken, schakelen enzovoorts. Mijn idee is dat het dan niet de koppeling zal zijn. Heeft iemand nog een tip voor me?

Met vriendelijke groet, Peter Paul.
ppmercedes
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Veluwe240 » 13 mei 2011, 17:19

De koppeling is de enige verbinding die kan slippen, in de bak zitten tandwielen die niet kunnen slippen, hetzelfde geldt voor de cardan. Je kan je test nog een keer proberen in de 4e versnelling. Als je de koppeling laat opkomen, moet de motor ineens afslaan.

Reinier.
Als het niet wil zo als het moet, moet het maar zoals het kan.
Veluwe240
Junior Boarder
Junior Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1969

Berichtdoor Herman250 » 13 mei 2011, 18:22

Zonder twijfel de koppeling. Ga eens 80km/h rijden in de hoogte versnelling en dan volgas geven. Bij een versleten koppeling zou het toerental sneller moeten stijgen dan de snelheid.

Gr Herman
Herman250

Berichtdoor ppmercedes » 07 sep 2011, 20:41

Dag andere leden,

Het probleem is inmiddels verholpen! Koppeling heb ik vervangen en het slippen is gestopt. Bedankt voor jullie ideeen.
De oude koppeling was echt heel glad waardoor deze niet anders kon dan slippen.

Groetjes, Peter Paul.
ppmercedes
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor 280E1983 » 07 sep 2011, 22:06