[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
thermostaat 200D : Diesel Specifiek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 22 nov 2024, 17:30

thermostaat 200D

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

thermostaat 200D

Berichtdoor ppmercedes » 07 sep 2011, 20:38

Dag andere mercedesliefhebbers,

Mijn 200D uit 1982 geeft een te hoge temperatuur aan van zijn koelwater tijdens het rijden. In de stad zo'n 90 graden, op de snelweg zo'n 95. Uit andere berichten heb ik begrepen dat ik het beste kan beginnen met het vervangen van de thermostaat.
Mijn vraag is: wat voor een thermostaat moet ik kiezen? Bij welke temperatuur moet hij 'schakelen' . Ik heb het ergens voorbij zien komen op het forum, maar ik kan het niet meer terugvinden.
Moet ik er een nemen van 80 graden of van 85 graden? Wie kan mij helpen? Maakt merk nog uit?

En voor eventueel verder onderzoek: waar zit de temperatuurzender? Of hoe heet de sensor waarmee de warmte wordt vertaald naar het dash?
En als laatste: wat voor koelvloeistof moet ik gebruiken of maakt dat niet uit?

Ben erg benieuwd.

Groetjes, Peter Paul.
ppmercedes
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 25 maart 2011, 20:46
Roepnaam:
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1970
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: thermostaat 200D

Berichtdoor Govert » 07 sep 2011, 22:33

Thermostaat is 80 graden. Je hebt ook een nieuwe pakking nodig. Zorg dat je er eentje die geschikt is voor de 200D, er zitten allerlei interessante verschillen tussen thermostaten. Zelfs de 200D heeft twee typen thermostaten afhankelijk van het jaartal. De thermostaat van de dealer of Behr moeten wel goed zijn.

Temperatuursensor zit tussen de gloeistiften in.

Koelvloeistof moet beschermen tot bij voorkeur -36º C, maar ga niet boven -26º C. Kijk achterop de fles of het geschikt is voor alle koelsystemen en mengbaar is met andere koelvloeistof. Sommige moderne koelvloeistoffen moet je niet mengen met de oude soort. Je kan ook antivries kopen en zelf aanlengen met (gedestilleerd) water. Dan moet je minimaal 45% antivries gebruiken, bij voorkeur 50% (dat is dus 4,5–5 liter antivries, rest water).

Eventueel kan je de radiateurdop vervangen, als die er een beetje oud uit ziet. Het getal op de dop moet 120 zijn.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: thermostaat 200D

Berichtdoor ppmercedes » 09 sep 2011, 09:08

Dag Govert,

Bedankt voor je duidelijke antwoord. Fijn. Kan ik de zaak gaan bestellen en het klusje (proberen te) klaren.

Groetjes, Peter Paul.
ppmercedes
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 25 maart 2011, 20:46
Roepnaam:
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1970
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Diesel Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten