[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Koelwater temperatuur op snelwegtempo : Algemene vragen over jouw auto - 3

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 nov 2024, 19:54

Koelwater temperatuur op snelwegtempo

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Antwoord:Koelwater temperatuur op snelwegtempo

Berichtdoor Topasbrauner » 25 mei 2006, 19:28

foto

Topasbrauner

Berichtdoor Boy » 26 mei 2006, 00:53

Zo n viscoslip gaat afhankelijk van de temperatuur meer of minder meedraaien. Helemaal 100% vrij draaien als een electrischaankoppelbare doen ze nooit er is in koude toestandsprake van ik schat zo n 80% slip.
De aluminium viscoslip word verwarmd door de lucht welke door de radiateur komt. Als de watertemp. in de radiateur stijgt zal die doorstromende lucht ook warmer worden waardoor de ,,slip,, minder word en dus de luchverplaatsing door de ven groter.

Zo n vicoslip is gevuld met vloeistof en mag NOOIT plat weggelegt worden. Het schijnt dat de vloeistof dan van de ene kamer in de andere loopt en dan werkt ie niet meer. Dus ALTIJD RECHTOP WEGZETTEN.
Een nieuwe zit altijd diagonaal in een vrij grote doos,hoe je die doos ook neerzet de visco kan nooit plat liggen. Behalve als de magazijnman denkt ,, die grote dozen nemen teveel plaats in ,ik haal ze eruit en leg ze los op de plank,, Dan heb je een voorraadje nieuwe waardeloze liggen :sick: :sick:

De electrisch aankoppelbare word in de volksmond de jaeger koppeling genoemd . Jaeger was nl de eerste die hier mee uitkwam op de peugeot 504 ed

Voordeel is dat de ven enkel meedraaid als het echt nodig is. buitenom de door mathieu genoemde voordeel maakt het ook veel minder lawaai.
Nadeel is de grotere temperatuurschommelingen. Bij zo n m102 schakeld hij pas in als het echt nodig is bij 100 graden. (wellicht zijn er thermoschakelaars met lagere waarden verkrijgbaar)
Met vriendelijke groet, Willem <br><br>Bericht gewijzigd door: boy, op: 2006/05/26 00:55

Boy

Berichtdoor Topasbrauner » 26 mei 2006, 08:24

Super die informatie Willem. Ik had die fan als ie er een keer af moet zeker plat neegelegd. Bedankt.
Inderdaad hoor je hem wel. Als je stationair gas geeft draait een fractie v/ seconde later de visco mee. Wieeeuww...

Wat is de reden Willem dat MB dit niet bij de toen veel minder vermogende dieseltjes toe heeft gepast? Of levert een visco nauwelijks extra vermogen op? Stel, de koelwatertemperatuur is op bedrijfsniveau en je rijdt met een 2500 toeren, draait de visco dan zonder slip? Dan zou het geen extra vermogen opleveren lijkt me. Maar waarom heeft MB het dan toegepast? Puur om de motoren sneller te laten opwarmen?

Groet, Job
Topasbrauner

Berichtdoor Boy » 27 mei 2006, 00:35

Dat ze de visco niet op kleinere diesels toepaste heeft volgens mij alleen met de productiekosten temaken. In de diedselserie zit ie enkel op de topmodellen nl de 240D 3.0 en de 300D. In de benzine s inelkgeval op de M110 en volgens jou ook op de m130 , van die benzine s weet ik dat niet zo precies , daar werkte we liever niet aan. Hoeveel vermogen zo n vaste ven wegsnoept heb ik geen idee van. Verleden jaar op de onderdelenmarkt in Nieuwegein heb ik een paar van die visco s verkocht aan mensen die hem op een 200D of 220D gingen plaatsen,die hadden het over 5pk maar ik twijfel daar aan. De motor zal niet sneller op temp. komen met zo n visco,de thermostaat blijft onder de 80 graden immmers dicht. Volgens mij is het grootste voordeel het lawaai.
Boy

Berichtdoor Weizengelb » 27 mei 2006, 09:48

Hallo,
İk heb laatst een grafıek gezien waarın aangegeven stond hoeveel vermogen etc. zo,n ventılator opnam.
İk heb het hier nıet bij de hand (want ık ben op vakantie!:silly: ) maar ık dacht dat het bıj hoge snelheden tot zo,n 2 PK - 2 KW kon oplopen.
Kunt het vergelıjken met een ventılator motor, bıj ons op het werk worden ventılatoren dıe 10000m3 lucht per uur verplaatsen aangedreven door 5,5KW motoren.

Ok, ik zou beter eens naar buıten gaan, het ıs hıer schıtterend weer!!:) B) :lol: :woohoo: :silly: :cheer: :side: B) :) :P
Das Beste oder Nichts!
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee

Berichtdoor Weizengelb » 27 mei 2006, 09:50

Trouwens Job, dat geluıd van dıe naijlende vısco vond ik ook altijd een schıtterend geluıd, net een Turbo!
Mıjn Pa hoorde mıj in mijn 280E altijd al van een Kilometer aankomen in de wıjk!:lol:
Das Beste oder Nichts!
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Pieter » 27 mei 2006, 21:05

Pieter

Berichtdoor Topasbrauner » 28 mei 2006, 08:01

Hallo,

2-3 Pk op 55 lijkt me een leuke vermogenswinst met alleen de fan te veranderen!

Ik heb toch een nieuwe radiateur besteld. Dit keer origineel MB. De huidige is 2,5 jaar oud en je druk de koellamellen zo per komplete rij uit de radiateur.:blink: :blink: :blink: :ohmy: :ohmy:
Ik kwam daar gisteren achter toen ik mijn Fanfare hoorns aan het monteren was en per ongeluk even tegen de radiateur aan kwam. Ik schoof zo een hele rij lamellen uit de radiateur, alsof ze er los tussen zitten. De radiateur is van het merk NRW Holland en moet je dus nooit aanschaffen.
Ik heb nu een nieuwe bij H-V in Groningen orig. MB voor 125 euro. Hij kan ook W123 radiateuren reviseren voor als je je productiejaartal op de bovenkant wil behouden. Is wel ong. dezelfde prijs.

Groet, Job
Topasbrauner

Berichtdoor Boy » 28 mei 2006, 17:48

Job, je zal wel denken van blijft hij nou zeiken?
Maar heel vriendelijk wil ik nog wat opmerken.

Zo ik van je begrijp wil je die fanfare hoorns achter je gril dus voor de radiateur zetten.
Akoestisch gezien de juiste plaats,alleen ga je in dat geval de luchtstroom door je radiator verstoren.
Nou begrijp ik uit voorgaande discussies dat je gesteld ben op een lage (80 graden)werktemperatuur onder alle omstandigheden. De plaatsing van die hoorns zal daar niet aan meewerken. Je zal hier in nederland niet direct last mee krijgen maar toch.
Niet voorniets hebben ze bij de /8 bij de komst van de type 2 de claxons verplaatst van achter de gril naar onder de keienvanger.
Dat ze de W123 radiateurs ook nog reviseren wist ik niet, is ook niet simpel en lijkt me niet interessant, Wij betrekken ze altijd van een radiateuren groothandel in Hilvarenbeek (kan je als partikulier niet kopen). Dit zijn altijd gewoon nieuwe.
Groeten van Willem
Boy

Berichtdoor Topasbrauner » 28 mei 2006, 19:01

Hoi Willem, ik vind je ueberhaupt niet zeiken hoor, is dat probleem ook de wereld uit. Zou zonde zijn als je elk bericht zo moest inluiden.
Die twee fanfares zitten idd voor de radiateur. Op de balk die achter de bumper loopt. Het zijn twee kleine dingetjes die je ook wel eens op de 115 ziet, tussen de grille en de koplampen. Alleen zijn deze niet van chroom. Zou je denken dat dat van invloed is? De grille volplakken met schildjes lijkt me wel.

Het reviseren van die radiateuren is idd niet interessant, zoals ik al zei rekent die man nagenoeg dezelfde prijs. Alleen voor een 123 in topstaat uit bijv. 77 met het jaartal 77 op de radiateur is het leuk dat het kanB)
Topasbrauner

Berichtdoor Boy » 28 mei 2006, 22:25

Twee van die kleine hoorntjes zal natuurlijk geen probleem opleveren Job. Ik wist ook niet om wat voor fanfare het gaat. Soms zie je er van 4 of 5 hoorns , als je die allemaal voor de radiator gaat hangen zal je het misschien merken.
M.VR.GR. Willem
Boy

Berichtdoor Andreas » 30 jun 2006, 13:59

Mooie topic is dit en leerzaam bovendien. Ik heb een 300TDT, waarvan de temperatuur eigenlijk altijd oploopt to zo'n 95 graden. Ik heb 'm nog niet zo lang, maar begrijp nu dat dat niet goed is. Is dit te verhelpen door het monteren van een nieuwe thermostaat en een goede reiniging van het koelsysteem?

Groeten en bedankt voor jullie handige tips!

Andreas
Andreas

Berichtdoor Govert » 30 jun 2006, 14:45

<br><br>Post edited by: xxx, at: 2010/03/13 01:09
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Topasbrauner » 30 jun 2006, 15:18

Hallo Andreas,

In aanvulling;

In jouw geval zou ik beginnen met het reinigen van je koelsysteem met de methode die ik beschreven heb. Doe daarbij meteen een nieuwe thermostaat erin, te bestellen bij bijv. de dealer. In feite hoort dit bij normaal onderhoud en dus nooit weg om te doen.

Blijft de hoge temp? Ga dan na of je temp meter goed is. Als de temp stijf op 95 gr. staat en daar niet vanaf wijkt, ookal ga je een lang stuk 150 rijden, of zwaar belasten met bijv. een aanhanger, verdenkt ik je temp. meter. Als de temp verder oploopt naarmate de belasting van de motor stijgt, verdenk ik je radiateur.

Eigenlijk kun je je radiateur ook wel visueel beoordelen. Een flinke hoeveelheid platgeslagen lamellen, zelfs weggeslagen lamellen, of gewoon een rommelige, verotte radiateur doet het ergste al vermoeden. Een nieuwe kost met of zonder aut.koeler zo'n 125 euro origineel Behr. Koop op mijn advies en ervaring geen imitatie zoals NRF Holland. Rotzooi de mijne was na twee jaar helemaal verrot, ze zijn slechts een fractie voordeliger.

Is het na al deze punten nog niet goed, check dan zoals Willem aangaf, je kortsluit kanaal op ernstige vreetsporen. Als de thermostaat nl. niet meer kan kortsluiten, bereik je ook niet je maximale koeling.

Succes! Als alles in orde is krijg je hoe warm ook in normale omstandigheden nooit de wijzer boven de 85.
Topasbrauner

Berichtdoor MarceldB » 30 jun 2006, 17:08

Sinds de inbouw van de airco loopt de temperatuur wat meer op. Zeker als de airco aanstaat. De koellucht van de condensor gaat namelijk door de radiateur.

Maar 95gr. vind ik niet zorgelijk
MarceldB

Berichtdoor Weizengelb » 03 jul 2006, 11:40

Hier het eerder aangekaartte plaatje, je ziet dat een ventilator al snel 2 KW vermogen op kan snoepen (3000 toeren), in dit geval zelfs de (nieuwere?) kunststof drukkende ventilator.

even een korte berekening:

2 KW (η=25%): 8 KW energieverbruik = 8000 J/s = 28800000 J/h

Benzine energie= 33000000 J/l

Dus verbruik: 0,872727273 l/h

Dan kan dus al bijna een liter op de 100km schelen!

Das Beste oder Nichts!
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Weizengelb » 03 jul 2006, 11:44

mmm, plaatje werkt weer eens niet... nog 1 poging

Das Beste oder Nichts!
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor scorenborgo » 05 jul 2006, 15:59

De thermoschakelaar was toch wel kapot. Gisteren liet ik hem ook weer stationair lopen en liep gewoon naar de 120 graden op en hoorde ook geen schakel geluid dat hij hem inschakeld. Dus ben gelijk naar de Mercedes dealer bij ons in de buurt geweest en die had er toevallig een op de plank liggen en liet ook gelijk in de computer zien dat de schakelaars veel zijn gewijzigd voor mijn type!
Op de nieuwe schakelaar staat 100 graden op. Ik heb hem gisteravond gelijk ingezet en weer stationair op laten lopen.
Tot dat ik bij de 100 graden de schakel hoorde jezus wat een gebrul :evil: als je dan het gas in trapt. Koeling daalt ook weer gelijk en idd bij ongeveer 95 graden schakelt hij weer uit!
Heerlijk dit geluidje voor het eerst te horen:woohoo:
scorenborgo

Berichtdoor mattijs1970 » 23 feb 2007, 12:13

hallo,
een vraag, min of meer aansluitend op dit topic.

Sinds ik LPG in heb laten bouwen, wordt mijn motor bij de combinatie van warm weer en file te warm: loopt naar de 100graden, is toch 15 graden meer dan snelwegtemp. Op benzine heeft hij dit niet. mijn 230 met m115 heeft volgens mij een continu draaiende fan (gaat mee op toerental????).

is het mogelijk om deze fan te vervangen door de genoemde visco-fan of door een electrisch aankoppelbare? of anderzins aanpassingen mogelijk?

groeten,
Mattijs<br><br>Bericht gewijzigd door: mattijs1970, op: 2007/02/23 11:21
mattijs1970

Berichtdoor Jaap123 » 23 feb 2007, 22:33

verwijderd<br><br>Bericht gewijzigd door: Jaap123, op: 2007/02/23 21:36
Jaap123

VorigeVolgende

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto