[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
turbo goed alda werkt niet : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 01:22

turbo goed alda werkt niet

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

turbo goed alda werkt niet

Berichtdoor Diospuszta » 07 sep 2011, 17:18

Hallo,

De garage hier in Hongarije heeft de kleppen gesteld en de turbo getest en die is goed, maar blijkbaar is de alda die niet werkt.
Nu heb ik ergens gelezen dat je die alda met bv kwart slagen uit kunt draaien.
Dat heb ik nu 2 maal gedaan en dan de 100 km test gedaan maar kom uit op 19 sec,vraag me af hoeveel ik dat boutje uit kan draaien.
Misschien is het toch verstandiger om zo naar Nederland te rijden en dan een of andere turbo boer er naar laten kijken?
Graag advies.

Groet Diospuszta.
Diospuszta
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1972
Automaat: Ja
LPG: Nee

Re: turbo goed alda werkt niet

Berichtdoor Govert » 09 sep 2011, 23:09

Hoe hebben ze turbo precies getest? Idealiter heb je een T-stuk bij de ALDA, om te constateren dat je genoeg druk hebt (0,7–0,8 bar maximaal).

Het schijnt dat als je teveel aan het boutje draait, de zaak kapot gedraaid kan worden, wellicht is dat al het geval. Het draaien aan het boutje zorgt voor eventueel sneller reageren op turbodruk, maar het kan niet zorgen voor extra diesel.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Diospuszta » 10 sep 2011, 18:49

Hallo Govert,

Dat is nu net het probleem, ze zeggen dat de turbo goed is maar de alda niet.
We zitten hier in Hongarije dus de taal is al een probleem maar ik heb toch wel vertrouwen in deze garage, maar ik wil eigenlijk 0ver 2 weken in Nederland naar een echte turbo reparateur gaan om alles goed te laten controleren en repareren.
Want ik kom naar Nederland om een grotere caravan mee te nemen dus ik kan die extra PK wel gebruiken.
De vraag is dus WIE weet een goede reparateur die deze 300TDT perfect kan repareren en redelijk snel want zolang blijf ik niet in Nederland.
We hebben nogal wat hondjes en die wil ik niet te lang alleen laten.
Alvast bedankt voor de moeite.

Groet Diospuszta.
Diospuszta
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1972
Automaat: Ja

Berichtdoor Govert » 11 sep 2011, 23:42

Op zich is het makkelijk te testen, de turbo moet druk leveren bij de ALDA (kan je simpel meten met een drukmeter) en de ALDA kan je testen door wat druk (of vacuum) op de ALDA te zetten en kijken of er niets weglekt.

Een ALDA vervangen is bij dit type pomp niet zo eenvoudig dacht ik, het zit binnenin de pomp bij het regelgedeelte vast. Een nieuwe zal wel niet goedkoop zijn. Je kan het proberen bij een diesel-service bedrijf die nog wel wat oude pompen doet.

Je kan wellicht de ALDA ook vastschroeven in de maximumpositie, dan heb je mogelijk wel teveel brandstof als er nog geen turbodruk is, maar dat kan je voorkomen door het gaspedaal niet volledig in te trappen.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Keer terug naar Techniek