hallo iedereen,
Mijn m115 230 blok met gas van 1980 met 198.000km op de teller
de motor ligt nu open, door het tewarm lopen van het blok, de lekke koppakking moet nu vernieuwd worden en de kop moet gevlakt worden. [oorzaak van dit alles waarschijnlijk haperende radiateur vuldop],
dit terzijde.
de kop is dus los ,deze zittingen zijn van stellied heb ik me laten vertellen.
dus de geruchten dat de grotere modellen probleemloos op gas rijden, die op dit form rond gingen zijn maar deels waar,
zeker over de zittingen deze zijn van stellied, maar blijkt dat deze klepzittingen zijn bij de meeste modellen te vinden, van af 1980 zeker.
vervangen van klepzittingen heeft alleen zin als ze in gesleten zijn of en als ze zijn ingezonken zijn, dan worden deze vervangen door andere zittingen ook van stellied zijn [harde zittingen zijn er niet]
de klepgeleiders zijn van brons/tin, dat is lastig want brons is niet geschikt voor gas of loodvrij rijden[theoretisch]
door hogere temperatuur van gas en de schrale brandstof smering.
dus lijkt gas rijden meer op katalysator rijden [origineel heeft de 230 ongeveer een uitlaat temp van 300 grd, een katalysator auto 800grd]
en heeft in mijn ogen ook deze aanpassingen nodig.
raar maar waar, daarin tegen zijn de klepgeleiders van de katalysator versie van af 1985 zijn ook voorzien van bronzen klepgeleiders bij orgineel MB.
zoveel verschil is er dus niet.
maar let op MB wilde nooit dat zijn auto's geschikt waren voor gas alleen voor ongelode benzine.
groet word vervolgd...,