[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Snoekie : Even voorstellen

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 nov 2024, 22:52

Snoekie

Dit is de plaats waar je jezelf en eventueel je auto kunt voorstellen. (en niet meer dan dat!!)
Ook als je al langer lid bent, is het misschien leuk om hier even te laten weten wie je bent.
Dit is dus NIET de plaats om je vragen neer te zetten.
Daar hebben wij tenslotte een heel forum voor.

Snoekie

Berichtdoor Snoekie » 15 sep 2011, 16:56

Hallo iedereen,

Mijn echte naam is Frans, en ik kijk al enige tijd rond op dit forum, en heb dankbaar gebruik kunnen maken van de zoekfunctie. Op deze manier ben ik veel over de W123 te weten gekomen, en nog steeds kijk ik hier graag mee rond. Als ik eigenlijk ergens naar iets sprecifieks op zoek ben, kom ik allerlei andere dingen tegen en raak dan verdwaald in alle informatie die ik zelf leuk vind om te bekijken.

Toen ik een jaar of 15 was wist ik het zeker: ik wilde een W123, en dan het liefst een T. Echter, toen ik mijn rijbewijs haalde kwam ik bij een Citroën BX break diesel uit, en in deze auto heb ik duizenden kilometers gereden. Helaas worden deze auto's (maar vooral de onderdelen) schaars omdat men ze niet bepaald weet te waarderen (helaas), en daarom is deze auto voor mij niet interessant omdat ik er gewoon dagelijks mee wil rijden. Daarna toch gaan kijken voor een W123, en dat is uiteindelijk een witte 300TD geworden. Toen ik hem kocht was al meteen duidelijk dat dit een opknapper was, maar technisch redelijk prima. Na flink wat dingen opgelost te hebben is (met name waterlekkages door slechte raamrubbers en andere kleine zaken) is het nu een prima dagelijkse auto die gewoon nog steeds gezellig meedoet met het verkeer voor ongeveer 35.000km per jaar. Enige minpunt aan deze auto zijn de roestplekjes, dat komt nog wel een keer, ze zijn behandeld maar je blijft het zo goed zien op een witte auto! Daar gaat echt nog wel wat aan gebeuren. Tevens houden mijn vriendin en ik van reizen, en we zijn afgelopen zomer lekker rond wezen trekken in Zweden met ons oude beest zonder enig probleem.

Sommige mensen keuren het veelvuldig gebruiken van zo'n oude auto af, noemen het 'goedkoop belastingvrij rijden' maar ik kan die mensen verzekeren dat je dan beter een C1, Aygo of Polo kunt kopen. Het onderhoud van de auto neem ik zeer serieus, en ook de brandstofkosten zijn redelijk fors als je veel kilometers rijd. De auto is ook nog eens als 'normale' auto verzekerd (wa plus, wat van pas kwam toen er een niet te repareren ster in de voorruit kwam). Het wegvallen van die wegenbelasting is dus te verwaarlozen, mijn bx diesel was bijna twee keer zo zuinig!
Ik vind de W123 een fantastische wagen, en ik ben eigenlijk niet weg van al die nieuwe auto's. (al zou W124 ook prima zijn, maar toch vind ik de W123 leuker).

Naast de 300TD hebben we ook nog een 280E, die verder in een prachtstaat verkeert (en heerlijk rijd maar voor de lange afstanden toch iets te dol is op wat litertjes superplus ;), en sinds kort hebben we ook een 300TDT die weer met 'wat werk' gekocht is, maar dat werk vordert al heel erg goed.

Ik zal mijn verhaal hier maar mee eindigen: leuk om hier te zijn en nogmaals, fijn dat er hier veel nuttige informatie relatief makkelijk te verkrijgen is!
Snoekie

Re: Toch maar eens voorstellen.

Berichtdoor Eric65 » 15 sep 2011, 17:51

Hoi Snoekie

Ook ik heb een BX gehad uit 1985 (een diesel) en ik ben blij dat ik daar van af ben.
Destijds (jaren 90) was het goedkoop om te rijden maar wat zijn die auto's slap van constructie.
De Mercedes (ik heb een 1983 230E sedan) is 10 keer degelijker dan een BX en ik voel me
er vele malen veiliger in. Ik zou geen BX meer willen. Ook daar kwamen onaangename onkosten
aan als je iets met de vering hebt, hydraulisch is prachtig maar oh wee als daar wat aan mankeert.
Geef mij maar wat degelijks. Ik prefereer Volvo's (jaren gereden) of mijn huidige W123.
Voel me daar veel veiliger in en ik moet er dagelijks mee de weg op.

Een T is daarbij vele malen mooier dan een BX vind ik.
Eric65
Junior Boarder
Junior Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1971
Automaat: Nee
LPG: Ja

Berichtdoor Snoekie » 15 sep 2011, 18:22

Hallo Eric,

Ik ben met je eens dat een W123 vele malen degelijker is dan een bx. je hoort het al als je de deur dichtgooit! Ik voel me ook zeker een stuk veiliger in de W123.

Toch was de bx altijd een prima auto, en dat veersysteem waar iedereen altijd zo bang voor is (was), dat werkte altijd prima! En als hij dan niet lekker meer veerde, grote waterpomptang pakken, nieuwe bolletjes erop draaien en... klaar!

Maar het feit dat ik nu geen bx(en) meer heb, maar een stel W123's, zegt al genoeg denk ik.... ;) toch komt dit nog het meest door sleutelgemak en onderdelenbeschikbaarheid.

Groeten, Frans
Snoekie

Berichtdoor Citrobenz » 21 sep 2011, 19:58

Hallo Frans,

Veel plezier met je benzen
Veel Mercedes rijders hebben ook wat met Franse auto's :P
En wat die vering van de BX betreft, het werkt inderdaad prima. Het is meer het onbekende dat men zegt dat het een probleem zou zijn.

En wat het verbruik betreft ben ik het ook met je eens, die benzen lussen het wel :laugh: Mijn 300D rijdt zo'n 1 : 11 terwijl mijn CX 2500D 1 : 16 rijdt :woohoo:

Is je forum naam nog een wens? Komt er ooit nog een Snoek (DS)
Groet,
Henk
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Snoekie » 23 sep 2011, 09:33

Dat is het dus inderdaad, angst voor het onbekende. meer niet!

Een DS is mooi maar als er weer een citroen terug komt, word het weer een BX of een CX! CX'-en, dat vind ik ook prachtige wagens, en daar word veel meer voor bewaard gelukkig.
Snoekie

Keer terug naar Even voorstellen