door MBvO » 25 sep 2011, 22:25
Als je 't in de achterbak zet wel ja... op zo'n vraag ga je nooit een eenduidig antwoord krijgen. 10W40 / 15W40, dat zegt niets, behalve dat de ene olie (de 15W) bij temperaturen lager dan bedrijfstemperatuur van de motor 'stroperiger' is dan de andere (de 10W). Beide zijn OK voor een W123 diesel met de huidige temperaturen. Als de temperaturen onder nul komen is een 10W40 meer aan te raden, want is 'dunner' dan de 15W en vloeit dus sneller door de motor bij de koude start.
Ik ben van mening dat als je gaat bijvullen, je dat beter met dezelfde olie (viscositeit EN merk) kunt doen. Bij het mixen van merken heb je een kleine kans dat de additieven (alle olien bevatten additieven) elkaar 'bijten' en dus je oliekwaliteit achteruit gaat. Alles wisselen met 1 olie en daarmee bijvullen indien nodig is sowieso beter.
En dan kun je nog beginnen over het mixen van minerale/ semi-syntetische / volsyntethische olie. Ik zou het allemaal niet mixen als het te voorkomen is. Maar het lijkt me beter om twee merken minerale olie te mixen dan een minerale en een half- of volsyntheet.
Een 15W40 is doorgaans een minerale olie en een 10W40 veelal een semi-syntheet, maar hier zullen wel uitzonderingen op zijn.
Ik heb onderweg bij een tankstation ook wel eens een liter olie van een ander merk gekocht om bij te vullen, als het moet, dan moet het. Als je in de middle of nowhere staat, is alle olie beter dan te weinig olie.