door The White Rider » 11 sep 2011, 08:30
Ik heb vorig jaar, na het lezen van die info over dat vervanggas, contact opgenomen met die man en dat gas er laten opzetten. Nu,1 zomer later, draait mijn compressor zwaar en lawaaierig. Ben opzoek gegaan naar de oorzaak, en die is de volgende:
- Er bestaat helemaal geen vervang-gas dat je compressor NIET kapot maakt. Ze trekken je R12 systeem leeg, maar krijgen nooit al de oude R12-olie eruit. Dan zetten ze er dat vervang-gas op, wat een ander soort olie bezit die niet goed mengt met je overschot aan R12-olie. Hierdoor gaat je compressor zwaar en lawaaierig draaien en uiteindelijk stuk. De eerste maanden werkt alles goed en denk je dat je 100 + euro's goed besteed waren, maar niets is minder waar.
- De enige manier is je compressor open vijzen (reviseren dus) en alle oude olie verwijderen. Dan gewoon het huidige airco-gas erop laten zetten en je hebt geen problemen meer. Je laat die oude compressor dan in 1 keer reviseren en neemt er een nieuwe droger bij.
-Het verhaal van "alle dichtingen moeten vervangen worden " is flauwe zever en geldklopperij. De dichtingen die je los hebt gedraaid voor het verwijderen van je compressor en droger vernieuw je uiteraard, de rest kan blijven zitten. Onder het mom van "ik reviseer m'n hele installatie" kan je je dichtingen wel allemaal vervangen natuurlijk. Is helemaal niet zo veel werk als iedereen beweert. Bij een W123 moet enkel het dashboardkastje eruit en de onderkant afdekking van de dash aan passagierzijde. Daar zit je verdamper naast je aanjager, deze heeft 2 dichtingen. Al de rest kan je bij van onder de motorkap.
Dit is wat ik geleerd heb uit heel mijn airco verhaal. Mijn compressor moet weg voor revisie en die 140 euro (dacht ik) voor dat vervang-gas had ik evengoed langs het raam kunnen weggooien, had net zo nuttig geweest.