[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Oliedruk : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 11:31

Oliedruk

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Oliedruk

Berichtdoor Reinout » 16 mei 2006, 12:07

Als ik tijdens lange ritten (na meer dan 1,5 uur) met warm weer de motor stationair laat draaien, gaat mijn oliedrukmeter gigantisch flikkeren. De druk blijft wel voldoende maar het metertje danst heen en weer.
Wie heeft hier ook last van?
Wie heeft er een idee wat het is? Ik rijd op 15W40, zou het kunnen dat het zo dun wordt dat de oliepomp zijn werk niet goed meer kan doen of zou het metertje kapot zijn?

Alvast bedankt,

Reinout
Reinout
 


Antwoord:Oliedruk

Berichtdoor janbenz1 » 16 mei 2006, 12:28

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij zit er een tandwielpomp in.
Als dit zo is heb je kans dat of de olie te dun wordt, of dat er slijtage in de pomp zit dat ie daardoor gaat slingeren.
Het kan zo zijn dat hij elke slag dan zichtbaar op de oliedruk meter registreerd.
Houdt dit wel in de gaten, wanneer dit erger wordt, en bij hoger toerental dit zich ook gaat voordoen kan dit wel erge gevolgen hebben.
Het is wel een wegvallen van de oliedruk, dus de smering heeft hier nadeel van.
Groet Jan.
janbenz1
 


Antwoord:Oliedruk

Berichtdoor MajikSimon » 16 mei 2006, 14:44

De motor heeft via een ketting een oliepomp in het carter.
Is het een benzine of een diesel? wat voor type?Wat is het bouwjaar? bij de W123 zijn alle oliedruk meters volgens mij nog mechanisch , bij de 190's en W124's zijn er ook oliedruk meters die met een soort drukvoeler/ zender werken.Die leiding kan ook nog lek gaan maar dan heb je geen probleem bij warmlopen.Dan zou het probleem er de hele tijd al zijn lijkt me.Idem dit bij een probleem bij de oliedrukzender.

Loopt de motor niet heet? geen olie bij koelwater en vice versa?( melkachtige olie)Geen koelwater verbruik?
Bij de W124 diesels ken ik dit verschijnsel, en vrij vaak berust het op een lekke koppakking.Dan is ie lek naar voren toe naar het compartiment van de ketting, waardoor de druk ineens wegvalt. Hoeft dus niet het geval te zijn, maar check je olie en koelvloeistof even .Voor hetzelfde geld zit het probleem toch bij de drukzender/ leiding.

Als je niets kunt vinden kun je altijd nog iets dikkere olie proberen 15w50 o.a bij karwei te koop deze blijft warm iets dikker.Maar ik dnek niet dat het aan de olie ligt als de motor goed is onderhouden/ regelmatige oliewissels heeft gehad

succes...<br><br>Bericht gewijzigd door: majiksimon, op: 2006/05/16 14:46
MajikSimon
 


Antwoord:Oliedruk

Berichtdoor Reinout » 16 mei 2006, 18:15

Het gaat om een 240D uit 1980,

Compressie laatst gemeten en nog prima, (22, 22, 20 en 24 bar). Olieverbruik 1l/1500km. De motor blijft prima op temperatuur, olie om de 10.000 veverst, 239000 op de teller.

Zou het kunnen zijn dat de pomp niet helemaal perfect meer is en pas bij hele dunne olie druk begint te verliezen?

Reinout
Reinout
 


Antwoord:Oliedruk

Berichtdoor MajikSimon » 16 mei 2006, 18:44

misschien gemiereneuk maar als er tussen aangrenzende cilinders 20 en 24 bar is...dan is dat verschil toch wel ietwat fors?

die ervaringen van lekke kopppakking stamt van 190's / W124's..daar weet ik zeker dat zo'n wisselende oliedruk een teken daarvan is.wellicht is dat bij 123's anders

olie en koelvloestof zien er perfect uit?Wanneer is je oliefilter voor het laatst gewisseld? en wat voor een zit erin? ik had bij een 190d een 0,65 bar lagere oliedruk bij fram filters...verder prima filters hoor...no offence

het zal vast wel kunnen dat pomp bij hogere temperaturen pas problemen veroozaakt maar ikzelf zoek het (eerst) bij simpeler dingen.Misschien verstopping die bij het filter zit?

ALs de motor warm is hoort de olie helemaal niet zo ontzettend dun te worden trouwens, ik zou beginnen met opnieuw olie ( 15 w50 proberen) en oliefilter ook te wisselen, helpt dat niet dan compressie nog eens meten.

Succes...
MajikSimon
 


Antwoord:Oliedruk

Berichtdoor Robert » 16 mei 2006, 22:34

Ik rij met een 300D en normaal staat mijn olie druk meter mooi stil (stationair bij warme motor, rond de 2 bar) maar toevallig, had ik op een warme dag (terug weg technischedag),ook dit probleem het wijzertje lijkt er wel uit te willen springen maar dit is maar 1 keer gebeurd, dus lijkt mij grote problemen(koppakking ed.) niet aan de orde, dan zou die het volgens mij altijd moeten hebben (toch ??) ik gebruik wel dunne olie (10W40) maar ik blijf hem inde gaten houden en als ik iets ontdek meld ik me weer !




Groet Robert

Robert
 


Antwoord:Oliedruk

Berichtdoor Reinout » 29 mei 2006, 12:35

Afgelopen weekend ben ik naar Parijs gereden, weer had ik last van een dansende oliemeter. Op de heenweg heb ik lange stukken 140 gereden, toen ik in Parijs aankwam ging de meter heel hard op en neer. Met 140 km/h is mijn olieverbruik 1 op 600, dus op de terugweg heb ik maar netjes 120 gereden. Dan duurt het langer voordat de meter begint te dansen en is het minder heftig. In het algemeen begint het na 2 uur rustig 120 rijden bij temp rond de 20 graden, als ik langere stukken langzamer rijd (file) neemt het dansen weer af.
In de winter heb ik nergens last van.

Heeft er nog iemand ideeen wat het zou kunnen zijn, en vooral: hoe gevaarlijk het is? Over 8 weken ga ik naar zuid frankrijk, daar is het helemaal warm! Het zou toch zonde zijn als ik m'n motor in de soep draai!

Reinout
Reinout
 


Antwoord:Oliedruk

Berichtdoor MajikSimon » 29 mei 2006, 15:01

die koppakking (lek richting ketting)wat ik noemde is dus reeds uitgesloten begrijp ik uit je verhaal?<br><br>Bericht gewijzigd door: majiksimon, op: 2006/05/29 15:05
MajikSimon
 


Antwoord:Oliedruk

Berichtdoor Reinout » 29 mei 2006, 17:44

majiksimon, ik had daar een beetje overheen gelezen, het zou inderdaad kunnen. Als het lekt naar het kettinghuis heeft het geen invloed op de compressie van de cylinders.
Als de koppakking naar voren lekt, stroomt de olie dan weer terug naar de carter? En zou het lek zo klein kunnen zijn dat de olie goed warm moet zijn om door het lek te kunnen? Hoe erg is het hiermee door te rijden, worden dit soort lekken snel groter? Want in pricipe haal ik wel nog de goede oliedruk (behalve als de druk sneller fluctueerd dan het metertje bij kan houden) de druk zakt niet tot onder de 1.5 bar.
Reinout
 


Antwoord:Oliedruk

Berichtdoor MajikSimon » 29 mei 2006, 17:56

tsja, zoals ik reeds zei ken ik het op en neer flakkeren van de oliedruk van 200D 190's en W124's (bij turkse garages in de buurt) doordat de oliedruk wegvalt kunnen de kleppen ook gaan tikken...omdat de olie binnen de motor blijft verbrand het niet.

ik WEET helemaal NIET ZEKER of dat bij de 123's ook net zo kan, maar ik moest eraan denken door het op en neer dansen van de oliedrukmeter...

Misschien weet Willem raad / kan uitsluitsel bieden, ik kan me haast niet voorstellen van niet:) Beste Willem; reageer aub ook op dit topic!!

want als het je koppakking is kan ik me voorstellen
dat het wel kwaad kan door wegzakken van de oliedruk heb je dan een matige smering met name bij de kleppen/ nokkenas...

Maar goed, even goed zit ik dik ernaast en is het iets anders, een foute oliedruk zender ofzo die gek gaan doen bij hogere temp.<br><br>Bericht gewijzigd door: majiksimon, op: 2006/05/29 17:57
MajikSimon
 


Antwoord:Oliedruk

Berichtdoor Reinout » 29 mei 2006, 18:26

Ik hoop dat je geen gelijk hebt, maar het zou zomaar kunnen.
Mijn kleppen tikken wel behoorlijk, ik ging er tot nu toe vanuit dat dat kwam omdat ik ze nog niet gesteld heb sinds ik hem heb gekocht (22000 km geleden), maar als ik jou verhaal lees zou het ook aan een lage oliedruk kunnen liggen. Als de motor harder moet werken tikken de kleppen harder, klopt dat of is het getik dan iets anders (drijfstanglagers ofzo)?
Reinout
 


Antwoord:Oliedruk

Berichtdoor janbenz1 » 29 mei 2006, 19:52

Hallo Reinout,
Volgens mij kun je het beste even de kop laten afpersen zodat je zeker bent dat je geen lekke koppakking hebt.
Heb je het koelvloeistof niveau wel gechekt?
Waneer je de dop van de radiateur draait, met draaiende motor borrelt de koelvloeistof dan ook?
Zo ja dan heb je een lekke kop naar binnen toe.
Ook zal er dan waarschijnlijk olie in je koelvloeistof komen.
Als dit allemaal goed is zou ik als eerste de kleppen gaan stellen!
Ze tikken behoorlijk zeg je zelf al, en het is al 22000 km geleden.
Dit moet toch zeker na 5 a 7,5 duizend km gedaan worden.
Dit zijn belangrijke zaken om de levensduur van je motor te verlengen.
Ververs hem eens en doe er in ieder geval 15w40 of in de zomermaanden 20w50 in.
Dit is iets dikker, maar in warmere landen geeft dit een betere smering.
Wat voor olie gebruik je? synthetisch, halsynthetisch, of minerale olie?
Als er altijd minerale olie in heeft gezeten, en je doet er nu een motor reinigende synthetische olie in, zal de beschermlaag in je motor oplossen, en geeft dit kans op verstopping van je olietoevoer boringen.
Daardoor valt dan ook de smering weg, met alle gevolgen van dien.
Mischien kun je de historie zover achterhalen wat er altijd in heeft gezeten, toch wel belagrijk.
Houd wel je oliepomp in de gaten, als deze wel versleten is kan dit erge gevolgen hebben.
Het is in ieder geval een goede zaak om ook de rotorkap, rotor, kabels, en bougies te vervangen, ben je hier in ieder geval zeker van.
Het is een heel verhaal, maar hiermee kun je bepaalde zaken stap voor stap uitsluiten en de oorzaak opsporen.
Succes Jan.

Bericht gewijzigd door: janbenz1, op: 2006/05/29 19:56<br><br>Bericht gewijzigd door: janbenz1, op: 2006/05/29 20:46
janbenz1
 


Antwoord:Oliedruk

Berichtdoor MajikSimon » 30 mei 2006, 21:27

Hi Reinout, ben je nog iets wijzer geworden, de olie en koelvloeistof zijn 100% OK? Kop nog laten afpersen om lekkage te controleren? andere ontwikkelingen?
laat maar weten aub
ben benieuwd<br><br>Bericht gewijzigd door: majiksimon, op: 2006/05/30 21:31
MajikSimon
 


Antwoord:Oliedruk

Berichtdoor Reinout » 30 mei 2006, 21:36

Koelvloeistof is okay, Olie is ook niet vertroebeld.
Ik dacht, het kan misschien ook aan slechte stationair loop liggen, dus ik heb net nieuwe verstuivers geinstalleerd. Maar nu begint m'n motor nog slechter te lopen. Het lijkt of hij stationair maar op drie poten loopt! Ik denk dat er maar eens iemand met verstand naar moet kijken.

Ik heb Wiebren een berichtje gestuurd of ik bij hem langs mag komen, ik denk dat hij me wel verder kan helpen, in ieder geval met kleppen stellen want dat kan ik ook (nog) niet. Hij heeft me op de technische dag ook goed geholpen.

Reinout
Reinout
 


Antwoord:Oliedruk

Berichtdoor MajikSimon » 30 mei 2006, 21:47

ok succes , als je nog even wil laten weten wat
het nou was,daar zou je mij in ieder geval erg mee helpen...groeten en tot ziens!
MajikSimon
 


Antwoord:Oliedruk

Berichtdoor janbenz1 » 30 mei 2006, 21:47

Dat is een strak plan.
Heb je het brandstof filter al eens vervangen?
Wiebren weet wel wat te doen.
We horen het wel.
Groet Jan.;)
janbenz1
 


Antwoord:Oliedruk

Berichtdoor MajikSimon » 30 mei 2006, 22:02

hier stond amateuristisch gelul van me
:)<br><br>Bericht gewijzigd door: majiksimon, op: 2006/05/30 23:50
MajikSimon
 


Antwoord:Oliedruk

Berichtdoor Reinout » 30 mei 2006, 22:47

Oliefilter wordt regelmatig vervangen, ik rijdt op deze bijna 7000 km.
Nieuwe verstuivers zijn afgeperst op 125 bar, misschien dat de pomp nu vervroegd moet worden om inspuiting goed te laten verlopen, de vorige stonden op 90 bar.

Nieuwe brandplaatjes en nieuwe verstuiverhouders. Ik moet morgen van AMsterdam naar Assen, ik post morgen wel even de ervaringen van de rit.

Brandstoffilter is wel eens vervangen, voorfilter (wat doorzichtig is) is regelmatig vervangen. Dan moet het hoofdfilter toch ook niet al te vervuild zijn.
Reinout
 


Antwoord:Oliedruk

Berichtdoor Govert » 30 mei 2006, 23:20

Voor Majiksimon: de W123 heeft geen oliedruksensor, maar gewoon een olieleiding die van het filterhuis naar het instrumentenpaneel loopt. In het instrumentenpaneel zit een oliedrukmeter.

Als ik een lange snelwegrit bij een benzinestation sta is de druk bij mij ook betrekkelijk laag (1,4 bar) en het meter is ook wat bewegelijker. Geen gigantisch flikkeren, maar langzame fluctuaties. Zolang de meter naar de drie gaat en daar blijft bij gas geven, vind ik het niet zo'n probleem.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:Oliedruk

Berichtdoor MajikSimon » 30 mei 2006, 23:48

ja je hebt gelijk , was het vergeten...zit achterop het instrumentenpaneel idd...sleuteltje 10, de leiding loopt vanaf het oliefilterhuis, nu herinner ik het me weer.

we weten het allemaal niet met zijn allen helaas.Jammer dat Willem deze thread nog niet gezien heeft<br><br>Bericht gewijzigd door: majiksimon, op: 2006/05/30 23:52
MajikSimon
 

Volgende

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten