[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Gasotronic LPG voor Diesels : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 12:45

Gasotronic LPG voor Diesels

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Gasotronic LPG voor Diesels

Berichtdoor jcruit » 20 mei 2006, 18:42

Ik werd getipt over het volgende systeem, wat ik jullie niet wil onthouden. LPG voor diesels!! Op de site wordt eea uitgelegd: http://www.gasotronic.nl.

Het is een systeem waar bij diesels ongeveer 25% gas wordt toegevoerd. Voordelen zijn een vollediger verbranding en daardoor zuiniger en meer vermogen. Lijkt me iets waar iedere W123-dieselrijder wel oren naar heeft. Systeem is gepatenteerd enzo, maar ik denk dat een willekeurig LPG systeem op een ouderwetse diesel hetzelfde effect heeft.

Wie wil het proberen?? Ik rij zelf wel op LPG, maar niet op diesel, dus ik kan geen proefkonijn zijn...
jcruit

Antwoord:Gasotronic LPG voor Diesels

Berichtdoor MarceldB » 20 mei 2006, 19:15

Dat is interessant!

Werkende url: www.gasotronic.nl (er stond een punt te veel.

Zal straks de eerste diesel met backfire geschiedenis gaan schrijven? :laugh:
MarceldB

Berichtdoor jcruit » 20 mei 2006, 19:30

Diesels met backfire!!! Als het aan jou ligt wel zeker!
jcruit

Berichtdoor janbenz1 » 27 mei 2006, 23:22

Ik vindt dit wel een intressant artikel.
Ik kan me voorstellen dat de verbranding beter zal worden, gas/luchtmengsel in cilinder, wordt samengeperst, compressie is veel hoger dan bij benzinemotoren, dan inspuiting van diesel wat een zelfontbranding geeft.
Door het gas/luchtmengsel wordt de explosie nog groter, wat meer kracht zal geven.
De temperatuur zal in de cilinder hoger komen te liggen door het gas/lucht mengsel wat ook de temperatuur op de uitlaatkleppen zal doen toenemen, of zie ik dit verkeerd?
Je hebt dan ook meer kans op verbrande uitlaatkleppen.:unsure:
De verbranding zal wel veel schoner zijn.
Heeft iemand hier al ervaring mee?, of een kennis die hiermee heeft geexperimenteert?
Ben benieuwd naar de ervaringen uit de praktijk.
Groet, Jan.
janbenz1

Berichtdoor MarceldB » 28 mei 2006, 10:16

MarceldB

Berichtdoor CeesH » 30 mei 2006, 09:53

CeesH

Berichtdoor janbenz1 » 30 mei 2006, 11:40

Hallo Cees,
Bedankt voor je uitleg, maar standtijd van de motorolie wat houd dat precies in? Bedoel je dat door een schonere verbranding de olie langer meegaat?

Ik weet wel dat het bij vrachtwagens en bussen wel wordt toegepast.
Maar voegt men dan LPG toe of aardgas?

Groet Jan.<br><br>Bericht gewijzigd door: janbenz1, op: 2006/05/30 11:42
janbenz1

Berichtdoor janbenz1 » 30 mei 2006, 19:38

Hallo Cees,

Ik hoorde vanmiddag een reportage op radio 1 over dit onderwerp.
Was erg intressant, en men had het over LPG.
Het scheel 15% in de brandstofkosten.
Het bedrijf gaat zich straks vestigen in zwolle, om daar deze apperatuur in te bouwen in vrachtwagens.
Ook kunnen ze zo de vrachtwagens die niet aan de euro 5 emissie eis voldoen upgraden, zodat ze wel aan deze eis voldoen.
Dit bespaart bedrijven een boel geld, want men hoeft dan niet direct nieuwe vrachtwagens aan te schaffen.
Ook scheelt dit in de maut kosten in Duitsland.
Dit is dus nog niet leverbaar voor de gewone auto's.
Komt misschien later nog wel.:)
Groet Jan.
janbenz1

Berichtdoor jcruit » 30 mei 2006, 19:55

Ik hoorde van iemand die het in zijn Mercedes bus heeft laten inbouwen, en beviel erg goed. De vermogenstoename schijnt enorm te zijn...

Lijkt me leuk om eens in een 200 of 240D in te bouwen.

Het lijkt mij dat de LPG voornamelijk dient een volledige verbranding te krijgen, en dat de extra thermische belasting daardoor wel mee valt.

Schoner, zuiniger en krachtiger dus! Ik ben trouwens van mening dat het niet perse door dat bedrijf ingebouwt hoeft te worden, maar dat ierdere willekeurige gasinstallatie voor benzinemotoren hetzelfde truukje kan!
jcruit

Berichtdoor janbenz1 » 30 mei 2006, 21:40

Ja dat is mischien wel zo, maar volgens die persoon op de radio wordt het gas/lucht mengsel onder druk in de cilinders gebracht.
Maar dat kan natuurlijk ook dmv. een turbo zijn.

Waarschijnlijk kun je de LPG gewoon toevoeren door de aansluiting op de luchtinlaat aan te sluiten.
Maar dan weet ik niet hoe de mengverhouding moet zijn.
Het lijkt mij inderdaad ook leuk om eens uit te testen.
Wie weet kom ik nog eens aan het geluk.

Heeft die kennis van je ook verteld hoe het is ingebouwd? of heeft hij hier foto's van gemaakt?
Zou handig zijn.
Groet Jan.
janbenz1

Berichtdoor jcruit » 30 mei 2006, 22:51

Helaas geen foto's, maar op dee Gasotronic site staat eea uitgelegd en geilustreerd. De mengverhouding is gewoon een kwestie van testen, dat heeft die Mercedes bus met gasotronic ook moeten doen. Gewoon een tank met een verdamper monteren, en een gasmengstuk dat op de luchtinlaat past. Lijkt me niet zo'n groot probleem. Wil best eens meedenken / knutselen!
jcruit

Berichtdoor BenzBaas » 31 mei 2006, 12:26

Als we gaan experimenteren dan ben ik ook heel nieuwsgierig. Het enige nadeel op voorhand lijkt mij die verdraaide LPGtank...
Kun je straks op PPO en LPG als de brandweer naar ZuidFrankrijk B)
Is er werkelijk niemand op het hele www die hier allang mee rondrijdt?

LINKJE NAAR RADIO1-UITZENDING http://1opdemiddag.kro.nl/2006_natuur_e ... motor.aspx<br><br>Bericht gewijzigd door: BenzBaas, op: 2006/05/31 12:32
BenzBaas

Berichtdoor MarceldB » 31 mei 2006, 13:24

MarceldB

Berichtdoor jcruit » 31 mei 2006, 16:13

Oke BenzBaas, stel jij je 300TD ter beschikking?? Ringtankje achterin, gebruikte installatie op de kop tikken! Ik wil wel meedenken, meehelpen en zelfs een paar dagen mijn garage ter beschikking stellen...
jcruit

Berichtdoor MarceldB » 31 mei 2006, 17:15

Gasotronic heeft het volgens mij over de transportsector, dus grootverbrukers.
MarceldB

Berichtdoor Wiebren240D » 31 mei 2006, 17:21

hallo jongens moet je dit eens lezen lijkt mij wel wat
heb nog wel ergens een gas instalattie liggen nu nog een gas mengstuk op de lucht inlaat en met de regel schroev kan je toch zo stellen zo je wilt

groeten wiebren nieuwenhuis

http://www.transport-online.nl/transpor ... p?news=537<br><br>Bericht gewijzigd door: wiebren240d, op: 2006/05/31 17:33
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor janbenz1 » 31 mei 2006, 17:35

Dat klopt, ze hebben het inderdaad over grootverbruikers.

Dit omdat de kosten voor ombouw nogal hoog zijn.
De besparing is 15% op het normale verbruik,daarbij komt de euro 5 emissie classeficering i.p.v. euro 4, maakt het aantrekkelijker omdat je dan extra op de duitse tol, de "maut" bespaart.
Dit gaat nl. op motor classeficering euro 4 of euro 5 motoren.
Als je dit bij elkaar opteld en 15% brandstofbesparing op 1000 liter per week telt dit snel op.:woohoo:

Stel dan kom jij met een brandstof verbruik van 30 liter per week, en je zou dan 15% beparen op je brandstof verbruik, dat = 4,5 liter = €4,50 x 52 = €234,00 per jaar.:unsure:

Een gasintallatie kost gauw €1100,00 / €234,00 = 4,7 jaar.

Dus als je 18720 km / jaar rijdt heb je de installatie in 4,7 jaar terug verdient.
De meesten van ons zullen misschien hooguit 8 a 9 duizend kilometers per jaar maken, dan duurt het 9,2 jaar voordat dit terug is verdient.:blink:

Lijkt me dus niet echt rendabel voor de kleine man.
Maar het principe is d'r echt niet minder leuk om.
Groet Jan.
;)
janbenz1

Berichtdoor jcruit » 31 mei 2006, 18:44

Ik heb ook even gerekend, en daarbij de volgende aannames gedaan:

Verbuik standaard diesel: 1 op 12
Literprijs diesel: 1,07 EUR
Literprijs LPG: 0,50 EUR
KM / jaar: 20.000 (dat rij ikzelf ongeveer)
Hogere efficientie Gasotronic: 15%

Bij gewone diesel betaal je dan jaarlijks 20.000 / 12 * 1,07 = 1783 EUR brandstof

Bij gasotronic is dat 20.000 / (12 x 1,15) = 1450 liter per jaar, waarvan 25% goedkopere LPG is, en 75% diesel, totaal dus 1450 * 25% * 0,5 + 1450 * 75% * 1,07 = 1344 EUR.

Voordeel per jaar is dus 439 EURO. Voor 10.000 km is het de helft. Bijkomend voordeel is de vermogenswinst en schonere verbranding.

Deze getallen zijn natuurlijk totaal niet onderbouwd, en betekenen helemaal niets!!!!! Met een beetje pech loopt je motor na 5.000 km in de soep, en kost het alleen maar geld!!!! Maar, het lijkt me een leuk experiment, en ik denk dat het best voordeel biedt.

Wie durft?!

Ik heb die berekening trouwens in Excel, dus als iemand eens wat andere getallen in wil klokken...
jcruit

Berichtdoor Pieter » 31 mei 2006, 22:38

:huh: ligt het aan mij, of zie ik nu nergens quanta kosta, zo'n installatie? :)

ik ga er voorlopig niet aan beginnen, hoewel onze 200D uitermate geschikt is. misschien over een jaar, als ik in Frankrijk ga wonen.
Pieter

Berichtdoor jcruit » 01 jun 2006, 07:45

jcruit

Volgende

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto