door janbenz1 » 29 mei 2006, 19:52
Hallo Reinout,
Volgens mij kun je het beste even de kop laten afpersen zodat je zeker bent dat je geen lekke koppakking hebt.
Heb je het koelvloeistof niveau wel gechekt?
Waneer je de dop van de radiateur draait, met draaiende motor borrelt de koelvloeistof dan ook?
Zo ja dan heb je een lekke kop naar binnen toe.
Ook zal er dan waarschijnlijk olie in je koelvloeistof komen.
Als dit allemaal goed is zou ik als eerste de kleppen gaan stellen!
Ze tikken behoorlijk zeg je zelf al, en het is al 22000 km geleden.
Dit moet toch zeker na 5 a 7,5 duizend km gedaan worden.
Dit zijn belangrijke zaken om de levensduur van je motor te verlengen.
Ververs hem eens en doe er in ieder geval 15w40 of in de zomermaanden 20w50 in.
Dit is iets dikker, maar in warmere landen geeft dit een betere smering.
Wat voor olie gebruik je? synthetisch, halsynthetisch, of minerale olie?
Als er altijd minerale olie in heeft gezeten, en je doet er nu een motor reinigende synthetische olie in, zal de beschermlaag in je motor oplossen, en geeft dit kans op verstopping van je olietoevoer boringen.
Daardoor valt dan ook de smering weg, met alle gevolgen van dien.
Mischien kun je de historie zover achterhalen wat er altijd in heeft gezeten, toch wel belagrijk.
Houd wel je oliepomp in de gaten, als deze wel versleten is kan dit erge gevolgen hebben.
Het is in ieder geval een goede zaak om ook de rotorkap, rotor, kabels, en bougies te vervangen, ben je hier in ieder geval zeker van.
Het is een heel verhaal, maar hiermee kun je bepaalde zaken stap voor stap uitsluiten en de oorzaak opsporen.
Succes Jan.
Bericht gewijzigd door: janbenz1, op: 2006/05/29 19:56<br><br>Bericht gewijzigd door: janbenz1, op: 2006/05/29 20:46