[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
APK regime veranderingen : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 13:33

APK regime veranderingen

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

APK regime veranderingen

Berichtdoor MarceldB » 29 mei 2006, 22:28

Van de Fehac website:

Er komen bij het FEHAC secretariaat veel vragen binnen over de ophanden zijnde veranderingen van het APK regime voor oldtimers. Daarom hieronder puntsgewijs de up-to-date informatie die antwoord kan geven op een aantal veel gestelde vragen.
Er is overeenkomst over een lichter APK-regime voor klassiekers. Voertuigen van vóór 1960 hoeven na het van kracht worden van de nieuwe wetgeving niet meer APK gekeurd te worden. Voertuigen ouder dan 30 jaar, maar van ná 1960, moeten vanaf dat moment nog maar eens inde twee jaar gekeurd te worden.
Waarschijnlijk gaat deze regeling ongeveer midden 2006 op z'n vroegst in.
Hiervoor is een wetswijziging nodig, aan die wetswijziging wordt nu door de experts gewerkt.
Zodra deze wetswijziging aangenomen is, en feitelijk van kracht wordt, zal dat in de Staatscourant gepubliceerd worden.
Tot dat moment moet u nog gewoon aan uw APK verplichting voldoen. Dus, ofwel op tijd keuren, ofwel schorsen. (de kans op een ambtshalve boete als na steekproef blijkt dat u niet aan uw voertuig verplichtingen hebt voldaan wordt steeds groter).
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft de op handen zijnde veranderingen zelf inmiddels al naar buiten gebracht als een stap in de goede richting om de administratieve lasten voor de burger te verlagen. Een goed teken.
De genoemde veranderingen zijn in lijn met wat – en het uiterste dat – de Europese wetgeving toestaat. Het ‘EU-minimum’ is dat ieder voertuig van na 1960 tenminste één maal per 2 jaar gekeurd dient te worden.
Het nieuwe regime past uitstekend bij het gemakkelijke leven, de lage jaarkilometrages, de liefdevolle verzorging, de goede staat van onderhoud enz. van de gemiddelde klassieker. Een gegeven dat zich ook laat vertalen in zeer lage verzekeringspremies. Ook past het nieuwe regime goed bij het sterk veranderde karakter van de APK zelf, ooit gestart als veiligheids keuring (toen zeer nodig en nuttig) en bedoeld om een minimum onderhoudsniveau af te dwingen, is het nu vooral een milieu keuring. Grosso modo kan gesteld worden dat die milieu eisen niet gelden voor klassiekers.
Ook, of misschien wel juíst, na het ingaan van de nieuwe regeling bent en blijft u zelf verantwoordelijk voor de veilige technische staat van uw voertuig.
Doorgaans wagen ook de experts zich niet aan schatting wat de verkeersveiligheidsbijdrage van de APK heden ten dage is, (de schattingen liggen tussen de 0 en 0,8%). Een APK keuring is een momentopname. Uw eigen verantwoordelijkheid geldt echter 365 dagen per jaar! (in sommige jaren zelfs 366 dagen)

Kortom, ook wij wachten vol spanning af, als er nieuws is zult u dat zo spoedig mogelijk van ons vernemen, en tot dat moment moet u nog gewoon aan uw voertuigverplichtingen, inclusief APK, blijven voldoen.

Dit gaat steeds meer ook voor de W123 van toepassing worden. De eerste W123's zijn al 30 jaar oud.
MarceldB

Antwoord:APK regime veranderingen

Berichtdoor Lode » 29 mei 2006, 22:55

Ik meende dat het kabinet nu naar eens in de 2 jaar voor alle auto's wilde.
Lode

Berichtdoor mdeijkers » 31 mei 2006, 00:44

ik denk dat menig oldtimer beter onderhouden wordt door liefhebbers dan mensen die een nieuwe wagen ofzo rijden!!!!!!!!! dus deze oldtimers zijn vaak in goede staat en conditie! ik zou het wel fijn vinden om maar 1x in de 2 jaar te keuren en hopelijk gaat dit in want de mijne wordt dit jaar alweer 29 :)
mdeijkers

Berichtdoor Rob Holewijn » 31 mei 2006, 14:42

Daar zeg je wat voor de echte liefhebbers. Maar er rijden er zoveel rond, die het alleen doen voor de belasting vrijstelling. Dit kun je dan zien aan de APK. las er maar een stuk op als i er maar weer door komt en voor zo weinig mogelijk geld. Gaat het te veel kosten wordt i naan de kant geschopt en wordt er een ander gbakje gekocht met nog een jaar APK. Na een jaar zien ze wel weer.
De echte liefhebber zal zijn auto tot in de puntjes voor elkaar hebben of maken.
Als de APK naar 2 jaar gaat en dat komt er wel door zijn deze mensen een gevaar voor zichzelf en anderen.
Rob Holewijn

Berichtdoor nico » 31 mei 2006, 15:19

he he dat bedoel ik nou:woohoo:
je kunt ze er op alle forums al tussen uit halen:S
nico

Berichtdoor jodehelle » 31 mei 2006, 18:53

ik ben het helemaal met rob en nico eens . als je kijkt wat hier bij mij in de buurt rond rijdt. om te huilen gewoon ik maar altijd mijn wagen netjes houden bij mij 2 straten verder staan 2 280 als je met de deur gooit vallen ze aan de andere kant eruit hier zou beter op gecontroleerd moeten worden. ik hoor ze altijd maar zeggen lekker goedkoop zo'n oude bak perdon ik ben toch per maand genoeg kwijt
jodehelle

Berichtdoor Wiebren240D » 31 mei 2006, 19:18

hallo jongens

het is zo er zullen altijd mensen zijn die denken ik rij lekker goed koop maar als je dat wilt koop dan een Daihatsu Charde Diesel dan rij je goedkoop maar een oude Mercedes die altijd buiten op straat staat moet je echt goed onderhouden wil je hem houden en anders gaat ie hard van je af denk er maar om en al komt er een 2 jaarlijkse keuring ik zet mijn auto elk half jaar op de brug om te zien hoe hij er aan toe is en dat zal dan straks om de 2 jaar worden ik niet maar er zijn er gonoeg die het wel doen

groeten wiebren nieuwenhuis ut Snits
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor janbenz1 » 31 mei 2006, 21:39

Het is op het moment echt erg wat je ziet rijden.
Wel heel veel W123, maar ook veel slecht onderhouden.

Maar de echte liefhebbers hebben er verder geen moeite mee om ieder jaar voor de keuring te gaan.
Immers is je auto toch op en top onderhouden!:P

Degene die graag goedkoop wil rijden koopt vaak toch niet de beste oldtimers.(kost te veel)
Dus het betere werk is voor de echte liefhebbers, die ze wel in conditie houden.

Laat de centenlovers maar de boetes oplopen, voor de mankementen waar ze mee rond rijden.
En de brandstof kosten kan hun ook nog wel eens tegenvallen.:sick:

We zullen zien wie de langste adem heeft.
Groetnis fan Jan.
janbenz1

Berichtdoor vulture » 31 mei 2006, 22:12

Keuring, nee geen probleem mee hoor!! elk lampje wat niet funtioneerd elk rammeltje wat ik hoor irriteerd mij mateloos, dus wordt diezelfde dag nog onderzocht en hersteld.

Mensen die ik spreek hebben het altijd over het feit dat ik zo goedkoop rij qua wegenbelasting, ze vergeten altijd wel dat je rondrijd in een auto van 29 jaar oud en die wat onderhoud betreft gemiddeld meer kost als menige auto.
De Seat marbella van mijn vrouw is vele malen goedkoper, maar ja.....dat is ook niet echt een auto :evil:
vulture

Berichtdoor Rob Holewijn » 01 jun 2006, 15:17

Mannen, we hebben één troost alle rommel dat niet goed wordt onderhouden is over een aantal jaren vanzelf verdwenen. en ik denk dat dit nog sneller met de 123 gaat dan met de 114/115.
De echte liefhebbers blijven van zelf over.
Wat het bel. vrijrijden betreft, ik vraag mij af hoe lang die nog gaat duren. De 190 is binnenkort ook al bel vrij. Zeg nu eerlijk wat is daar nu voor klasieks aan. Niets!!!!!!!!!!!!!!!.
Rob Holewijn

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto