door Wijdewijs » 11 okt 2011, 23:50
Beste forumleden, mijn 1981 Mercedes 200 diesel met zo'n 320.000 km (zou nog wel correct kunnen zijn ook, ik ben sinds een jaar eigenaar) rijdt fantastisch maar lijkt de laatste maanden steeds meer te roken uit de uitlaat. Rook is middelgrijs van kleur en ruikt uiteraard erg naar dieseldamp. Vooral zichtbaar bij koude motor en bij optrekken, dat laatste overdag niet zozeer, maar in het donker duidelijk zichtbaar in komplampen achterliggers. Als ik op de snelweg met 110 km op de snelheidsmeter het schuifdak openzet, ruik ik licht de diesellucht. Ik heb al een dieselreiniger in de tank gekieperd maar het helpt niet veel. Auto start met koude motor normaal na voorgloeien, loopt wel eerste 10 seconden wat schudderig stationair. Verbruik diesel ca 1:13, veel snelweg. Geen olieverbruik, wel klein koelvloeistofverbuik, maar geen rommel in de motorolie. Oliedrukmeter geeft onder last maximale druk aan, bij stationair draaien met warme motor na snelwegrit (110 km/u gemiddeld) iets boven de 1 bar (ongeveer 1,1). Kan iemand hier iets over zeggen? Hartelijke groet, Wijdewijs.