Helemaal top allen! Het blijft een complex verhaal met zoveel verschillende versies mb's.
Een vacuumdiafragma voor een verdeler met twee vacuumaansluitingen:
dat er zeker ook sprake is van verlating door thermoventielen(36 en 37) immers dat is het slangetje dat bij mij wit is (aan de verlatingskant van het diafragma).
Hoe exact de A en B lijnen bij mij zijn aangesloten weet ik niet, maar onderstaand (280CE) onderbouwt drieskens thermo redenering. (ik zie wel de beide slangetjes naar de carburateur lopen...)
Deze tek. is helaas van een injectie versie, maar bij mij (carb) dus vermoedelijk gedeeltelijk ook (zonder in ieder geval slang naar en nummer6):
Duidelijk is voor mij nu ook dat verlating ontworpen is voor koude, dus rijke mensels (warm is benzine beter verdampt/gemixt)... door de verlating zouden er nog net wat meer dampdruppeltjes in de lucht kunnen oplossen?
Dan de vervroeging, bij mij het rode slangetje. Hier moet ik dus oppassen met wat ik zeg want er is nog een veel grotere beinvloeder, onderin de verdeler zit nog de mechanische vervroeger. Deze mechanische doet het puur en alleen op toeren: meer toeren->meer vervroeging (de bekende toeren/vervroeging grafieken).
Dat er vervroegd ontstoken moet worden bij hoge toeren, begrijp ik
Maar wanneer nou dat vacuumvervroegen het doet?
Vacuumvervroeging bij veel belasting niet, wel bij veel motor vacuum trekkend bij de gasklep, weer niet bij stationair. Het is het finetunen van je ontstekingstijd... ik denk dat dat boekje (helaas nu niet op e-bay) van de carborateur een hoop uitlegt... als je gas geeft zegt drieskens
Bob beredeneert logisch, maar juist andersom: als je gasklep dicht is...
maar het boekje zegt weer dat je het vervroegvacuum pas bij 3000 toeren kan checken...
wie helpt ons uit de brand?