[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
T200 hydr, perikelen : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 00:41

T200 hydr, perikelen

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

T200 hydr, perikelen

Berichtdoor GuusT » 17 aug 2011, 13:10

Geachte mede forummers.

Mijn probleem , heb dus een T200 met hydropneumatische vering enne die werkt in het geheel niet.
Beetje stom maar toen ik de auto kocht heb ik daar niet op gelet en pas hier thuis zag ik dat hij wat "hing ".
Nadere inspectie leverde het volgende op , Hydr, reservoir op een klein laagje na leeg.
Vullen dus en zien waar het lekt , maarrrrrrrrrrr , hij ligt op z'n reet en [ hier ergens gelezen ] de kans is groot dat dus de hydr, elementen naar z'n grootje zijn.
Verder die pomp natuurlijk ook zinder olie gedraaid dus is het maar de vraag wat ik nog meer aantref.

3 vragen .

1... welke olie [ lhm ?] mag en kan er in , enne ja ik weet het , bij de dealer a raison van 23 p.ltr.
Kroon levert het ook , iets goedkoper , maar wat is er tegen Citroen LHM want volgens een garage hier is dat ook mogelijk.

2...Eventuele revisie van de veerpoten , is dat mogelijk , zijn daar setjes voor of moet ik op zoek naar een nieuw set pootjes.

3...iemand ervaring met ombouwen naar conventionele vering/schokdemping.
Las ergens iets over Ford Granada schokdempers maar iemand die dit gedaan heeft of weet dat het ook inderdaad mogelijk is .

En nu niet zeggen gebruik de zoekfunctie , alles al gelezen [ 3 uurtjes bezig geweest ]maar nergens echt een eenduidig antwoord op alle drie mijn vragen.
Dus niet van : ik heb gehoord ..................maar ik WEET hahahahah.
Overigens is ombouwen mijn eerste keus , ik kan alles maken en construeren, kan lassen .draaien en elke metaal bewerking uitvoeren dus mogelijkheden zat.
Ok ben benieuwd en als bv ombouw mogelijk is dan is dit misschien wel voor meer mensen van belang aangezien we niet allemaal 2000 euro op de plank hebben liggen en dat kost alles nieuw toch wel.

GuusT
GuusT
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 200T
Bouwjaar: 1971
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Re: T200 hydr, perikelen

Berichtdoor Brijn » 17 aug 2011, 13:21

Doe er eerst eens olie in, en kijk of ie dan netjes omhoog komt, en kan je gaan controleren waar hij die olie dan zou verliezen, misschien is er weinig of niets aan de hand, je weet maar nooit. De olie voor Citroens is wat dunner dan Mercedes olie 18 tegen 22 geloof ik. Ik heb geen idee hoe schadelijk dat zou zijn, maar gezien het feit dat het systeem bedoeld is om onder vervuilde omstandigheden te werken zou het TIJDELIJK geen kwaad kunnen, en bovendien is die Citroenolie echt zoveel goedkoper?

Voor wat betreft revisie van de poten en ombouw naar "conventioneel": er wordt eindeloos over geluld maar ik heb het nog niemand zien doen. Ik houdt mijn mantra vol: als het eenmaal goed werkt is het een zeer betrouwbaar en confortabel systeem dat dertig jaar lang zonder onderhoud zijn gang gaat. Gebruikte onderdelen zijn redelijk goed en ook goedkoop te vinden. Facit: geen paniek en eerst eens de goede diagnose stellen.
Brijn
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
LPG: Nee

Berichtdoor Trouwkoets » 17 aug 2011, 14:02

Guus,
Ik heb te lang over mijn antwoord gedaan, dus Bert is me voor.
1- Ik weet niet beter dan dat je de vloeistof van MB of Kroon moet gebruiken. Ik denk dat het systeem ook werkt met water of kamelenspuug, voor even..
2- Vul het systeem en kijk wat er gebeurt. Als de pomp het nog doet (kans is groot dat jij kaduuk is) dan komt er druk in het systeem. Als hij gaat lekken dan zie je vanzelf waar. De kans is overigens groot dat er in het systeem tussen hoogteregelaar (zit voor je brandstoftank midden onder de auto) en veerpoten nog druk staat. Als daar geen druk staat, en je auto heeft de standaard veren, dan hangt de auto achter echt helemaal op de grond en kan je nauwelijks rijden. Een veerpoot is lek of niet lek. Tot voor kort dachten we dat revisie van een veerpoot niet mogelijk was, maar recent heeft iemand zijn veerpoten laten reviseren in Hongarije. Zoek even op het forum.
3- Daar heb ik geen info over. Ik heb het 1 keer gezien en het ziet niet uit, en je hebt een T zonder ballen....

Als er nog een beetje vloeistof in het reservoir zit dan is het best mogelijk dat de pomp niet droog heeft gestaan, en het gewoon nog doet.
Redenen dat het systeem (bijna) leeg is:
- lek in het systeem. dat kan overal zitten, maar mijn ervaring is dat de hoogteregelaar vaak gaat lekken, maar ook dat de aansluiting van de retourleiding op het voorraadvat niet dicht is. Dit kan worden veroorzaakt door een verstopt/dichtgeslagen filter (zit in het voorraadvat) en/of het rubbertje zit scheef of is uitgedroogd. Kost een paar euro om te vervangen
- De slang naar de pomp (lagedruk) is vaak verdroogd

Het kan zijn dat één of beide achterveren zijn gebroken. In dat geval is de druk in het hydraulische systeem veel hoger, en dat maakt de kans op lekkages groter. Bovendien wordt er dan veel olie in de bollen gepompt, waardoor de stand in het vat lager wordt. Bij mij daalde het niveau bij volle belading wel een centimeter of 7. Als Bovendien de bollen lek zijn komen de bollen vol met olie te staan, wat ook weer een paar cm hoogte in je vat betekent.

Mijn advies:
- Vul het systeem, start de motor en kijk wat er gebeurd. Als je lekkage ziet, probeer te achterhalen waar het vandaan komt. Als je geen lekkage en de auto komt horizontaal: Mooi eerste stap volbracht.
- Als de auto niet omhoog komt moet je onder de auto duiken en de hevelstang van de hoogteregelaar losmaken. Met draaiende motor met de hand de hevel aan de hoogteregelaar bedienen en kijken of de wagenhoogte achter verandert. (je bedient hiermee het ventiel in de hoogteregelaar die de druk richting veerbollen/veerpoten regelt). Maak het niet te gek, anders sloop je alsnog het systeem. Als er niets gebeurd dan kan het zijn dat de pomp geen druk levert, of dat de regelaar kapot is. Als er wel iets gebeurd dan functioneren pomp en hoogteregelaar, en zal je dus moeten acherhalen waarom het alleen werkt op handbediening. Meestal zit de verbinding tussen stabilisatorstang en hevelstang los, maar het kan ook zijn dat er aan de lengte van de hevelstang is geknutseld. Dan heb je de WIS CD nodig voor verdere oplossing van het probleem. Heb je die niet, koop heb dan
- Als alles functioneert naar behoren: Leg minimaal 150 kg achter in je auto en laat de auto een minuut draaien met verhoogd stationair toerental. Dit zal het systeem ontluchten
- Controleer of de auto gedurende een nacht stilstand op hoogte blijft. Als hij zakt is het overdrukventiel in de hoogteregelaar lek, of lekt de hoogteregelaar zelf. Niet erg, daar kan je mee rijden tot dat het te erg wordt en de hoogteregelaar tijdens het rijden permanent staat te regelen (vrij hard ruizend geluid). Een goed werkend systeem blijft eindeloos op hoogte, ook na een vakantei van 4 weken

Veerbollen zijn verslijtonderdelen. Een lekke veerbol is vij eenvoudig te herkennen. Rijd eens met iets te hoge snelheid over een 50 of 60 km verkeersdrempel. Met een goed verende T kan je er snoeihard overheen. Met 1 of 2 kapotte veerbollen wordt de achterkant gelanceerd.

Als je gaat klussen aan de hydrauliek: zorg ervoor dat de auto aan de achterkant niet helemaal wegzakt, want dat kan de veerpoten beschadigen. Dus opbokken.

Succes, Caspar
Trouwkoets

Berichtdoor GuusT » 23 aug 2011, 22:26

Bedankt voor jullie reactie , sorry voor het late reageren maar net 2 weken in Maastricht gezeten en geen internet daar.
Wel gisteren even de tijd gehad om eens goed onder de auto te kijken en wat schets mijn verbazing , standaard schokdempers en afgeknipte , gebroken hydr leidingen.
Had dus vier liter olie gekocht en dat in het reservoir gegooid , voor alle zekerheid ergens op een afgelegen parkeerplaats en ja hoor met stromen onder de auto vandaan.
Zoals gezegd , alles van de leidingen onder/achter is gewoon afgeknipt of weg gebroken, de vorige eigenaar heeft dus heel slim het hele zooitje uitgeschakeld en er normale schokdempers in gezet.

Zo te zien hebben die dezelfde bevestiging als die van een 126 en zal waarschijnlijk alleen de lengte wat anders zijn.

Komt mijn vierde vraagje , weet iemand de diameter van de veren achter eventueel ook de hoogte al of niet ingeveerd.

Mijn idee : achterveren vervangen voor zwaardere , schokdempers eventueel ook aan passen en klaar is klara.

Heb hier nog een set veren liggen van een 126 en ook de schokdempers en zo op het oog lijkt het mij een klusje van niks.
Het originele systeem weer compleet maken zal waarschijnlijk wel stukken meer werk en kosten met zich mee brengen.

Als er niets in de auto ligt dan staat de auto redelijk recht en werken de dempers ook goed , kan hem inveren en het dempt en veert als een normale auto.
Dus moet het volgens mij wel op deze manier op te lossen zijn zonder dat ik gelijk mijn portemonnee heel ver open hoeft te doen.

GuusT
GuusT
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Maikel » 23 aug 2011, 22:49

hoi Guus,

ik vraag me het af of het goed komt om de fabrieksuitrusting te vervangen door 'gewone' dempers/veren. Een T modell heeft een heel ander rijgedrag dan een sedan , ik zou proberen de eigenaar te vragen of hij de hydr.dempers nog heeft, zitten er nog veerbollen onder ?
Als de pomp nog op de motor zit is het misschien alleen de leidingen vernieuwen en je hebt een gave niveau regeling weer terug.
Misschien heeft de vorige eigenaar alles afgeknipt omdat de wagen begon te stuiteren, wat duidt op versleten veerbollen. Die zijn in Duitsland € 90/100,- p.s. Lees even het stukje van het forumlid wat in Hongarije de dempers heeft laten reviseren a €150,- ps. Nog veel geld of je koopt een paar gebruikte ? Probeer hem weer aan de praat te krijgen, mijn idee. ;) Ook beter als je hem ooit weer wilt verkopen.

gr
Maikel
Sitzbank raus.......Laderaum noch größer !!!
Maikel
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Bouwjaar: 1982

Berichtdoor The White Rider » 24 aug 2011, 09:18

Ben er zeker van dat je dat rijgedrag wel ok krijgt hoor. ;) Als je wil blijven rijden met gewone schokdempers, dan heb je stijvere veren nodig dan die wat eronder zitten als je niveau-regeling hebt.
Neem daarvoor eens contact op met forumlid Hanco (wwww123). Hij heeft een topic over veren hier:
Ben er zeker van dat achterveren van een sedan perfect passen, het is enkel een kwestie van uitzoeken welke sterkte je nodig hebt. Er zitten namelijk gradaties in en ik schat dat je 1 of 2 gradaties stijvere exemplaren nodig hebt voor je T. Dit combineer je dan met een degelijke schokdemper.

Succes ermee!
The White Rider

Berichtdoor Quinten » 24 aug 2011, 10:41

Ik kocht mijn W124 230TE met versleten veerbollen (hij stuiterde achter als een DTM wagen) ik heb nieuwe veerbollen voor 80 e per stuk gekocht en uit voorzorg nieuwe leidingen bij de mb dealer (samen 28 euro) dus alles incl 190 euro en een dag (vies) werk.

De veerbollen heten eigenlijk drukaccumulator
http://www.hap-automaterialen.nl/contact.php
Quinten

Berichtdoor Trouwkoets » 24 aug 2011, 11:14

Guus heeft een iets forsere klus als hij de niveauregeling wil herstellen: Nieuwe veerpoten, bollen, leidingen, mogelijke revisie hoogteregelaar, revisie pomp, mogelijk andere veren. Ik schat samen € 1.000,- en een volle dag klussen.
Maar volgens mij heeft Guus al besloten dat het een conventionele opstelling wordt.

Caspar
Trouwkoets

Berichtdoor wwwW123 » 24 aug 2011, 11:27

ik adviseer mensen met een T ook altijd eerst om te kijken of ze het systeem nog kunnen redden. heb zelf ook een T met een nog werkend systeem en vind het simpelweg een leuk systeem en het werkt ook goed in de praktijk met lading. toch heb ik al verschillende mensen gehad met storingen, die toch wilden ombouwen naar normale vering. afh. van de meest gebruikte lading qua gewicht lever ik dan veren. als je complete systeem van motorpomp naar niveaupoten en gasbollen enz. kapot/defect/weg is, wordt het een duur grapje, ook al gebruik je allemaal oude onderdelen. nieuw is onbetaalbaar. maar nogmaals; als je bijv. slechts alleen de niveaupoten moet omzetten dan kun je het zeker wel overwegen.
de afstand voor de schokdemper is bij een T ook korter dan bij een sedan. je moet dus bij ombouw in ieder geval niet te korte en zeker niet te slappe veren hebben.
als je de oude W126 veren wilt gebruiken, dan check eerst eens of ze niet roestig zijn onderaan, want anders moet je de klus dadelijk 2x doen. tevens komt de wagen onbelast wel hoog met veren van de s klasse.

overigens heb ik ook wel veren geleverd, speciaal voor de T (die dus dunner zijn dan normale sedan veren) aan mensen die wel een werkend systeem hadden, maar die bijv. vonden dat hun veren wat slap waren en/of hun wagenstand wat te laag bij stilstand. ik wees dan toch nog op stelmogelijkheden enz.. echter, wat bleek; na de nieuwe veren vond men het weggedrag en de wagenhoogte toch beter. niet verwonderlijk, want na 30 jaar worden veren toch echt wel slapper..
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor GuusT » 24 aug 2011, 11:56

Allemaal bedankt voor de reacties, het is niet alleen een kwestie van geld hoor , ik heb deze auto gekocht voor mijn werk.
Elke dag toch een drie a vierhonderd kilo boodschappen is veel , te veel voor mijn mooie S.
Komt bij dat ik mij echt niet kan veroorloven om steeds stil te vallen , als ik te laat ben op de set staan er 50 man zonder koffie en ontbijt en krijg ik zware problemen.
Had natuurlijk een andere nieuwere auto kunnen kopen maar ach mits goed onderhoud is de Mercedes toch goed genoeg en heb ik er alle vertrouwen in.
Tja en aangezien ik een echte mercedesofiel ben was de keus niet moeilijk.
Heb ook nog een 307D rijden van 1980 waar een complete professionele keuken in zit en ook daar elke keer weer met heel veel plezier achter het stuur.
Maar goed ga eens rondneuzen en koop dan wel nieuwe veren en schokbrekers , die oude 126 veren ga ik er niet onder zetten als alleen maar om te zien welke lengte veren ik nodig heb.
Zal eens contact opnemen met www123 en eens zien of we er uit kunnen komen.

En alle raad om het oude systeem weer begaanbaar te maken is weliswaar goed bedoeld maar mij veel te veel werk.
Hoe lang staat die pomp zonder olie , is die dus nog wel goed , moet ik alle leidingen gaan vervangen aangezien de vorige eigenaar { @@#`%%] alles heeft weg geknipt.
En dan inderdaad nog de niveau regeling , ook droog gestaan en werkt dat dan nog wel.
Lijkt allemaal heel simpel om te vervangen maar hele berg werk en tijd , en tijd heb ik zeker niet.
Enorm stom van mij, heb best wel kijk op auto's maar dit echt niet gezien, moet er bij zeggen dat toen ik de auto kocht hij er redelijk bij stond en iets verzakt maar dacht toen al , dat worden nieuwe veren.

Ik hou jullie op de hoogte en zal het zo veel mogelijk documenteren , foto's en een soort howto van zien te maken.

EDIT Mod; dat ene woordje is vervangen Guus ;)
Laatst bijgewerkt door GuusT op 17 okt 2011, 13:30, in totaal 1 keer bewerkt.
GuusT
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Diospuszta » 24 aug 2011, 16:30

Hallo,

Ik heb mijn hydraulische cilinders dus hier in Hongarije laten reviseren, met enige twijfel.
Nu heb ik hem terug en wilde ik weten of die 300TDT wel wat trekkracht heeft.
Mijn trailer en daarop mijn smart roadster geparkeerd, en met het totale gewicht van 1200 kg de proef op de som genomen.
Nu moet ik toegeven dat de weg hier voor de deur niet zo geweldig is (zachtjes uitgedrukt).
Even de heuvels in met een behoorlijk stijgingspercentage en tot de conclusie gekomen dat in ieder geval het hydraulisch systeem weer fantastisch werkt.
Dus dat systeem zou ik voor geen goud willen missen.
De trekkracht van de motor van de motor viel me wat tegen dus maar een niet al te zware caravan er achter hangen.

Groet Diospuszta.
Diospuszta
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1972
Automaat: Ja

Berichtdoor GuusT » 17 okt 2011, 13:26

Eigenwijs dat ik ben toch maar eens op zoek gegaan naar "normale veren en schokdempers.
Met dank aan Hanko [ www123 ] 2 taxiveren voor een 126 gekocht, had hier nog 2 nieuwe Monroe schokdempers van
alweer de 126 liggen en dat alles dit weekend gemonteerd ,.

Spectaculair , de hoogte als wel het rijgenot , auto is onbeladen nog heerlijk te berijden en zo dadelijk gaan we
boodschappen doen en zien we hoe hij dan nog stuurt of rijd .
Hebben wel even een proefrit met 2 hele zware mensen gedaan en dat ging ook vlekkeloos , heb een nieuwe auto gekregen.

Dus ondanks alle waarschuwingen , overigens goed bedoelt natuurlijk , ben ik weer helemaal blij met mijn 123 stationetje

GuusT
GuusT
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Trouwkoets » 17 okt 2011, 14:15

Kortom, volgens dit verhaal kan een T worden omgebouwd naar normale schokbrekers zonder slijpen, zagen, hakken, branden en lassen. Jij hebt het gedaan met W126 veren en schokbrekers. Passen W123 sedan spullen dan ook?

Caspar
Trouwkoets

Berichtdoor wwwW123 » 17 okt 2011, 14:38

hallo guust,
mooi dat het allemaal gelukt is. @casper; ik zou niet zomaar een paar veren van een W123 nemen. zoals je al van het forum weet, heb ik diverse soorten veren. in het geval van guust adviseerde ik deze veren (zijn sterker dan normale W126 veren, maar net niet zo sterk
als 'de' versterkte versie die ik adviseer/lever aan mensen met een W126 met dikke LPG tank bijv.
is zou dus altijd naar het gebruik, de wensen enz. kijken alvorens veren te nemen. wat ik natuurlijk ook al vaker heb gepost; vergelijk geen oude veren met nieuwe veren...de kracht is anders enz.enz.
wat ik tegen guust en andere ook zeg en wat ik hierboven ook al schreef; als het systeem te redden is, red het dan. bij guust was het echter compleet 'verwoest' zeg maar door (een) vorige eigenaar.
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor GuusT » 17 okt 2011, 14:45

Auto compleet geladen , even stukkie rijksweg gehad en heerlijk,
Niets gezaagd , geboord of geslepen nee , past allemaal perfect en dagje werk is alles.
Zou inderdaad wel even met Hanko overleggen , wat zijn je eisen , LPG veel lading of wat dan ook
krijg je van Hanko wel eens goed advies .
Nogmaals bedankt Hanko , goede service, goed advies en hele goede veren .

GuusT
GuusT
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Trouwkoets » 17 okt 2011, 14:53

Laatst bijgewerkt door Trouwkoets op 17 okt 2011, 22:41, in totaal 2 keer bewerkt.
Trouwkoets

Berichtdoor nico 280ce » 17 okt 2011, 17:50

hoi

bij mij zitten er ook schokdempers van een sedan onder een T
weliswaar de verzwaarde versie gekocht bij steronderdelen.nl
inderdaad zonder slijpen en boren alleen de oude rubbers van de hydrolische dempers gebruiken

bij mijn auto hadden ze het iets netter gedaan en bypass gemaakt pomp pompt nog rond
alleen bollen en dempers er onderuit

groet nico
nico 280ce

Berichtdoor wwwW123 » 19 okt 2011, 10:27

dat zeg ik er ook altijd bij, als mensen een T willen ombouwen; dat de schokdemper dieper ingedrukt wordt. maar vooral met te slappe veren gaat dit fout. het blijft ombouwen maar als je systeem echt niet te redden is, moet je wat. er zijn toch nog aardig wat T modellen met defecte systemen, waarbij men in het verleden het systeem gesloopt heeft helaas. versterkte (ik heb ze van Sachs) dempers kan ook nog, alleen wordt de wagen zonder lading en zonder bijv. LPG tank wel erg stug. daarom is het van belang te weten hoe iemand zijn wagen gaat gebruiken in de meeste gevallen en wat iemand voor comfort wil. trouwkoets; het is een combinatie van veerdikte, diameter en aantal windingen. daarnaast de kwaliteit van het materiaal en van het proces hoe de veer gemaakt is. ik heb eens een setje 'goedkope' B-merk veren gekocht voor een W126 om eens te vergelijken met die van Kraemer und Freund/Bilstein van mij. Toen bleek op het oog al zichtbaar, dat er een halve winding minder op de goedkope veer zat bijv. ik wil ook nog een keer de kracht laten testen. ik heb een paar techneuten in de buurt, die dit wel kunnen.
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Trouwkoets » 19 okt 2011, 12:32

Trouwkoets

Berichtdoor wwwW123 » 19 okt 2011, 13:37

zo kan het ook, maar de veren van een Mercedes zijn behoorlijk sterk, dus dat wordt een groot stapeltje stenen :-). het klopt ook, dat de kwaliteit
soms na jaren pas merkbaar is/wordt. je zou dan ook nog een test moeten hebben, waarbij de veer bijv. met 100 kg zo'n 500 x na elkaar ingedrukt wordt en dan nog 's meten. maar ja, dat is niet even te regelen.
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Keer terug naar Techniek