[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Vacuum 230TE : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 00:43

Vacuum 230TE

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Vacuum 230TE

Berichtdoor Bob » 17 okt 2011, 21:11

Naar aanleiding van het "andere" vauumtopic het een en ander gecontroleerd.
Wist dat mijn vacuum aansluiting naar de verdeler verstopt was, maar deze zit helemaal onder achter op het spruitstuk.
Te lui dus, zodoende "tijdelijk" een andere vacuum aftakking gebruikt.
Edoch, nu toch maar een kijken waarom verstopt.
Simpel het gaatje zat dicht. Echter het gaatje is zo klein dat ik me kan voorstellen dat dit bij meerdere W123's zo zal zijn.
Vandaar een paar foto's.
Op de eerste foto de complete spinnekop met luchtweger weg gedraaid. Onderin de gasklep met aan de bovenkant daarvan (onder het dwarse verstevigings stuk het slangetje naar de verdeler.
Op de tweede foto het dunne staal draadje waarmee ik het niet meer zichtbare gaatje heb doorgeprikt heb.
De binnenkant van de gas klep was dusdanig vuil (olie) dat het hele gaatje niet te zien was.

De zaak schoon gemaakt en doorgeprikt en ja hoor het functioneert weer.
Bijlagen
IMG_1200.JPG
IMG_1208.JPG
Avatar gebruiker
Bob
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 10 nov 2007, 18:32
Roepnaam:
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1973
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Vacuum 230TE

Berichtdoor Trouwkoets » 17 okt 2011, 22:37

Bob,

Mooi werk. Er zitten 2 vacuüm aansluitingen op het huis van de gasklep. Die aan dee voorkant wordt bij jouw niet gebruikt, bij mij ook niet. Bij modellen met Schubabschaltung (geheel afsluiten brandstoftoevoer bij remmen op de motor) wordt de voorste wel gebruikt.
De vacuüm aansluiting op de gasklep werkt als een venturi. In een venturi heerst meer onderdruk naarmate de snelheid in de venturi groter is, Dus minimale/geen onderdruk bij stationair en veel onderdruk bij volgas. De onderdruk in het spruitstuk (de aansluiting is op de bovenste foto rechtsonder te zien) is anders: bij stationair (gesloten gasklep) maximale onderdruk, en bij vol gas minimaal.
Als je deze 2 aansluitingen verwisselt dan gaan er rare dingen gebeuren.
En om het nog ingewikkelder te maken: Er zijn verdelers in de M102 toegepast met 2 vacuüm aansluitingen; 1 op de achterkant van gasklephuis voor vervroeging bij hogere toerentallen en belastingen, en 1 op de voorkant van het gasklephuis voor verlating bij lagere toerentallen.

Groet, Caspar
Laatst bijgewerkt door Trouwkoets op 19 okt 2011, 00:36, in totaal 1 keer bewerkt.
Trouwkoets
 


Re: Vacuum 230TE automaat

Berichtdoor Bob » 18 okt 2011, 13:04

Hallo Caspar, interresant wat je schrijft. Om mijn verhaal compleet te maken, ik ben niet helemaal zeker of alles goed zit.
In eerste instantie (na een kop revisie) alles los gehad en overal fotos van gemaakt muv het rechter schutbord. Daar zitten twee electrisch bedienbare kleppjes waar vacuum leidingen heen lopen. Heb jij die ook ???? Dus geprobeerd al redenerend het weer aan te sluiten.
Eén klepje (vlak bij de linker koplamp) zit verbonden met de achterkant v/d vacuumdoosverdeler.
De tweede klep zit vlak bij het gat van de voorveer. Zie foto 2.

Om dat ik niet begreep wat voor functie's deze moesten hebben, ook gaan meten wanneer de magneet klepjes bekrachtigd worden.
De eerste is bekrachtigd met de automaat in P en N, dus dan is het vacuum (van de voorste aansluiting v/d gasklep, gele pijl) doorverbonden met de achterkant vacuumdoos.
Overigens bleek het klepje defect (vast, dicht) te zijn.
Een van de schema's die ik heb, spreekt over "umschaltventil drehzlahlstabilisierung" en lijkt verbonden zijn met een relais v/d automaat. Misschien toerental stabilisatie bij inschakelen, automaat, om het toerental iets op te krikken ?

Op de tweede meet ik geen spanning, in géén énkele situatie. Het vacuüm wat die zou moeten door verbinden gaat naar een membraam met rubber slangen onder het spruitstuk verbonden na de weger naar boven het luchtfilter.
Het lijkt de luchtmassa-weger kort te sluiten. Als ik het vacuüm direct er op aansluit (dus het klepje, foto 1, overbrug) slaat de motor ook direct af. In een ander schema praat men over "cross-over trust cut-out, wat lijkt te betekenen zoiets als noodstop ???

Jasper je hebt helemaal gelijk dat de beide aansluitingen op de gasklep anders zijn dan de vacuüm aansluitingen (blauwe pijl). Bij afstellen v/d ontsteking (na revisie van de kop) ontdekte ik dat de aansluiting naar de vacuüm-doos dicht zat. Dus in mijn toen nog onwetendheid een andere vacuüm aansluiting genomen (blauwe pijl ) en de ontsteking afgesteld. Hiermee zeker een half jaar met alle tevredenheid mee gereden. Tot Nu ik dit ontdek.

Mischien kan iemand van zijn 230E automaat kijken hoe het moet zitten, of een fototje maken ? Kan eventueel ook langs komen als het niet te ver is ??

Bob
Bijlagen
IMG_1218-1.jpg
IMG_1212-1.jpg
Avatar gebruiker
Bob
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 10 nov 2007, 18:32
Roepnaam:
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1973
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Vacuum 230TE

Berichtdoor Trouwkoets » 19 okt 2011, 00:54

Bob,
Ik ben even in de WIS CD gedoken. Ik mijn vorige post even aangepast, die was niet helemaal juist. Lees even 15-502 en 15-504 (reparatur-Motor, verbrennung-M102 k-jetronic enz) over onderdrukverstelling van het ontstekingstijdstip en het schema van de toerental stabilisatie. Kijk verder in 07.3-001 naar de beschrijving van Schubabschaltung.

Grt Caspar
Trouwkoets
 


Re: Vacuum 230TE

Berichtdoor Bob » 20 okt 2011, 11:42

Hallo Casper, bedankt voor je links. Geeft nieuw materiaal, alhoewel het me nog niet duidelijk is.
Jouw vorige opmerking lijkt me zinnig dat deze aansluitingen, aan weerskanten van de gas klep geen vacuum aansluiting zijn (als normaal) maar meer venturi aansluitingen. Hoe dit dan samen moet werk met de vervroeger is me nog steeds niet duidelijk. Want bij meer vermogen meer vervroeging is tegenstrijdig met de normale theorie.
Maar ik ga nog een verder spitten. tot zover bedankt

Bob
Avatar gebruiker
Bob
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 10 nov 2007, 18:32
Roepnaam:
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1973
Automaat: Ja
LPG: Nee


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 72 gasten