door Bob » 18 okt 2011, 13:04
Hallo Caspar, interresant wat je schrijft. Om mijn verhaal compleet te maken, ik ben niet helemaal zeker of alles goed zit.
In eerste instantie (na een kop revisie) alles los gehad en overal fotos van gemaakt muv het rechter schutbord. Daar zitten twee electrisch bedienbare kleppjes waar vacuum leidingen heen lopen. Heb jij die ook ???? Dus geprobeerd al redenerend het weer aan te sluiten.
Eén klepje (vlak bij de linker koplamp) zit verbonden met de achterkant v/d vacuumdoosverdeler.
De tweede klep zit vlak bij het gat van de voorveer. Zie foto 2.
Om dat ik niet begreep wat voor functie's deze moesten hebben, ook gaan meten wanneer de magneet klepjes bekrachtigd worden.
De eerste is bekrachtigd met de automaat in P en N, dus dan is het vacuum (van de voorste aansluiting v/d gasklep, gele pijl) doorverbonden met de achterkant vacuumdoos.
Overigens bleek het klepje defect (vast, dicht) te zijn.
Een van de schema's die ik heb, spreekt over "umschaltventil drehzlahlstabilisierung" en lijkt verbonden zijn met een relais v/d automaat. Misschien toerental stabilisatie bij inschakelen, automaat, om het toerental iets op te krikken ?
Op de tweede meet ik geen spanning, in géén énkele situatie. Het vacuüm wat die zou moeten door verbinden gaat naar een membraam met rubber slangen onder het spruitstuk verbonden na de weger naar boven het luchtfilter.
Het lijkt de luchtmassa-weger kort te sluiten. Als ik het vacuüm direct er op aansluit (dus het klepje, foto 1, overbrug) slaat de motor ook direct af. In een ander schema praat men over "cross-over trust cut-out, wat lijkt te betekenen zoiets als noodstop ???
Jasper je hebt helemaal gelijk dat de beide aansluitingen op de gasklep anders zijn dan de vacuüm aansluitingen (blauwe pijl). Bij afstellen v/d ontsteking (na revisie van de kop) ontdekte ik dat de aansluiting naar de vacuüm-doos dicht zat. Dus in mijn toen nog onwetendheid een andere vacuüm aansluiting genomen (blauwe pijl ) en de ontsteking afgesteld. Hiermee zeker een half jaar met alle tevredenheid mee gereden. Tot Nu ik dit ontdek.
Mischien kan iemand van zijn 230E automaat kijken hoe het moet zitten, of een fototje maken ? Kan eventueel ook langs komen als het niet te ver is ??
Bob
- Bijlagen
-
-