[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Lekker schoonbranden!! : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 nov 2024, 14:01

Lekker schoonbranden!!

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Lekker schoonbranden!!

Berichtdoor Peter » 30 okt 2011, 16:54

Hallo!

Ik ben altijd erg zuinig op mijn Benz (230E). Rustig rijden, snel opschakelen om weinig toeren te maken bij koude motor, 100 op de snelweg etc. Als hij lekker warm is pas wat harder richting 110.

Nu hoor je vaak mensen zeggen dat het goed is om de motor "lekker schoon te branden" door eens flink door te gassen op de snelweg.

Ik snap dat het goed is om lange ritten te maken zodat de motor goed op temperatuur komt. Condens verdwijnt uit het carter enz. Maar is het nu echt goed voor de motor om dan nog eens extra gas te geven en bijv 130 te gaan rijden? Voegt dat wat toe ten opzichte van gewoon een lange rit van 100? En zou het goed om met volgas op te trekken als de motor goed warm is?

Graag jullie meningen!

Groet,
Peter
Peter

Re: Lekker schoonbranden!!

Berichtdoor Bram300TD » 30 okt 2011, 19:09

Ik heb zelf de ervaring dat juist lekker even doortrekken in zijn drie (als hij warm is natuurlijk) met bijvoorbeeld invoegen lekker "schoonbrand". Als ik een tijdje lui heb gereden, heb ik wel eens geprobeerd twee maal achter elkaar lekker doortrekken in zijn drie om in te voegen op de snelweg. Achter mij zijn dan soms flinke wolken te zien, nou ja flink, wolken. Als ik dat tien minuten later herhaal heb ik daar geen last meer van...

Om je verstuivers te reinigen zijn ook zeer goede brandstof toevoegingen in de handel. Vriend van mij zit in de scheepsdiesels had het laatst over een middel dat hij in de bankschroef had getest zeg maar, was hij behoorlijk van onder de indruk!
Bram300TD
Junior Boarder
Junior Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 300TD
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee

Berichtdoor Peter » 30 okt 2011, 19:42

Dankjewel. Jij hebt het wel over een diesel he? Die van mij is benzine, maar zal dan wellicht ook wel helpen?

Gr, Peter
Peter

Berichtdoor vlieger » 31 okt 2011, 14:28

Toch zijn de meningen verdeeld over dat "lekker doortrekken" van motoren die veelal niet of weinig in de toeren gereden werden.
Als er tijdens "lekker doortrekken" wolken uit de uitlaat komen, is dat omdat daarin een hoop slecht verbrande brandstof is achter gebleven en (door de hogere uitlaatdruk) eruit geblazen wordt. (Te vergelijken met roet in de schoorsteen van een houtkachel. ;) )

Maar inwendig zijn voor de motor geen noemenswaardige technische voordelen te behalen. :o
Als een lange periode veel korte stukken gereden is, komt de motor ook los tijdens een lange rit van zo'n 200 km of meer.
Daarvoor is aan motor-olie de nodige toevoegingen gegeven.

Heeft een motor vanaf het begin (dus nieuw) geen hoge toeren gemaakt, zijn de cilinderwanden tot een beperkte hoogte ingesleten.
Wordt nu hoog in de toeren gereden, raken de bovenste zuiger-veren de slijtrand, hetgeen een gebroken zuigerveer tot gevolg kan hebben.

Er is nog nooit een motor kapot gegaan van laag in toeren rijden. (Wel van onder zijn toeren rijden.)
Maar kijk in de racerij en crosserij, daar liggen regelmatig de motoren uit elkaar. :(

Wil je je benzine motor los laten komen, tank dan eens benzine met een hoog octaan gehalte (98 of meer), zorg voor goede olie (10W40 of 15W40) en een schoon olie filter. (Gaat ook voor diesels op.)
Maak dan een lange (vakantie)rit en je hebt een soepel lopende motor.
Gebruik geen motor-olie van de nieuwe generatie zoals 0W20 of 5W30, want daar zijn de oude motoren niet op ontworpen en gaat de motor veel olie gebruiken.
vlieger

Berichtdoor Bram300TD » 31 okt 2011, 21:00

Hallo,

In dit verhaal kan ik mij ook wel vinden hoor, "schoonbranden" zal idd slecht verbrande brandstof zijn. Maar ja, weg is weg he.

Het rijden op benzine met een hoger octaan getal heeft daarintegen geen effect. Octaan getal zegt iets over de klopvastheid van de benzine, hoe hoger dit getal, hoe meer een brandstof lucht mengsel gecomprimeerd kan worden zonder zelf te ontbranden "pingelen". Loopt een motor prima op benzine met een octaan getal van 95 heeft het geen zin om daar 98 in te tanken. (LPG heeft een octaal getal van bijna 110) (Moderne benzinemotoren hebben soms klop/pingel herkenning, en kunnen zo bv het inspuitmoment en/of ontsteekmoment aanpassen, kost wel vermogen...)
Bram300TD
Junior Boarder
Junior Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor vlieger » 01 nov 2011, 00:57

Een hoger octaan getal geeft een betere verbranding van het benzine mengsel en daardoor meer vermogen.
We hebben het hier toch over het schoon rijden van een motor, dus hoe beter de verbranding is, hoe schoner de motor (en uitlaat) blijft/wordt.
De LPG gestookte motoren zijn meestal schoon.
Bovendien is bewezen, dat een hoger octaan getal veelal ook een lager brandstof verbruik tot gevolg heeft.

Nu ga ik afwijken van de gestarte topic, maar het lijkt me wel vermeldenswaardig.
Zelf ben ik gaan testen met mijn 500 SEL V8 type 1 wat het effect is van verschillende octaan getallen.
Hiermee rij ik alleen de lange afstanden (meer dan 100 km), zoveel mogelijk op cruise control waarbij ik niet boven de 120 km/h kom.
Deze motor verbruikt volgens de fabrieks-gegevens 1 : 8 op autowegen met de voorgeschreven octaan 98.

Nu ben ik enkele weken gaan testen, met mijn motor in top conditie, hard opgepompte banden (2,5 voor en 2,8 achter) Michelin Energie Savers.
Het verbruikt op de lange ritten, niet harder rijden dan 120 - 130 km/h op de cruise control:
Octaan 98: gemiddeld 1 : 8,05
Octaan 95: gemiddeld 1 : 7,52 (met op octaan 95 afgestelde ontsteking)
Ultimate 102: gemiddeld 1 : 9,07 (op octaan 98 afgestelde ontsteking)
Die ARAL Ultimate met een octaan van 102 is (helaas) niet in Nederland verkrijgbaar.
Maar ik woon een paar km van de Duitse grens en daar is bovendien de benzine zo'n 10 tot 13 ct/liter goedkoper.
vlieger

Berichtdoor Bram300TD » 01 nov 2011, 21:30

Bram300TD
Junior Boarder
Junior Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor MBvO » 01 nov 2011, 23:33

We dwalen wel erg ver af van het originele onderwerp (moderator, grijp maar in als jullie 't nodig vinden), maar wou toch even wat opmerken. Op zich ben ik het niet met je oneens Bram300TD, octaangetal is inderdaad een referentiewaarde voor klopvastheid. Maar als je daarop doorvraagt: waarom is benzine van een hoger octaangetal klopvaster dan die met een lager octaangetal? Wat is er anders aan die klopvastere benzine? Benzine is altijd een mengsel van verschillende koolwaterstoffen, waarvan de een sneller ontbrandt dan de ander. Ook worden er stoffen toegevoegd om de klopvastheid te verhogen (bij 98 of hoger tov normale benzine).
De klopvastere benzine kan (zij het gemengd met lucht) tegen een hogere compressie (dus temperatuur) voor het spontaan ontbrandt/ voordat zelfontbranding optreedt. Dit is nodig voor motoren met een hogere compressieverhouding (en die dus per cc cilinderinhoud een hoger vermogen leveren). Bij gelijke compressie in 1 motor zou dus kort door de bocht een ander octaangetal (meer of minder klopvaste benzine) geen verschil maken, als de motor gebouwd is op het laagst gebruikte octaangetal. Maar het heeft niet alleen met compressie te maken, maar ook met ontstekingstijdstip. Als vlieger schrijft dat hij zijn ontsteking afstelt op het octaangetal, kan dat leiden tot een betere ontbranding en dus tot een lager verbruik bij dezelfde snelheid.
En benzine is altijd een mengsel van verschillende koolwaterstoffen. Er zal dus altijd wat ontbranding optreden op een ongewenst moment, en dus vermogen verloren gaan. Hoe hoger het octaangetal, hoe minder dit zal optreden, dus hoe beter de energie uit de brandstof toegewend kan worden (want meer optimale ontbranding). In theorie hoef je dus minder gas te geven om tot hetzelfde resultaat te komen, dus via die weg zou benzine met een hoger octaangetal een lager verbruik kunnen geven.
Maar hier kan echter 'wishful thinking' ook best een rol spelen: als je verwacht dat een andere benzine een lager verbruik zal geven, ga je misschien bij het testen van die benzine (al dan niet bewust) misschien ook wel zuiniger rijden... wij mensen zijn nl. knap goed in het onszelf voor de gek houden :whistle:
Anyhow, voor zover mijn gedachtengang op basis van een wat beperkte kennis...
MBvO

Berichtdoor Hans230CE » 02 nov 2011, 09:57

Waar ging het hier nu toch ook weer over??? Schoonbranden nietwaar. :angry: ;)
_________________________________________________________________________________

A car takes you from A to B, A Benz takes you everywhere and beyond.

Gtn van ant zeetje, Hans
Hans230CE
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor The White Rider » 02 nov 2011, 20:19

Fire02.jpg
Fire02.jpg (28.87 KiB)

Maar even on-topic: een goed warm gereden, goed onderhouden motor, met goede olie erin moet daar tegen kunnen.
Af en toe laat ik mijn M110 6-pitter eens goed schreeuwen in 2de versnelling, tot net geen 6000rpm ;)
The White Rider

Berichtdoor Peter » 02 nov 2011, 20:31

Bedankt voor het brede scala aan antwoorden!
Wat ik eruit afleid is dat wat ik nu doe prima is voor de auto. Lange ritten, goed warm laten worden, 98 tanken, 110 rijden. Het voegt voor de motor niets toe om 130 te gaan rijden als ik het goed begrijp.

Bedankt, Peter
Peter

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto