Toch zijn de meningen verdeeld over dat "lekker doortrekken" van motoren die veelal niet of weinig in de toeren gereden werden.
Als er tijdens "lekker doortrekken" wolken uit de uitlaat komen, is dat omdat daarin een hoop slecht verbrande brandstof is achter gebleven en (door de hogere uitlaatdruk) eruit geblazen wordt. (Te vergelijken met roet in de schoorsteen van een houtkachel.
)
Maar inwendig zijn voor de motor geen noemenswaardige technische voordelen te behalen.
Als een lange periode veel korte stukken gereden is, komt de motor ook los tijdens een lange rit van zo'n 200 km of meer.
Daarvoor is aan motor-olie de nodige toevoegingen gegeven.
Heeft een motor vanaf het begin (dus nieuw) geen hoge toeren gemaakt, zijn de cilinderwanden tot een beperkte hoogte ingesleten.
Wordt nu hoog in de toeren gereden, raken de bovenste zuiger-veren de slijtrand, hetgeen een gebroken zuigerveer tot gevolg
kan hebben.
Er is nog nooit een motor kapot gegaan van laag in toeren rijden. (Wel van onder zijn toeren rijden.)
Maar kijk in de racerij en crosserij, daar liggen regelmatig de motoren uit elkaar.
Wil je je benzine motor los laten komen, tank dan eens benzine met een hoog octaan gehalte (98 of meer), zorg voor goede olie (10W40 of 15W40) en een schoon olie filter. (Gaat ook voor diesels op.)
Maak dan een lange (vakantie)rit en je hebt een soepel lopende motor.
Gebruik geen motor-olie van de nieuwe generatie zoals 0W20 of 5W30, want daar zijn de oude motoren niet op ontworpen en gaat de motor veel olie gebruiken.